ההגנה על גוף רוכב האופנוע והקטנוע מתבצעת זה עשרות שנים באמצעים מוכרים היטב, ותיקים מאוד וכאלה שעברו מעט מאוד שינויים דרמטיים בכיכובם של עור פרה, פלסטיק נוקשה ובדים מסוגים שונים. פה ושם טיטניום או חומר מרוכב חכם, עיצוב מתקדם או תכנון מתוחכם. לא הרבה מעבר.
9 צפייה בגלריה
(צילום: יצרן TM)

אלא שזמנים משתנים ובשנים האחרונות תפס פתרון אחר – ותיק ומוכר היטב מעולם המכוניות – את ההובלה בכל הנוגע לחדשנות-מיגון. כריות האוויר, אותן אלה הממוקמות במספרים גדלים בהתמדה בתא הנוסעים של כל מכונית חדשה, אלה שמטרתן לספוג אנרגיה מסכנת במקרה של תאונה עוד לפני שהיא מכה ברקמות ועצמות גוף האדם, הגיעה לעולם הדו-גלגלי.

אלא שאופנוע וקטנוע כנגזר מהמבנה הקומפקטי ומיקום הרוכבים, - למעט חריג בדמות הונדה גולדווינג הענק – אינם נוחים לשילוב כריות אוויר וההגנה חייבת למצוא מקום על הרוכב. על גופו, הלכה למעשה.
וכך פותחו עוד בתחילת שנות ה-90, בין היתר באמצעות חוקרים ומפתחים ישראלים, מכלולי לבוש הכוללים כריות אוויר סביב אזורים רגישים דוגמת גב-צלעות-צוואר, כאשר מיכל גז דחוס בלחץ גבוה (מסוג ארגון במרבית המקרים) משחרר במקרה תאונה את תכולתו לכריות המתנפחות תוך אלפיות שנייה במטרה למנוע פציעות קשות.
למרות שרק לאחרונה הן הפכו לאבזר מדובר ופופולרי, מאז 2005 הן נוכחות בכביש הציבורי. במסלולי המירוצים בהם נערכות אליפויות עולם, הן הפכו בשנתיים האחרונות לחובה, בדומה לקסדה וכפפות, מגפיים וחליפה.

מה אצלנו

בישראל משווקים כיום שבעה מותגי לבוש עם מיגון אוויר, כולם מתבססים על עיקרון הכריות המתמלאות במקרה תאונה מבלון גז דחוס. מה שמבדיל בין פתרון אחד לאחר הוא האמצעי "הנותן פקודה" לדחיסת האוויר לכריות בעת תאונה: בשלושה אפודים הנלבשים על בגד, פעולה זו מתבצעת אלקטרונית באמצעות חיישני תאוצה-ג'יירו-GPS המדווחים למעבד מרכזי משם משודר האות המכריע. ארבעה מותגים אחרים עושים זאת באמצעות כבל המחבר את ביגוד הרוכב לאופנוע.
9 צפייה בגלריה
אלפיינסטאר טק אייר 5
אלפיינסטאר טק אייר 5
אלפיינסטאר טק אייר 5
יתרונות הכריות המופעלות אלקטרונית הם זיהוי מהיר מאוד כי נוצרה סכנה לרוכב, וכתוצאה מכך ניפוח המערכת לעיתים עוד בטרם הגיע גל ההלם מפגיעת האופנוע בעצם קשיח לגוף הרוכב. הביגוד מופעל-כבל לעומת זאת נזקק לניתוק פיזי בין הרוכב לאופנוע כתוצאה מתאונה, אשר מנפח את הכרית רק אז. גם כאן, כמו בפתרון הראשון, זמן ניפוח כריות האוויר עומד על שבריר שנייה מרגע הפקודה.
לביגוד מבוסס האלקטרוניקה יש יתרון בדמות נוחות שימוש ואסתטיקה, שכן ניתן לבחור ללבוש את האפוד מעל או תחת מעיל הרכיבה. האפוד המופעל מכאנית נלבש אך ורק מעל מעיל הרכיבה, וכולל בנוסף כבל שצריך לחבר או לנתק בכול פעם שעולים או יורדים מהכלי. ועניין פסיכולוגי נוסף – הרוכב "קשור" לכלי, ולא כל אחד ירגיש עם זה בנוח.


9 צפייה בגלריה
מעיל מיגון - היט אייר
מעיל מיגון - היט אייר
מעיל מיגון - היט אייר
יתרונות האפוד המופעל מכאנית הם מחיר נמוך יותר, שכן אפוד בסיסי עולה פחות מ-2,000 שקלים. מחירו של אפוד אלקטרוני לעומת זאת יתחיל בדרך כלל ב-3,000 שקלים, ויגיע אף ל-7,000 שקלים במעיל ייעודי.
יש עוד הבדלים. אפוד מופעל מכאנית זוכה ליתרון בדמות ההפעלה הבטוחה - משיכה וזה עובד, ללא תלות בחיישן או מעבד העשויים להתקלקל. בנוסף, אפוד מכאני הנלבש מעל מעיל מצויד בדרך כלל בכריות אוויר בעל קיבולת גדולה יותר, והוא מעניק בכך מיגון עדיף מאפוד אלקטרוני הנלבש תחת המעיל ומוגבל בגודל הכריות.
9 צפייה בגלריה
דיינזה מעיל קארב מאסטר2
דיינזה מעיל קארב מאסטר2
דיינזה מעיל קארב מאסטר2
בנוסף, אפודים מכאניים כוללים כריות אוויר גדולות לקיבוע הראש והגנה על עצם הזנב, שאינן קיימות באפודים אלקטרוניים. בהקשר זה חשוב לציין כי קיימת מחלוקת באשר ליעילות כריות האוויר לקיבוע הראש, ויש טענות כי הן אפילו עלולות לגרום לנזק.
כל האפודים והמעילים הנמכרים בארץ, משני הסוגים, מגובים באחריות של שנה עד מספר שנים, ומספקים שירותי "חזרה לכשירות" במקרה של הפעלת המנגנונים בעלות של כמה מאות שקלים.
מצוידי חיישנים:
אלפיינסטארס - אפוד מדגם טק-אייר פלוס מעיל עולה 5,000 עד 7,000 שקלים. אפוד טק-אייר 5 עולה כ-2,800 שקלים. האפוד מתחבר למעיל באמצעות רוכסנים וצמד מחברים חשמליים. חיווי נוריות על השרוול מדווח על תקינות המערכת או תקלה. ההאפוד מתאים אך ורק לשבעה דגמי מעילי אלפיינסטארס עם מערכת "סטריט" לכביש הציבור, ו"רייס" למסלול. טק-אייר 5 מתפקד תחת כול מעיל. יבואן: אבזריון.
9 צפייה בגלריה
אלפיינסטאר טק אייר
אלפיינסטאר טק אייר
אלפיינסטאר טק אייר
דיינזה - אפוד די-אייר סמארט ג'אקט עולה 3,000 שקלים. מעיל קארב-מאסטר 2 עולה 6,500 שקלים. האפוד בעיצוב גופיה והוא קומפקטי ונוח ללבישה, אך אינו מספק הגנה לכתפיים. מתאים לכול מעיל וניתן ללבוש אותו מעל או תחת מעיל רכיבה. הוא מספק הגנה כולל במקרה של תאונה במצב עמידה. לדיינזה גם מעיל קארב מאסטר 2 די-אייר הכולל את אפוד סמארט ג'אקט. יבואן: מטרו.
פוריגאן - אפוד פיורי איירבאג סיסטם עולה 2,000 שקלים. ניתן לבחור בין שכירות למוח האלקטרוני המפעיל בעלות של 10 אירו לחודש, או לרכוש אותו ב-400 אירו. האפוד אינו מתפקד לבד ומשתלב במעילי פוריגאן שמחירם 900 עד 2,500 שקלים. יבואן: אפקס מוטורס.
מצוידי כבל:
מוטו אייר - אפוד מאב V2 עולה 3,000 שקלים, תיק גב מתנפח עולה 1,800 שקלים. האפוד ייחודי בכך שהוא כולל שני בלוני גז, ובמערכת שמסוגלת לזהות צורך בניפוח ראשוני של מיגון החזה או הגב. תיק הגב המתנפח הוא למעשה האפוד, עם מיגון לגב בלבד. יבואן: מטרו.
9 צפייה בגלריה
אפוד מאב V2 של מוטו אייר
אפוד מאב V2 של מוטו אייר
אפוד מאב V2 של מוטו אייר
(צילום: יח"צ)
רד - אפוד עולה 1,800 שקלים, מעיל קאטומוטו וונטו עולה 2,600 שקלים. האפוד צבוע צהוב זרחני או שחור, הפעלת המנגנון במשיכה של כ-20 קילו. המעיל כולל גם את האפוד המתנפח, ומצויד במיגון כתפיים וזרועות. יבואן: אופנוסנטר.
היליית - אפוד טרטל עולה 3,000 שקלים, מעיל עולה 4,000-4,900 שקלים. בצבעי צהוב-זרחן או שחור ובמספר עיצובים כולל מגן גב, שקי אוויר גדולים, הפעלה במשיכה של 25 קילוגרם לפחות. המעילים כוללים את אפוד טרטל בתוספת מיגוני פלסטיק. יבואן: היליית.
9 צפייה בגלריה
 היליית אפוד טרטל
 היליית אפוד טרטל
היליית אפוד טרטל
היט אייר - אפוד ומעילים עולים 2,600 עד 3,300 שקלים במגוון צבעים כולל זוהרים. האפוד קל ומתקפל לממדים צנועים, עם מיגון מפרקת נגד צליפה והגנה על עצם הזנב. המעיל כולל את האפוד, עשוי בד נושם ןכולל מיגונים. יבואן: בורנדו ניהול.
פורסם לראשונה: 10:57, 08.04.20