שתי בקשות לתביעות יצוגיות נגד יבואני רכב הוגשו בימים האחרונים לבית המשפט המחוזי-מרכז בלוד, שתיהן בטענה לתקלות סדרתיות שלא טופלו כיאות. בשני המקרים צפוי דיון משפטי ארוך שבסיומו יצטרך בית המשפט להחליט אם הוא מכיר בשתי הבקשות כתביעות יצוגיות, ואז לקבוע את גובה הפיצוי לנהגים ואת שכר טרחת עורכי הדין.

רצועת תזמון בפיז'ו

בתביעה שהגישו שני בעלי פיז'ו נגד היבואנית לובינסקי והיצרן הצרפתי, טוענים עורכי הדין עידן אידן ודוד תירוש ממשרד אידן-תירוש ושות', לתקלה סדרתית של התפוררות רצועת התזמון במנועי 1.2 ליטר טורבו מסדרת 'פיור-טק', שגורמת נזקים למנוע ולמערכותיו הנלוות, עלולה לפגוע בפעולת מגבר הבלם, ובערך הרכבים המשומשים.
1 צפייה בגלריה
גם פיז'ו 2008 משנות הייצור 2015 עד 2018 יהיו חלק מהריקול
גם פיז'ו 2008 משנות הייצור 2015 עד 2018 יהיו חלק מהריקול
גם פיז'ו 2008 משנות הייצור 2015 עד 2018 יהיו חלק מהריקול
(ניר בן זקן)
למרות שהמנוע הותקן במספר דגמים של הקונצרן, פירסם היבואן עד כה ריקול רק אלה שהותקנו בפיג'ו 308 אשר נמסרו ללקוחות בין אוקטובר 2014 לדצמבר 2018, וסיטרואן C4 אשר נמסרו ללקוחות בין מרץ 2015 לספטמבר 2016, בעוד שבחו"ל זומנו למוסך דגמים נוספים. כך למשל, בגרמניה הודיע משרד התחבורה המקומי על קריאת תיקון לדגמים שצוידו באותו מנוע, ודיווח כי בכל העולם מושפעים מהקריאה 317,144 דגמי פיז'ו ו-29,166 דגמי סיטרואן.
התובעים אומרים כי יגדירו את סכום התביעה ומספר הנתבעים הכלולים כאשר יקבלו מידע נוסף מהיבואן לגבי כמות המכוניות הרלוונטיות שנמכרו בארץ. מחוות הדעת של המהנדסים פרופסור ערן שר וד"ר גדעון גולדוויין שצורפה לתביעה, עולה כי חלקיקים אשר התפוררו מהרצועה מצטברים בפתח היניקה של משאבת השמן ויוצרים חסימה של מעבר השמן דרכו, מה שעלול להפחית את לחץ השמן ולגרום לבלאי גבוה יותר במסבי ההחלקה של המנוע ובמערכות נוספות, ואף לקצר באופן משמעותי את חייו של המנוע.
קריאת התיקון נובעת מכשל בטיחותי אשר עשוי לפגוע בתפקוד מגבר הבלם, התלוי בפעולתה של משאבת הוואקום המחוברת אליו, ומושפעת ממערכת השמן של המנוע. בקריאת התיקון שפרסמה לובינסקי נאמר כי במוסך יבוצע ברכבים עידכון תוכנה, שנועד להבטיח כי מגבר הבלם יפעל כיאות בכל מקרה, ויבדק מצב רצועת התזמון.
בתגובה לפניית ynet, הודו בלובינסקי כי הריקול בארץ יורחב לפיג'ו 208 ו-2008 אשר נמסרו ללקוחות בין יולי 2015 לאפריל 2018, לסיטרואן C3 ו-C4 קקטוס אשר נמסרו ללקוחות בין פברואר 2016 ליוני 2018 ול-DS3 שנמסרו ללקוחות בין מרץ 2016 לינואר 2019. עוד נמסר כי הודעה לכל הלקוחות הרלוונטים תישלח בימים הקרובים, ובינתיים אפשר לבדוק האם הרכב שלכם נכלל בקריאה באתר לובינסקי, או במוקד החברה, בטלפון *3038. "לקוחות החברה קיבלו מענה בהתאם להנחיות היצרן ולובינסקי תגיב לבקשה בבית המשפט לאחר שתלמד אותה", נמסר מהחברה.

חלקים ישנים בפורד

ואילו נגד חברת פורד והיבואנית שלה, דלק מוטורס, הוגשה בקשה לייצוגית ב-50 מיליון שקל. עורכי הדין יוסי אפל ואביבה שוידל ממשרד עורכי הדין אבי מורה, טוענים ל״מחדלי ריקול״ ברכבי פורד אקספלורר: במסגרת קריאה לתיקון הוחלפו ברכבים בשנת 2018 מוטות מתלה אחורי לאחר שהתגלה כי הם עלולים להישבר לפתע ולגרום לאובדן שליטה ברכב. אולם לדברי התובעים, בחלק מהרכבים הותקנו שוב מוטות מהדגם הישן ולפחות במקרה אחד גרם הדבר לתאונה. התובעים טוענים כ רק במזל לא הובילה הבעיה לפגיעה בחיי אדם.
מדלק מוטורס נמסר כי התביעה טרם הומצאה ליבואן, והעובדות שמוצגות בו אינן נכונות, ודלק מוטורס תגיב בבית המשפט.