שמירת הערך העתידית היא מהשיקולים הבולטים ברכישת רכב בישראל, חדש או משומש, עקב המיסוי והמחיר הגבוהים. רבים לא ירכשו מכוניות בטכנולוגיה חדשה לפני שיוודאו שיהיה להן ביקוש כמשומשות. השיקול נפוץ אף יותר בקרב חברות הליסינג, הרוכשות אלפי מכוניות בשנה.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אז כמה הפסדנו

בדיקה שערך השמאי לוי יצחק עבור "ידיעות אחרונות" ו-ynet מגלה כי מכוניות עם מנוע חשמלי - היברידיות, היברידיות-נטענות, וחשמליות לגמרי - הציגו ב-2020 שיעורי ירידת ערך דומים, ולעתים נמוכים יותר, מדגמי בנזין מקבילים. המשמעות: רוכשי מכוניות משומשות לא חוששים מכלי הרכב "הירוקים", ומזהים את יתרונותיהם בתחזוקה השוטפת, בזכות עלויות טיפולים נמוכות יותר ועלויות דלק פחותות. ההשוואה נשענה על מחירי הדגמים במחירון לוי יצחק בינואר 2020 ובדצמבר 2020.
היברידיות: יונדאי איוניק היברידית מ-2018 איבדה 31% מערכה לעומת מחירה של איוניק חדשה. לעומת זאת, יונדאי i30 עם מנוע בנזין במחיר דומה איבדה 37% מערכה. ב-2020 איבדה ההיברידית 6% מערכה, לעומת 8% שאיבדה לוגמת הבנזין.
טויוטה אוריס סטיישן משנת 2018 לעומת זאת, איבדה 34% מערכה לעומת מחליפתה, קורולה סטיישן 2021. קורולה בנזין סדאן איבדה בשלוש השנים אלה 33% מערכה, ירידת ערך כמעט זהה. גם בשנה החולפת ירידת הערך של הסטיישן ההיברידית הייתה מעט גבוהה יותר, 11% מול 10%. ועדיין, הקורולה נחשבת לאחת "המניות הבטוחות" של שוק המשומשות, וכל משפחתית הייתה שמחה להציג נתוני ירידת ערך דומים.
ג'יפונים: דומה לירידות הערך במשפחתיות. טויוטה ראב4 היברידי משנת 2018 איבד 31% מערכו לעומת חדש, בזמן שגרסת הבנזין המקבילה איבדה 30%. לפני שלוש שנים נמכרה גרסת הבנזין במספרים גדולים יותר אך כעת ההיברידית היא להיט המכירות, מה שעשוי לשנות את יחסי שמירת הערך בין השתיים. אך לקסוס NX (מחטיבת היוקרה של טויוטה) מציג תמונה שונה. הג'יפון היפני איבד בשלוש שנים 36% מערכו לעומת אחד חדש בגרסת ההיברידית. בגרסת הבנזין המקבילה מדובר על אובדן גדול יותר - 39%.
היברידיות נטענות: שוק היוקרה אימץ את ההיברידיות הנטענות בהיקפים גדולים כבר לפני שלוש שנים, כאשר הטבות המס הוזילו מאוד את מחירן לעומת גרסאות בנזין ודיזל מקבילות. בשנה האחרונה ירד חלקן של הנטענות בשוק היוקרה, לאחר שהמדינה צמצמה משמעותית את ההטבה. ואיך זה במשומשות? וולוו S90 T8 היברידית בגרסה הנטענת הייתה שווה בסוף 2020 57% ממחירה של החדשה, לעומת 56% בגרסת הבנזין.
XC60, הקרוסאובר הבינוני בגודלו, איבד בשנה האחרונה 8% מערכו בגרסה הנטענת לעומת 14% בגרסת הבנזין בדגמי 2018. גם בב.מ.וו התמונה דומה: סדרה 5 הסאלונית בת שלוש איבדה במהלך 2020 רק 10% מערכה, לעומת ירידה של 13% בגרסת בנזין מקבילה (i540).
חשמליות: השוק שהתעורר השנה היה קטן בהרבה לפני שלוש שנים. כך שההשוואה מבוססת על מעט דגמים שלא נמכרו במספרים גדולים. עם זאת, היא מראה ירידת ערך נמוכה יותר לדגמים נטולי פליטה מהאגזוז. כך למשל, הסופר מיני החשמלית רנו זואי בת שלוש, איבדה 22% מערכה לעומת החדשה. זאת בזמן שקליאו בנזין איבדה 37% מערכה. ניסאן ליף מ-2017, איבדה 9% מערכה, לעומת 11% שאיבדה משפחתית כניסאן סנטרה בנזין.

חברות הליסינג: הבשורה תגיע ב-2022

בחברות הליסינג מסכמים שנה טובה מהציפויות עם פרוץ הקורונה, וצופים התחלה של רכישות מוגברות לדגמים החשמליים רק החל משנה הבאה. "צי הליסינג התפעולי שלנו כעת גדול משהיה לפני שנה, וזו השורה התחתונה מול החששות מגל החזרות רכבים מהלקוחות", אומר אייל גור, מנכ"ל שלמה אחזקות, ששולטת בחברת הליסינג הגדולה בארץ, שלמה סיקסט. "השנה האחרונה דווקא הגדילה ביקושים בשוק, כולל למסלולי הליסינג הפרטי שממשיכים לגדול, ולרכבים מיד ראשונה שאנחנו מוציאים למכירה".
8 צפייה בגלריה
אייל גור, מנכ"ל שלמה אחזקות ושלמה סיקסט
אייל גור, מנכ"ל שלמה אחזקות ושלמה סיקסט
אייל גור, מנכ"ל שלמה אחזקות ושלמה סיקסט
(צילום: יח"צ)
לפני נתוני שלמה סיקסט, שוק הרכב שמר על יציבות בשנה האחרונה. מכירות הרכב החדש אמנם ירדו ב-15%, אך הרכב השוק נותר דומה. "ביד השנייה ראינו ביקוש לכל הדגמים, הלקוחות חיפשו רכב כתחליף לתחבורה הציבורית, ולעתים כתחליף לרכישת רכב חדש, ממכוניות מיני ועד ג'יפונים".
במקביל הגדילה שלמה סיקסט את צי ההשכרה השיתופי שלה, להשכרות יומיות (Shlomo Share), המאפשר השכרת רכבים שעומדים ברחוב באמצעות אפליקציה. "השירות ממשיך להתרחב בפריפריה, ובסוף יגיע למרכז. יש ביקוש בכל ימי השבוע, לא רק בשישי ובשבת".
שלמה היא מהקנייניות הגדולות של מכוניות היברידיות, אך עדיין לא של רכבים חשמליים לגמרי. "אנחנו רוכשים חשמליות עבור לקוחות שמבקשים, אבל המאסה עדיין לא שם. אין מספיק תשתית טעינה ואין מספיק דגמים עממיים עם טווח נסיעה ארוך, באזור 400 ק"מ. זה ישתנה בשנה הקרובה, ואני מעריך שב2022 נראה כניסה משמעותית יותר של החשמליות לליסינג העסקי. הקונים עוד צריכים להבשיל".
8 צפייה בגלריה
אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר
אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר
אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר
(צילום: יח"צ)
באלבר מזהים ביקוש לרכבים ההיברידיים דווקא על רקע הקטנת הטבות המס, שתחריף בשנה הבאה. "מאז היציאה מהסגר הראשון במאי, השוק חזק. אם בהתחלה קנו כדי 'לחזור לחיים' וכי אין טיסות ונופשים בחו"ל והתפנה כסף, כעת יש גם רכישות כדי להספיק ולנצל את מחירי ההיבירידיות הנוחים לפי שעליית מס הקנייה תשפיע עליהם", מסביר אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר.
"כרגע הפוקוס הוא על ההיברידיות. חשמל יהיה הטרנד הבא, אבל לא השנה. נראה את ההתעוררות שלו בעיקר במחצית השנייה של 2022. הביקושים מגיעים מלמטה, והם יגיעו ככל שתשתית הטעינה תתרחב וכאשר יגיעו דגמים ארוכי טווח במחירים דומים לדגמים ההיברידיים והבנזין הקיימים".
אמנם לא חשמליות, אבל יש עוד חדשות לאלבר, שכחלק מהביקוש לחלופה לתחבורה הציבורית תשיק בקרוב את פעילות שיווק אופנועי טריומף, שיצטרפו לפעילותה בייבוא אופנועי הרלי דייוידסון וקטנועי דיאלים. "הפוטנציאל גדול משל הרלי, ויהיה היצע גדול יותר של מחירים ודגמים. הקורונה הביאה רבים להחליט שעכשיו הם מגשימים חלום. אנחנו פוגשים אותם בהרלי, ונראה אותם גם בטריומף".

הישראלים הפסיקו לפחד מהיברידיות

ההיברידית הראשונה, טויוטה פריוס דור שני, הגיעה לישראל ב-2005. המחיר היה גבוה בהתחלה והמכירות נמוכות, מה שהקרין גם על הביקושים בשוק היד השנייה. כעת מגלים נתוני מחירון לוי יצחק עד כמה המצב השתנה. "הישראלים הפסיקו לפחד מהיברידיות, הן הפכו למיינסטרים", אומר מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק.
"זה בולט לאורך כל השוק, מהעממי ועד ליוקרה. לא תמיד זה היה המצב בשוק, ואלה חדשות טובות עבור המכוניות החשמליות. הנתונים מתחילים להראות ביקושים גם עבורן, אבל בינתיים ההיצע שלהן בשוק היד השנייה קטן, וקל לענות על הביקוש הקיים. המבחן יהיה כשמכירות החשמליות יגדלו, מה שיעלה את ההיצע".
8 צפייה בגלריה
   מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק
   מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק
מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק
(צילום: יח"צ)
הביקושים בשוק המשומשות בשנה האחרונה, אומר לוי, לא נעצרים בקטגוריות המרכזיות. "אנחנו מזהים ביקושים בכל שוק היוקרה, וגם במותגי הנישה, כמו פורשה, פרארי ומזראטי. אנשים יצאו מהמגיפה בתחושה שזה הזמן ליהנות מהחיים ולהגשים חלומות. אז לחו"ל עוד אי אפשר ממש לנסוע, אבל לרכוש מכונית חלום דווקא כן". תוצאה נוספת היא גידול בביקוש לדגמים הספורטיביים. "המכירות עלו גם למכוניות הספורט החדשות, וגם ביד השנייה. יותר ויותר אנשים נכנסים לתחביב ובולטת הכניסה של המגזר הערבי לתחום".
גם פתיחת שוק הרכב מתחילה להשפיע על המחירון הוותיק. "יש היצע מתרחב של דגמים שמגיעים לכאן בייבוא מקביל ולא דרך היבואנים הרשמיים. פולקסווגן אטלס, למשל, רכב פנאי גדול שנמכר בארה"ב ומשם מיובא לכאן. פורד מוסטנג שעדיין לא מגיעה בייבוא רשמי, או הטנדר ג'יפ גלדיאטור, שהגיע לארץ עוד לפני שהיבואן הרשמי החל למכור אותו, טויוטה סיינה ושברולט קורבט C8.
"הייבוא המקביל הגביר את התחרות, הייבוא הזעיר שגם אושר עושה את זה בצורה מועילה פחות, בשם התחרות נתנו אישור לייבא כלי רכב לאו דווקא חדשים, לעיתים ללא תיעוד מסודר של ההיסטוריה שלהם, ולעתים הם גם מגיעים ברמת אבזור נמוכה יחסית".