בחודש שעבר כשאתר החרמון נפתח, נרשמו פקקים גם בצומת מחניים ובצומת כח בכביש 90, שם מותקנות עמדות הטעינה המהירה רכב חשמלי של אפקון וג'ינרג'י. היו נהגים שחיכו יותר משעה לטעינה, כאשר 5-6 מכוניות ממתינות זו אחר זו.
4 צפייה בגלריה
עמדת טעינה של סונול־EVI
עמדת טעינה של סונול־EVI
עמדת טעינה של סונול־EVI
(צילום: סשה דובינסקי)
אודי אליהו, מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית, היה אחד הממתינים. "זה היה מדהים, תמונה שחשבתי שאראה רק בעוד שנתיים. כמות החשמל שמכרנו בינואר-פברואר השנה הייתה גדולה פי 10 מהתקופה המקבילה ב-2020, לפני הקורונה. אבל אין סיבה שאנשים יטענו את הסוללה עד למלוא הקיבולת, מה שתופס את העמדות לזמן ארוך, כשממילא הטעינה אחרי 80% הרבה יותר איטית - בעתיד נגבה יותר כסף על טעינות ארוכות.
"בכל מקרה, נוסיף במחניים עווד עמדת טעינה מהירה, ואנחנו כל הזמן מוסיפים עמדות. דברים שהתעכבו בשנת הקורונה זזים כעת, פתחנו שלוש עמדות אולטרה מהירות בעמק יזרעאל, ועמדה מהירה ראשונה בכנרת, במלון סטאי. בכל מקום אנחנו פורסים תשתית שתאפשר לנו להוסיף עמדות ולהפוך עמדות טעינה איטית (AC) למהירות (DC).
"ברבעון השני נחנוך עמדות מהירות בתחנות דור אלון בכביש 6, שיהיו כנראה מותאמות מראש לטעינת שני רכבים בו-זמנית. את העמדה העסוקה שלנו בקניון אם הדרך בכביש 4 נחליף באחת שתומכת בשתי מכוניות בו זמנית. יש לנו כבר 40 עמדות מהירות בארץ ולכל החברות יחד יש קרוב ל-100 עמדות. אני מעריך שהשנה שוק החשמליות בישראל יגיע ל-10,000 מכוניות חדשות, ונגדיל את הרשת בהתאם".
4 צפייה בגלריה
אודי אליהו, מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית
אודי אליהו, מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית
אודי אליהו, מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית
(צילום: יח"צ)
סונול-EVI רשמה בחודשים האחרונים כמה שיאים: 20 עמדות AC בקניון עזריאלי בתל אביב, שהפך לנקודה עם הכי הרבה עמדות ציבוריות בארץ, 77 עמדות טעינה בחניון של מייקרוסופט לעובדיה, והכרזה על השקעה של 10 מיליון שקל השנה בהקמת 18 עמדות טעינה מהירות ואולטרה מהירות בארץ, בנוסף ל-12 שלהן התחייבה מול משרד האנרגיה.
"מתחילה עלייה במכירות חשמליות ואנחנו נערכים להשקיע כדי לספק את צרכי הטעינה שלהן", מסביר עמית אקשטיין, מנכ"ל החברה. "לפי תחזית BDO, השנה יימכרו בארץ כ-7,000 כלי רכב חשמליים, ויגיעו לראשונה לנתח של 2% משוק הרכב, וב-2025 מכירת הרכבים החשמליים תזנק לכ-90 אלף, כרבע משוק הרכב החדש. אנחנו מעריכים שפוטנציאל שוק הטעינה החשמלית הציבורית בישראל יגיע להיקף של מאות מיליוני שקלים ב-2025".
החברה הקימה לאחרונה עמדה מהירה בתחנת סונול בשדרות מנחם בגין, על כביש כפר שמריהו-הרצליה, סמוך לנתיבי איילון, ובקרוב יוקמו כאלו בכפר אדומים, כביש 1 לכיוון ירושלים, שער העלייה ביציאה מחיפה לכיוון תל אביב, בכניסה הצפונית לבאר שבע ובראש פינה. בסמוך לעמדות הטעינה, תקים סונול אזורי המתנה עם פינות עבודה.
4 צפייה בגלריה
עמית אקשטיין, מנכ"ל סונול־EVI
עמית אקשטיין, מנכ"ל סונול־EVI
עמית אקשטיין, מנכ"ל סונול־EVI
(צילום: יח"צ)

נכנסים גם לתוך הערים

את העמדה המהירה הראשונה בגולן תקים השנה ג'ינרג'י, במ'גדל שאמס. עמדות נוספות יוקמו בעין עבדת, במצפה רמון ואילת. "אנו ערים לביקושים בצפון ונוסיף עמדה מהירה בצומת כח. יהיו מקומות שנציב בהם עמדות מהירות שיטענו שתי מכוניות במקביל", אומר רן אלויה, מנכ"ל ג'ינרג'י.
"בישראל בולט שימוש בשיעור גבוה מבחו"ל בעמדות המהירות, למרות שהמדינה קטנה. באירופה חלק גדול מהשימוש בעמדות האיטיות מגיע מבעלי חשמליות שאין להם חנייה פרטית, בארץ החשמליות נרכשות בעיקר בידי בעלי חנייה". אלויה מעריך שהשנה יימכרו בישראל 10,000 כלי רכב חשמליים והיברידיים-נטענים.
4 צפייה בגלריה
רן אלויה, מנכ"ל ג'ינרג'י
רן אלויה, מנכ"ל ג'ינרג'י
רן אלויה, מנכ"ל ג'ינרג'י
(צילום: יח"צ)
במקביל יש התעוררות איטית בהצבת עמדות טעינה בערים. מילגם EV-EDGE זכתה במכרז של עיריית פתח תקווה להתקנת 700 עמדות. בינתיים יוקמו רק כמה עשרות. סונול EVI זכתה במכרז להקמת 400 עמדות ברעננה, אך הקמתן תארך כעשור. ויש גם מי שפורסמת עמדות AC באזורי תיירות, כמו הגולן והגליל, וקיבוצים כעין גדי, בעיקר עבור בעלי חשמליות שיגיעו לצימרים באותם יישובים.
לגרינספוט יש גם הסכם עם איגוד ערים חיפה להקמת מטענים איטיים במפרץ, חלקם לאורך רחובות ובמקום חניות כחול-לבן, כדי לאפשר גם לתושבים בלי חנייה ביתית לטעון ולהחזיק רכב חשמלי. ולמי שנתקע בדרך החלה דרכים להציע ביטוח טעינה, עם ניידות שיגיעו לחשמלית המרוקנת ויטעינו אותה שתוכל להגיע לעמדת טעינה, תמורת 120 שקל בשנה.
פורסם לראשונה: 14:53, 24.03.21