תוך שניים־שלושה עשורים הפכה דוקאטי מיצרנית אופנועי ספורט לרוכבי קצה, לאחת שמתמחה באופנועי פרימיום לקהל רחב, עם כלים סופר טכנולוגיים וידידותיים, מבלי לוותר על הביצועים. התהליך הזה הואץ בעשור האחרון, לאחר שאאודי רכשה חלק נכבד מהיצרנית האיטלקית, והביאה איתה פרט לטכנולוגיה, גם סדר וארגון.
המולטיסטראדה V4 מייצג את השינוי הזה טוב יותר מכל דגמי החברה. מי חלם לפני 20 שנה שדוקאטי תייצר אופנוע אדוונצ'ר־ספורט־תיור ותתחרה מול ב־מ־וו, ושהוא גם יהיה הכלי הטכנולוגי ביותר בעולם? ובכן, נכון להיום - זה בדיוק המצב.
4 צפייה בגלריה
דוקאטי
דוקאטי
דוקאטי
(צילום: אופק דנון)

ה־V4 הוא הדור הרביעי בסדרת מולטיסטראדה המוצלחת. הוא ממשיך בקו הטכנולוגי של דוקאטי, אך מוסיף חידוש: מנוע הווי־טווין 90 מעלות הוחלף באחד בתצורת V4, שנלקח מהפניגאלה (אופנוע הספורט של דוקאטי) והותאם למשימת התיור דרך הגדלת הנפח ל־1,158 סמ"ק, הורדת ההספק ל־170 כ"ס, והעלאת המומנט לכ־13 קג"מ, שיהיה כוח מסל"ד אפס.
השלדה ברמת סופרבייק, והבקרות האלקטרוניות הן מהמתקדמות בענף: מ־ABS שעובד גם בהטיה, דרך בקרת אחיזה מתקדמת, פנסי LED מתכווננים לפנייה, מסך מתקדם הנשלט מאפליקציה לנייד, בקרת ווילי ובלימת מנוע, חימום לידיות ולמושבים, וארבעה מצבי רכיבה — ספורט, תיור, עיר ושטח — שכל אחד מהם משנה את מאפייני המנוע והבקרות. ארבעה אופנועים באחד.

רדאר נהדר

לאלו מתווספת מערכת רדאר קדמי ואחורי המאפשרת התראות עקיפה מסוכנת ופתיחת שטחים מתים, ובקרת שיוט אקטיבית שמתאימה את המרחק מהרכב שלפנים, כולל בלימה חזקה כשצריך. המולטיסטראדה היה האופנוע הראשון שקיבל מערכת כזאת, מאז גם ק־ט־מ הציגה אחד, והיא עוד תהיה נפוצה הרבה יותר.
4 צפייה בגלריה
דוקאטי
דוקאטי
דוקאטי
(צילום: אופק דנון)
בהתחלה התחושה מוזרה, במיוחד הורדת המהירות על־ידי המערכת, וגם הבלימה האקטיבית. כשמתרגלים לא ניתן שלא להתפעל מהטכנולוגיה שמספקת בטיחות אקטיבית חשובה. הרדאר האחורי משמש להתראות על עקיפה מסוכנת או פתיחת שטחים מתים, כשההתראה מתקבלת מנורות LED כתומות שנמצאות על המראות. גם זו מערכת חשובה, שעשויה להעיר את תשומת לב הרוכב, במיוחד ביציאות לעקיפות.
למרות שה־V4 הוא אופנוע תיור, הביצועים מזכירים אופנוע ספורט הודות למכלולים המעולים. המנוע חזק מאוד, ואם פותחים גז במעלה הסל"ד מקבלים תאוצות אדירות (ותודה לגיר הקצר) עד 250 קמ"ש. אבל הסיפור פה הוא המומנט השטוח שמאפשר טווח שימושיות רחב מאוד ומעניק תחושה מעולה גם בסל"ד נמוך ובינוני. כך למשל ניתן להיכנס לכיכר בהילוך שלישי במהירות נמוכה ובסל"ד נמוך, ולצאת ממנה על הגז מבלי להוריד הילוך. המנוע מספק תאוצה אחידה וחלקה ושימושית מאוד, עם סאונד נעים ומחוספס, ומערכת פליטה מעט משוחררת יותר ממש מתבקשת פה.
הרמה הגבוהה של השלדה והמכלולים מאפשרים רכיבה חזקה, למשל בכבישים מפותלים, תוך שליטה והנאה רבה. זהו לא רק אופנוע כיפי אלא גם כלי שקל מאוד לרכוב עליו. לא רק בזכות הבקרות הרבות השומרות על הרוכב, אלא גם הודות לתפעול הידידותי של המנוע והבלמים, וההתנהגות הצייתנית של השלדה ומכלוליה.
4 צפייה בגלריה
דוקאטי
דוקאטי
דוקאטי
(צילום: אופק דנון)
ה־V4 גדול, רחב ומסיבי מקודמיו, וכך גם הנדסת האנוש פה. ה־V4 מספק תחושה של אופנוע מהוקצע, והוא מהכלים היותר נוחים למרחקים ארוכים, לבד או בזוג עם ציוד. זהו שילוב מוצלח בין אופנוע בעל ביצועי כביש כשל אופנוע ספורט עם נוחות של אופנוע תיור, כשטכנולוגיית הקצה מרחיבה את טווח השימושים, ואת בטיחותו האקטיבית למחוזות שטרם נראו בענף, בזכות מערכת הרדאר המאפשרת בקרת שיוט אקטיבית.

מחיר גבוה, הרבה תמורה

לתענוג הזה יש מחיר, שמתחיל ב־152 אלף שקל. גרסת ה־V4 S עם מערכת הבולמים החשמלית הסמי־אקטיבית ועם רוב האלקטרוניקה מטפסת ל־182 אלף שקל. גרסת הרדאר הכוללת גם חבילת ספורט (דוד אקרפוביץ' וכנף קדמית מקרבון) ותיור (צמד מזוודות צד, רגלית אמצע, חימום למושבים ולידיות) מגיעה ל־190 אלף שקל. עבור צביעת טריקולור וחישוקי שפיצים עם גרסת הרדאר תשלמו 198 אלף שקל.
הכסף הזה קונה המון אופנוע, עם הטופ שיש לתעשייה להציע. מי שיכול להרשות לעצמו, יקבל בתמורה את אחד האופנועים הטובים והטכנולוגיים בעולם כרגע.