דגמים היברידיים-נטענים מציעים בתיאוריה את הטוב מכל העולמות. מצד אחד שימוש בחשמל ללא זיהום אוויר לנסיעה שגרתית לעבודה ובחזרה, תוך ויתור כמעט מוחלט על שימוש בבנזין למי שנסיעותיו השגרתיות הן מערי הלווין בגוש דן אל מרכז תל אביב. מצד שני מנוע בנזין שמנטרל את חרדת טווח הנסיעה המוגבל של רכב חשמלי.
3 צפייה בגלריה
סקודה סופרב iV
סקודה סופרב iV
(צילום: ניר בן זקן)
עד כה הוצעו דגמים אלה בעיקר במותגי יוקרה, והיו אטרקטיביים במיוחד הודות להטבת מיסוי משמעותית שבוטלו השנה. וסקודה סופרב, הזוכה לפופולריות בעיקר בגרסאות בסיס שמיועדות לשוק המוסדי, אינה שייכת לשם. אבל היא כן יכולה לנסות ולהשתלב.
היצרנית הצ'כית החליטה במתיחת הפנים האחרונה שעברה, לצייד אותה גם בגרסה היברידית-נטענת, כתשובה אפשרית לוולוו S60 T8 וב.מ.וו 330e, אם מותחים את הגדרת היוקרה מטה. ליבואנית היא לא נראית מעניינת מספיק כרגע, אבל ערוצי הייבוא המקביל חושבים דווקא אחרת. כמו חברת Buy&Drive שסיפקה לנו את רכב המבחן.
סיכום: מבחינה כלכלית נטו, לא ממש, בוודאי לא אם אתם נוהגים למרחקים כמקובל בקרב לקוחות של משפחתיות גדולות. כך למשל, יונדאי סונטה העדכנית דומה לסופרב ברשימת האבזור, אבל תשאיר לכם בחשבון לא פחות מ-80 אלף שקלים. פער שתתקשו לחפות עליו בצריכת דלק לכל אורך חיי הרכב.
אבל אם אתם מחפשים רכב היבירידי-נטען שיעניק לכם בכל זאת מדי פעם חווית נסיעה דומה לרכב חשמלי, הסופרב iV היא אחת האופציות היותר טובות לכך. מצד אחד יש לה את כל יתרונות מרחב המחיה, האבזור והאיכות של הדגם הרגיל, מצד שני היא לא סובלת מתוספת משקל כמו היברידיות-נטענות אחרות.
ולכן, אם עיקר הזמן שלכם במכונית הוא בפקקים, יש לכם אפשרות להתקין עמדת טעינה בבית ובמקום העבודה ואתם מחפשים משפחתית גדולה ומפוארת, זו עשויה להיות הבחירה הטובה מכולן.
3 צפייה בגלריה
סקודה סופרב iV
סקודה סופרב iV
(צילום: ניר בן זקן)
מה שונה: מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר (156 כ"ס) עם מנוע חשמלי (115 כ"ס) הממוקם בתוך תיבת שישה הילוכים כפולת-מצמד, מקנים הספק משולב של 218 כ"ס. למרות תוספת הכוח בדף הנתונים, הביצועים זהים למנוע 2.0 ליטר מוגדש (190 כ"ס), עם 7.7 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש. אבל הדחף הראשוני עוצמתי יותר, הודות לזמינות הכוח של המנוע החשמלי ובזחילת פקקים היא חלקה לחלוטין.
מצברי ליתיום-יון בקיבולת 13 קוט"ש מקנים טווח נסיעה חשמלי רשמי של 55 ק"מ, כעשרה אחוז פחות מכך בנסיעה מקומית עם מזגן. מערכת הטעינה הרגנטיבית יעילה מאוד ביחס למערכות מסוגה, ומאפשרת עם הפעלתה (על ידי משיכת בורר ההילוכים לאחור) האטה משמעותית וטעינת סוללה תוך צמצום הצורך בשימוש בבלמים.
ליחידה החשמלית צמד מצבי בחירה, חשמלי מלא או היברידי המשלב אוטומטית בין המנועים, אבל באופן תמוה, ובשונה מדגמים היברידיים-נטענים אחרים, אין מצב המאפשר לשמור את הסוללה מלאה לטובת נסיעה חשמלית במרכזי ערים.
צריכת הדלק? מאכזבת אם אתם מאמינים לנתוני יצרן ולא רעה אם אתם ריאליים. במהלך המבחן צרכה הסופרב ליטר לכל 20.4 ק"מ. נאה מאוד אבל רחוק מהנתונים הרשמיים. חלוקה של כ-30 ק"מ בנסיעה יומיומית וזחילת פקקים, ועוד 70 ק"מ בשיוט מהיר, תראה כ-29 ק"מ לכל ליטר בנזין.
המשקל העצמי גבוה בכ-200 ק"ג (בהשוואה לגרסת 2.0 ליטר 190 כ"ס), מה שמחייב הקשחת מיתלים. יש בולמי זעזועים אדפטיביים עם שלושה מצבי קשיחות כציוד תקני, אך יכולת ספיגת שיבושים במהירות נמוכה ושמירה על ריסון במהירות גבוהה פחות טובים מהמוכר לנו בסופרב רגילה. המלצתנו: כיול בעזרת מצב "התאמה אישית" עם בולמים במצב הקשיח ביותר, וכל שאר המערכות במצב הרגיל.
דווקא התנהגות הכביש כמעט ולא נפגעת כתוצאה מתוספת המשקל. האחיזה גבוהה והיציבות הכיוונית טובה גם בעומסים קיצוניים. דוושת הבלם לעומת זאת נטולת תחושה עם פער משמעותי בין בלימה רגנטיבית בתחילת המהלך לשימוש בבלמים עצמם.
מה דומה: העיצוב החיצוני זהה, שקע החשמל מוסתר בסבכה הקדמית ורק חדי עין יבחינו בחישוקים שונים ובתג iV מאחור, המסמל את הדגמים המחושמלים של היצרנית. גם עיצוב הפנים זהה, למעט תצוגה שונה בלוח המחוונים הדיגיטלי. כמו בסופרב הרגילה, איכות החומרים טובה מאוד, יש תאי אחסון שימושיים כולל תא עם פתח מיזוג בין המושבים הקדמיים ותא ייעודי למטריה בדלתות הקדמיות.
3 צפייה בגלריה
סקודה סופרב iV
סקודה סופרב iV
(צילום: ניר בן זקן)
מרחב המחיה זהה לסופרב הרגילה ויוצא דופן מבחינה זו, עם מספיק מקום לארבעה שחקני כדורסל. יש וילונות הצללה בחלונות הצד אבל תמוה שאין שקעי USB ייעודים ליושבים מאחור כמו בגרסאות הרגילות. תא המטען קטן בכ-100 ליטר (485 ליטר) כדי לפנות מקום לסוללות. בהתאם, אין גלגל חלופי אבל יש תא ייעודי מתחת לרצפה לטובת כבל טעינה ופנס נשלף.
גרסת פלאג-אין מגיע רק ברמות הגימור ספורטליין או L&K במקרה של רכב המבחן, הכוללת ריפודי עור, כיוון חשמלי למושבים הקדמיים, משטח טעינה אלחוטי, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית חלון שמש וחישוקי "18 קלים, אבל מצלמת נסיעה לאחור רגילה ולא היקפית כפי שניתן היה לצפות. אבזור הבטיחות כולל תשע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטחים מתים, אבל רק תיקון סטייה מנתיב ולא שמירה עליו.
  • מנוע: טורבו-בנזין ארבעה צילינדרים, 1.4 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 156 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 25.5 קג"מ ב-1,550 סל"ד
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי: 115 כ"ס, 33.6 קג"מ
  • הספק, מומנט משולב: 218 כ"ס, 40.8 קג"מ
  • תמסורת: שישה הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 486.9 ס"מ
  • רוחב: 186.4 ס"מ
  • גובה: 146.8 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 284.1 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,730 ק"ג
  • נפח תא מטען: 485 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.7 שניות, 224 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 66.6 ק"מ לליטר, 33 גרם CO2 לק"מ
  • טווח נסיעה חשמלי: 55
  • כריות אוויר: 9
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 280 אלף שקל
פורסם לראשונה: 22:04, 13.12.20