דווקא באחד מפלחי השוק האפורים ביותר בענף הרכב מתחולל כעת מאבק מעניין, לא רק בין יבואנים אלא בין תרבויות מוטוריות שונות. בעוד שהאירופים והאמריקאים מעדיפים ואנים גדולים כרכבי מטען במשקל של פחות משבעה טון, היפנים באופן מסורתי פשוט מקטינים את המשאיות הקלאסיות, גם למשימות הובלה וחלוקה לצרכנים ולבתי עסק. אף יצרן יפני לא מייצר או משווק ביפן ואנים, למרות שבמשקלים האלה יש להם יתרונות של כושר נשיאה יעיל יותר וצריכת דלק עדיפה. היפנים מעדיפים את משאיות הבונזאי שלהם, עם כושר תמרון עדיף, ויכולת לבנות ארגזי מטען גדולים יותר ועתירי נפח משל הוואנים.
2 צפייה בגלריה
משאית הינו 5.5 טון ביפן
משאית הינו 5.5 טון ביפן
משאית הינו 5.5 טון ביפן
וכך משיקה כעת יוניון רכב תעשיייתי, יבואנית הינו, משאית במשקל 5.5 טון, קטנה יותר מכל משאית קלאסית אחרת שנמכרת כיום בארץ. עבור מי שאינו מתמצא, הינו היא חטיבת המשאיות של טויוטה, מי שבעברה הרחוק, כשהייתה עדיין חברה עצמאית, ייצרה בשנות ה-60 את דגמי הקונטסה ואת טנדר הבריסקה שהורכבו בארץ במפעל אילין תעשיות בנשר, והיו פופולריים למדי בישראל הצעירה.
"למרות המשבר יש ענפים במשק שממשיכים לעבוד חזק, גם בתעשייה, ויש ביקוש לרכבי חלוקה עליו נענה עם משאית החלוקה העירונית הקטנה החדשה", אומר ירון גורטלר, מנכ"ל יוניון רכב תעשייתי. "ביפן יש גם משאיות במשקל 3.5 טון, אנחנו מביאים את גרסת ה-5.5 טון שמציעה יחס טוב יותר בין המשקל העצמי לכושר ההעמסה, נהנית מתנאי המיסוי של משאיות במשקל כזה, מה שמאפשר לנו להציע ללקוחות תמורה טובה לכסף. למשאית כזאת יש יותר נפח העמסה, שיכול לאפשר למובילים לקחת יותר מטענים בכל פעם ולחסוך נסיעות". להינו הקטנה מנוע טורבו-דיזל בנפח 4.0 ליטר עם 150 כ"ס, אורך של שישה מטר ורדיוס סיבוב קטן משישה מטר.
ההינו הקטנה תתחרה בעיקר מול פיאט דוקאטו, מרצדס ספרינטר, רנו מאסטר, פורד טרנזיט וואנים אירופים נוספים. ניסיונות קודמים לשווק בארץ משאיות קטנות לא הצליחו. ניסאן קאבסטר הייתה כה קטנה עד שאפשר היה לנהוג בה עם רשיון B, אבל היא גם חויבה במס מלא ולא הציעה יתרון מחיר. גם המתחרה הגדולה של הינו, איסוזו, ניסתה בעבר לשווק בארץ משאיות קטנות ולאור הביקוש הנמוך העדיפה להתמקד בפלח השוק של משאיות במשקל 6.5 עד 14 טון.
2 צפייה בגלריה
אוטובוס עירוני של איסוזו
אוטובוס עירוני של איסוזו
אוטובוס עירוני של איסוזו
"שוק ההפצה ממשיך לעבוד. מיד אחרי הסגר הייתה עלייה בעסקאות חדשות, ומאז שהחל הגל השני השוק התייצב. הלקוחות שלנו עובדים, אבל פחות", מסביר דורון ליאור, מנכ"ל UTI, יבואנית הרכב הכבד של איסוזו. ב-UTI, שהשיקה בשנים האחרונות אוטובוסים של איסוזו המורכבים בטורקיה, מחכים לזוכים במכרזי התחבורה הציבורית החדשים שמפרסם משרד התחבורה, כפוטנציאל לעסקאות חדשות.
בעוד ששוק הוואנים כבר מתחיל להיכנס לתחום החשמל, וב-2021 יגיעו לארץ ואנים חשמליים של מרצדס, פיאט ומאן, משאיות חשמליות, אפילו קטנות, עדיין לא נמצאות בייצור סדרתי. "אני מעריך שבתוך שנתיים-שלוש נציע בישראל משאיות חלוקה חשמליות. ביפן כבר יש פיילוט. איסוזו עשתה בעבר ניסיונות עם משאיות היבירידיות, אבל זה לא היה כלכלי. החשמל נראה מבטיח יותר. המדינה מקטינה את ההכרה בבלו על הסולר, וחברות ההובלה יוכלו לטעון את המשאיות בלילה, כשהחשמל עוד יותר זול".
זה המקום להזכיר כי הינו מפתחת משאית חשמלית על בסיס הפלטפורמה המהפכנית של REE מוטורס הישראלית, המנוהלת בידי דניאל בראל. גורטלר: "שיתוף הפעולה בין חברת ענק כמו הינו ל-REE מוטורס מישראל הוא גאווה גדולה. עוד ייקח כמה שנים עד שהרכבים האלה יגיעו לכביש, אבל הפוטנציאל מעניין".