במשך שנים כיכב טויוטה לנד קרוזר במחירון לוי יצחק כרכב השומר ביותר על ערכו כמשומש. רכב הכביש שטח עדיין נהנה מביקושים חזקים ודגם בן שלוש שנים איבד השנה רק 3% מערכו. אבל בסיכום 2019 יש בכל זאת רכב פנאי אחד שהפסיד פחות ערך ממנו - מיצובישי אאוטלנדר, רכב השבעה מקומות הנמכר בארץ, איבד רק 2.8%. כך עולה מבדיקה שערך עבור "ידיעות אחרונות" השמאי לוי יצחק.
1 צפייה בגלריה
שוק היד השנייה - משתנה
שוק היד השנייה - משתנה
שוק היד השנייה - משתנה
(צילום: רועי צוקרמן)
הבדיקה בחנה את אובדן הערך של כ-100 דגמים פופולריים ב-12 החודשים האחרונים, כולם בני שלוש שנים (מודל 2016), המועד המקובל להחלפת רכב ביד הראשונה. לפי הנתונים המשתקפים מהטבלאות המצורפות, מכוניות המיני והסופר-מיני שמחירן כחדשות בדרך כלל נמוך יותר, מאבדות פחות ערך מהמשפחתיות. גם הג'יפונים שומרים טוב יחסית על ערכם כשהם חוזרים לשוק. באופן טבעי, הדגמים ששמרו השנה טוב יותר על ערכם הם ההיברידיים. כך למשל, יונדאי איוניק בת שלוש איבדה רק 4% מערכה, כמחצית מירידת הערך של יונדאי אלנטרה משפחתית עם מנוע בנזין. טויוטה ראב4 היברידי איבד אף הוא 4% מערכו, לעומת ראב4 בנזין שאיבד 10%.

הפתעה השנה במגרש

אבל יש גם מכוניות קונבנציונליות שמצליחות לנצח את הטרנד. מאזדה 3 למשל, איבדה רק 4.5% מערכה והונדה סיוויק רק 2.5%. רנו פלואנס בנזין איבדה אמנם 21.4% מערכה, אבל גרסת הדיזל, עם ביצועים וצריכת דלק עדיפים, איבדה רק 9%. ויש גם מי שמפגינות שיפור: שברולט ספארק, אחת המכוניות שהציגו את שיעור אובדן הערך הרב ביותר כאשר נמכרה בדור הקודם (ובגיר ידני בלבד), איבדה השנה - כאשר לחישובים נכנסו ראשונות המכוניות האוטומטיות מהדור החדש - רק 3%. מנגד, ליבנו לבעלי שברולט קרוז (19.7%-) או פולקסווגן טוראן (23.4%-).
הנתונים מבוססים כאמור על מחירון לוי יצחק ויש לזכור כי רבות מהמכוניות נמכרות כיום מתחת למחירי מחירון ורק מעטות נמכרות מעל למחיר המחירון, שלפיו קובעות חברות הביטוח את הפיצוי שנקבל במקרה של גניבת הרכב, או אובדן מלא שלו בתאונה. "אנחנו במדינה שבה אנשים תמיד יתמקחו כדי לקבל הנחה מצד אחד, ותמורה טובה יותר למוכר מצד שני", מסביר לוי יצחק. "תמיד יהיו עסקאות שמבוצעות מתחת ומעל למחירון, זה טבעי. במדינה שבה המיסוי על מכוניות כל-כך גבוה, המחיר משחק תמיד תפקיד מרכזי ברכישת רכב".
בינואר עולה המיסוי על רכבים היברידיים וחשמליים יקרים. איך זה ישפיע על מחירי המשומשות?
"תהיה לכך השפעה ישירה על מחירי היברידיות משומשות, וזה גורם שצפוי לדחוף את המחירים שלהן כלפי מעלה, אבל כמה בדיוק נדע רק בחודש הבא", מסביר לוי. "בטווח של השנים הקרובות, עליית מחירי ההיברידיות עקב עליית המסים תסייע דווקא לדגמי הבנזין, שיהפכו לזולים יותר באופן יחסי, מה שיסייע להם להימכר. אבל בטווח של כמה שנים ברור שהעתיד הוא חשמלי, בכפוף ליכולת של המדינה להבטיח תשתית טעינה מספקת עבורן".

הקטנות התייקרו

למרות שהגידול הדרמטי במכירות ההיברידיות עוד לא ניכר בהיצע במגרשי המכירות, שמציעים בעיקר מכוניות בנות שנתיים-שלוש המשקפות את שוק הרכב החדש של 2017 ו-2016, מספרן של ההיברידיות בהיצע של חברות הליסינג ורשתות הטרייד-אין המשיך לגדול. "השפעות המיסוי ימשיכו ללוות אותנו ב-2020", אומר אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר. "היום שליש מהצי שלנו היברידי, ושינויי המס מעלים את הערך שלו ואת הביקוש במגרשים. הלקוחות פתוחים יותר להיברידיות, אם בליסינג, אם בעסקאות 0 ק"מ ואם בשוק היד השנייה, בזכות צריכת הדלק הנמוכה וגם הדאגה לסביבה. היברידיות הן המכוניות הכי מבוקשות אצלנו".
גם שי דהן, מנכ"ל חברת הליסינג וההשכרה אלדן, מזהה את הקשר הישיר בין שינויי המיסוי למחירי עסקאות היד השנייה. "שינוי המיסוי באפריל ייקר דווקא את המכוניות הקטנות, הזולות והחסכוניות, והמחירים שלהן עלו גם ביד השנייה. מנגד ראינו תופעה אחרת בהיברידיות, כאשר בעקבות יציאתן של מכוניות המנהלים ההיברידיות מהטבת המס, הופסק הייבוא שלהן. בדרך כלל במקרים כאלה יש ירידת ערך מואצת כאשר הדגם אינו משווק עוד, אבל במכוניות המנהלים ההיברידיות הביקושים והמחירים נשמרו, כי השוק הבין את נסיבות הפסקת הייבוא".
גם גיא ברבון, מנכ"ל חטיבת הטרייד-אין של כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי ומרצדס, מזהה פער בביקוש בין הדגמים ההיברידיים השונים. "יש פער בין הדגמים הוותיקים לחדשים. החדשים יונדאי איוניק וסונטה, טויוטה C-HR, רכבים עם אחריות ארוכה לסוללה ומערכות בטיחות אקטיבית, הולכים אש. הדגמים הישנים יותר, כמו טויוטה אוריס ופריוס, פחות. בממוצע, ההיברידיות נמכרות יותר טוב ממשפחתיות בנזין ודיזל. רואים את זה גם ברכב כמו מיצובישי אאוטלנדר, רכב מבוקש מאוד למי שמחפש שבעה מקומות. גם הדגם ההיברידי-נטען שלו מבוקש מאוד, אבל שם ההיצע קטן עדיין. מה שלא משתנה הוא הביקוש החזק למכוניות קטנות, בעיקר יפניות וקוריאניות".
טל בר לב, מנכ"ל שלמה סיקסט מכירת רכב, אומר ש"הביקוש להיברידיות לא זהה בכל הדגמים. קיה נירו למשל, שנהנה גם מהביקוש לג'יפונים וגם מהביקוש להיברידיות, נמכר אצלנו עוד לפני שמגיע למגרש. יש לנו רשימות המתנה עבורו. השנה ההיצע במגרשי המכירה התרחב, עם כניסה של יונדאי איוניק וקיה נירו ראשונים, אחרי שתמו חוזי ההחכרה שלהם. אנשים מזהים את עלויות האחזקה הנמוכות, בזכות החיסכון בדלק, ומצפים שעליית המיסוי תעלה עוד יותר את ערך המשומשות. אני מעריך שב-2020, כאשר ההיצע ההיברידיות בשוק יגדל, הביקושים אפילו יתחזקו".
לפי נתוני שלמה סיקסט בוצעו השנה בארץ 504 אלף עסקאות למכירת רכבי יד שנייה, ועד סוף השנה יגדל המספר ב-170 אלף נוספות. "שוק הרכב החדש גדל ברוב העשור האחרון, מה שמגדיל את ההיצע בשוק היד השנייה", ממשיך בר לב. "לקוחות מעדיפים לבוא לחברות הגדולות לקנות רכב שעבר השבחה, מקום שמספק שירות טרייד-אין, אפשר לרכוש בו ביטוח ולקבל מימון. השנה המחירים התייצבו, ובחלק מהמקרים אף עלו, בזכות הביקושים והתנועה לעבר היד השנייה שיצרה התייקרות המכוניות החדשות. לקוחות לוקחים בדרך כלל מימון של 60 עד 70% לעסקה, 50% מחברות המימון שאנחנו עובדים איתן, ועוד 10 עד 20 אחוז מהבנק שלהם. היתרה מגיעה מהרכב שהם מוסרים לנו בטרייד-אין", שכבר מתבצע בשליש מהעסקאות.

ליסינג לחשמליות

מי שחש השנה אף הוא את המעבר של חלק מהרוכשים ממכוניות חדשות למשומשות, הוא שי הרשקוביץ, מנכ"ל ליסקאר, חברת ליסינג המתמחה בעסקים קטנים ובינוניים. "העדפות הרוכשים לא השתנו השנה, עם ביקוש חזק לדגמי מיני ולג'יפונים, וגם למסחריות. העלאת המס באפריל ייקרה גם רכבי דיזל והפכה את המחירים של מסחריות רבות לכאלה שנמצאות בקצה היכולת הכלכלית של עסקים קטנים. יש גבול למה שבעלי עסקים יכולים לשלם, אפילו בליסינג תפעולי. התוצאה היא תנועה של יותר עסקים למגרשי המשומשות, ולעסקאות ליסינג או רכישה של מסחריות מיד ראשונה".
ליסקאר ביצעה השנה עסקאות ראשונות לרכב חשמלי, באמצעות חברת משק ליסינג, שבה היא שותפה עם משקי הקיבוצים. הרשקוביץ: "התחלנו פיילוט גדול, שכולל רנו זואי ויונדאי איוניק, בעסקה שכוללת גם את אספקת החשמל ותשתית טעינה ומתוכננת לחמש שנים. זה מודל שאני מעריך שב-2020 יתרחב לקיבוצים נוספים ולארגונים גדולים. השאלה הגדולה הייתה איך לתמחר את ירידת הערך של הדגמים החשמליים, ועשינו את זה בשמרנות מסויימת, אך עדיין ברמה שתוכל להבטיח תשלום תחרותי. אני לא מודאג, יהיה ביקוש למכוניות האלה כשיגיעו לשוק המשומשות".
הכתבה התפרסמה במקור במוסף הרכב של ידיעות אחרונות