אחרי שניצח במבחן הג'יפונים הקטנים לפני כמעט חצי שנה, ואחרי שגבר מאז גם על פיג'ו 2008, סקודה קאמיק ביסס את עצמו כאחד מרכבי הפנאי הטובים ביותר שיש בשוק. האמת? קל להבין למה: בעוד מרבית הג'יפונים הקטנים מתבססים על פלטפורמות של רכבי סופר מיני ומציעים שימושיות מוגבלת, הקאמיק מתבסס על פלטפורמת ה־MQB A0 של קבוצת פולקסווגן, אותה אחת פשוטה יחסית שמשמשת גם את סקודה סקאלה והוגדלה על מנת להתאים גם לשימושים משפחתיים. כך מיצב את עצמו הקאמיק כדגם ב"קטגוריית ביניים", שימושי יותר מג'יפון קטן (כדוגמת ניסאן ג'וק ויונדאי קונה) אבל זול יותר מג'יפון בינוני (כמו אחיו הלא ממש גדול, הקארוק). למעשה, הוא מציע מבנה של רכב פנאי ושימושיות לא רעה למשפחה, מבלי להיות יקר יותר ביחס למכונית משפחתית רגילה.
8 צפייה בגלריה
קיה סלטוס וסקודה קאמיק
קיה סלטוס וסקודה קאמיק
קיה סלטוס וסקודה קאמיק
(צילום: ניר בן זקן)
את אותו הטריק למד גם קיה סלטוס, שהגיע לאחרונה לישראל, וכבר הספיק להפוך ללהיט מכירות. למרות שהוא קרוב מאוד בממדיו לספורטאז', הוא מבוסס על פלטפורמה שונה וזולה יותר לייצור, מה שמאפשר לו להיות זול באופן משמעותי מהספורטאז', ומג'יפונים אחרים בממדים שלו, כמו ניסאן קשקאי. הסלטוס שמגיע אלינו מדרום קוריאה, נמכר גם הוא בסין, בהודו ובצפון אמריקה, אך לא משווק באירופה. הקאמיק מגיע אלינו מצ'כיה ונמכר באירופה ובסין, שבה גם פועל פס ייצור שלו.
שני הדגמים, סלטוס וקאמיק, התייצבו לעימות בגרסאות הבכירות שלהם: הקאמיק הגיע עם מנוע טורבו בנפח 1.5 ליטרים (150 כ"ס) ברמת הגימור "סטייל", בעוד הסלטוס מוצע כאן רק עם גרסת הנעה אחת - מנוע 2.0 ליטרים (149 כ"ס), והגיע למבחן ברמת הגימור EX. המחיר של השניים זהה ועומד על 141 אלף שקל - קרוב מאוד לדגמים משפחתיים פופולריים כמו יונדאי איוניק וטויוטה קורולה. זו האחרונה הצטרפה גם היא למבחן, והציגה את האלטרנטיבה המסורתית לטרנד הג'יפונים (ראו מסגרת).

עיצוב וסגנון

קאמיק נראה לא רע ומציג כמה אלמנטים מודרניים כמו פנסי איתות דינמיים, חישוקי סגסוגת נאים בקוטר 17 אינץ', יחידות תאורה חזיתיות שמפוצלות לשתי קומות, פסי גגון ופגושים באפור שמדמים "מיגון גחון". העניין הוא שכל התוספות האלה לא מצליחות לפצות על מימד הגובה הנמוך, רק 1.55 מטר, שמתקשים לשכנע את המתבונן שלפניו ניצב באמת רכב פנאי.
8 צפייה בגלריה
סקודה קאמיק
סקודה קאמיק
סקודה קאמיק
(צילום: ניר בן זקן)
קיה סלטוס גבוה מהקאמיק ב־8 ס"מ משמעותיים, וגם הוא מצוייד במיגוני גחון מדומים, צמד פסי־נשיאה על הגג ואפילו בחצאיות שחורות, שמעניקות את האפקט הקשוח המתבקש. לא כולם יאהבו את עודף הניקלים ואת צמד פתחי המפלט המדומים מאחור, שקצת יוצרים תחושה מתאמצת, אך המראה של הסלטוס משייך אותו ללא ספק לקבוצה הנכונה. אהבנו גם את הצביעה הדו־גונית, שמוצעת אפילו ברמת הגימור הבסיסית וללא תוספת תשלום.
בתא הנוסעים מתהפכות היוצרות. הסלטוס כהה, שמרני ומציע חומרים באיכות נמוכה יחסית. מסך המולטימדיה הגדול (10.25 אינץ' ב־EX) והיעיל משפר את רמת ההגשה, אך הקאמיק מודרני ואיכותי יותר. זה קורה בזכות שילוב צבעים בהירים, איכות חומרים עדיפה, לוח מחוונים דיגיטלי ומתקדם ומסך מולטימדיה עם תצוגות צבעוניות ברזולוציה גבוהה.
8 צפייה בגלריה
קיה סלטוס
קיה סלטוס
קיה סלטוס
(צילום: ניר בן זקן)

אבזור ותפעול

שני הרכבים כוללים את האבזור הסטנדרטי שמצפים לקבל כיום ברכב פנאי מודרני: כניסה והנעה ללא מפתח, מולטימדיה עם מצלמת רוורס ותמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, חיישני חניה ובקרת אקלים עם יציאות במושב האחורי.
הסלטוס, שמגיע אלינו בתקינה קנדית, מציע גם את התוספות מהסוג שאוהבים בארצו של הדוד סם: ריפוד משולב עור, מושבים מחוממים, בלם יד חשמלי ואפילו הנעה בשלט רחוק כדי לחמם או לקרר את הרכב לפני שנכנסים.
8 צפייה בגלריה
קיה סלטוס מבפנים
קיה סלטוס מבפנים
קיה סלטוס מבפנים
(צילום: רונן טופלברג)
הקאמיק מנגד מציג יתרונות משלו עם לוח מחוונים דיגיטלי בעל שפע של תצוגות מתחלפות וטעינה אלחוטית לסלולרים תומכים, ובתוספת תשלום גם מציע גג שמש פנורמי גדול.
8 צפייה בגלריה
סקודה קאמיק מבפנים
סקודה קאמיק מבפנים
סקודה קאמיק מבפנים
(צילום: ניר בן זקן)
לקיה סלטוס יש מפרט הולם עם 6 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב ואפילו תזכורת שימושית להוצאת הילדים מהמושב האחורי. אבל הסקודה, שכולל את כל הרשימה הזו (למעט תזכורת הילדים) מציע עוד 3 כריות אוויר נוספות, בקרת שיוט אדפטיבית וניטור שטחים מתים במראות הצד, כאשר שני האחרונים מוצעים בסלטוס בחו"ל, אך לא בארץ. חבל.
הנדסת האנוש הייתה פעם יתרון ברור אצל דגמי סקודה, אבל הקאמיק כבר לא מצטיין בתחום הזה. לוח המחוונים הדיגיטלי עלול להקשות על נהגים עם חוש טכנולוגי פחות מחודד, פתחי המיזוג ממוקמים נמוך מדי והפעלת בקרת האקלים מסורבלת, מתבצעת בחלקה מכפתורים פיזיים ובחלקה מתוך תפריטי מסך המגע.
הסלטוס, לעומת זאת, מציג הנדסת אנוש נהדרת. הכל מסודר בצורה ברורה וקלה לתפעול, ומתחת למסך הגדול מסודרים כפתורים פיזיים שמפעילים בנוחות כמעט כל פונקציה אפשרית.

שימושיות ומרווח

מושב הנהג בסלטוס גבוה מזה של הקאמיק והוא גם גדול ורחב, אך פחות תומך. במושב האחורי מציע הסלטוס מרווח מצוין לשניים ומפתיע גם עם מרווח סביר לשלושה נוסעים - לא עניין נפוץ בג'יפונים ברמת המחיר שלו. המושב עצמו גבוה ונוח לישיבה ומפתח הדלתות הרחב יקל על חגירת פעוטות במושבי בטיחות.
לסקודה מושב נהג פחות גבוה אך יותר תומך בצידי הגוף. גם כאן יש מרווח מצוין לשני נוסעים מאחור, אך בסיס המושב הנמוך פוגע בנוחות הישיבה לזמן ממושך. לשלושה יהיה כאן צפוף יותר מאשר בסלטוס.
גם תא המטען של הסלטוס גדול בפער לא מבוטל בהשוואה לקאמיק, 468 לעומת 363 ליטר, ויאכלס בקלות ציוד של משפחה עם 2-3 ילדים. הבגאז' של הקאמיק פחות גדול, אך מאובזר ברשתות לעיגון חפצים, ווי תליה, פנס נשלף ותאים נפרדים בדפנות.

נוחות נסיעה

הסלטוס שמגיע אלינו, שמיועד לארה"ב ולקנדה, מציג כיול מתלים רך ופחות מהוקצע מזה של הקאמיק האירופי. לעיתים זה משחק לטובתו, ומקנה לו יתרון מסוים בספיגת שיבושים עירוניים במהירויות נמוכות, אך במרבית תנאי הדרך הסקודה היה לטעמנו הרכב הנוח מבין השניים. הוא מהודק ומרוסן יותר, מונע תנודות משנה לאחר מעבר על פסי האטה או שיבושים גדולים, ומצליח לשמור על פאסון גם במהירות גבוהה על כבישים גליים - מקומות בהם הסלטוס מתנועע יותר על מתליו.
הסקודה גם היה השקט יותר מבין השניים, כאשר בסלטוס הורגשו רעשי דרך במהירות בין עירונית ובהאצות גם התיבה הרציפה תרמה את קולה.

מנוע וביצועים

סקודה קאמיק מצויד במנוע טורבו־בנזין בנפח 1.5 ליטר, שאנחנו מכירים היטב מדגמים רבים של קבוצת פולקסווגן. ההספק עומד על 150 כ"ס והמומנט הוא 25.4 קג"מ, והכוח יורד לגלגלים באמצעות תיבה רובוטית כפולת מצמדים בעלת 7 הילוכים. בסלטוס אנחנו נתקלים ביחידת הנעה שעדיין לא פגשנו אצל היצרנית הדרום קוריאנית: מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 2.0 ליטרים, עם 149 כ"ס ו־18.3 קג"מ שמשודך לתיבת הילוכים רציפה. המנוע פועל במחזור אטקינסון, שמכייל את זמני פתיחת השסתומים באופן שונה מאשר במנועים הקלאסיים, ומייעל את תהליך הבעירה, מה שאמור לשפר את צריכת הדלק.
ביציאה מהמקום הסקודה מעניק תחושה זריזה יותר, הודות לדחף של מנוע הטורבו שמספק את המומנט הגבוה כבר בסל"ד נמוך. גם תיבת ההילוכים של הקאמיק מעניקה תחושה טבעית יותר ומחליפה הילוכים ביעילות ובמהירות. לעומתה, התיבה הרציפה של הסלטוס אמנם פועלת בצורה חלקה בתנועה עירונית, אך ממקמת את מחט הסל"ד בקצה העליון בזמן תאוצה ותורמת לרעש נוכח יותר.
אבל ככל שהקצב עולה, אנחנו מופתעים לגלות שבניגוד לנתוני התאוצה הרשמיים, דווקא הסלטוס הוא הזריז מבין השניים ומצליח לפתוח פער ברור בתאוצות ביניים ובעקיפות. מצב הנהיגה הספורטיבי מייצר אצלו תגובות דוושה מהירות מאוד ומצליח להפוך את הג'יפון המשפחתי לרכב זריז למדי.
מדידות צריכת הדלק הצביעו על יתרון קטן אך ברור לטובת הקאמיק, שרשם 12.8 ק"מ לליטר בשיוט מתון ו־10.4 ק"מ לליטר בסיכום המבחן כולו. הסלטוס רשם צריכה של 11.9 ק"מ לליטר בשיוט ו־9.5 קמ"ל בסיכום. סלטוס מציג שיפור משמעותי בצריכת הדלק לעומת הספורטאז', שכבד ממנו בכ־200 ק"ג, אבל המנוע שלו נכנע ליעילות מנועי הטורבו המודרניים. בחו"ל מוצע הסלטוס גם עם מנוע ה־1.6 ליטר טורבו המוכר מהספורטאז', עם 177 כ"ס, אך רק עם הנעה כפולה, שעשוי להגיע בעתיד. לקאמיק יש גם גרסת טורבו־בנזין 1,000 סמ"ק (115 כ"ס) זולה בכ־7,000 שקל, פחות זריזה, ומעט יותר חסכונית.

התנהגות כביש

בפן הדינמי הקאמיק נהנה מעליונות ברורה. יש לו אחיזת כביש מצוינת, זוויות גלגול מתונות, בין השאר בזכות היותו נמוך יותר, וגם היגוי מדויק. בסלטוס המתלים הרכים יוצרים רכינה מודגשת, והיעדר הריסון עלול להשפיע לרעה על האחיזה בתמרוני חירום. שניהם לא מהנים לנהיגה במובן הספורטיבי, אך לקאמיק התנהגות בטוחה יותר.

סיכום

קאמיק וסלטוס מציגים אלטרנטיבה ראויה למשפחתיות, הן מבחינת השימושיות והן מבחינת המחיר. הסלטוס נראה ומעניק תחושה של רכב פנאי אמיתי, הודות ליתרון הגובה, וגם נהנה ממושב אחורי מרווח יותר ומתא מטען גדול יותר - פרמטרים חשובים לבעלי משפחות. גם בביצועים יש לו יתרון במקומות מסוימים, אבל כל אלו לא מספיקים לו על מנת לנצח את הקאמיק.
הג'יפון של סקודה מתגלה שוב כמוצר מוצלח ורב־גוני, מודרני ואיכותי, עם אבזור עשיר - בדגש על אבזור הבטיחות - נוחות נסיעה עדיפה, בידוד רעשים מצוין, יחידת הנעה יעילה וחסכונית וגם התנהגות כביש עדיפה. לרעתו נזכיר שהוא עדיין מגיע כסטנדרט עם אחריות של שנתיים בלבד. הניצחון כאן הוא לא בנוקאאוט, והסלטוס הוא בהחלט מוצר ראוי לטעמנו, אך בשורה התחתונה סקודה קאמיק הוא המנצח שלנו גם במבחן הזה.





משפחתית או ג'יפון?

אם היינו עורכים את המבחן הזה לפני שנתיים, כמעט כל משפחתית שהיתה מצטרפת אליו היתה מוכיחה את היתרונות הברורים שיש בתצורת הנוסעים הקלאסית. עד לאחרונה מרבית הג'יפונים סבלו משימושיות נמוכה יחסית ומאיכויות נסיעה בינוניות, ורשמו הצלחה בעיקר בזכות המראה ומימד הגובה הבולט.
הפעם נדמה שרכבי הפנאי הצליחו סוף סוף לצמצם את הפער. הקורולה אמנם נהנית מנוחות נסיעה טובה מאוד, מהתנהגות כביש בטוחה הודות למרכז הכובד הנמוך וגם מצריכת דלק מעולה בזכות ההנעה ההיברידית, 14.5 קמ"ל בסיום יום המבחן האינטנסיבי.
8 צפייה בגלריה
כלי הרכב שבמבחן
כלי הרכב שבמבחן
המכוניות שבמבחן יחד עם טויוטה קורולה
(צילום: ניר בן זקן)
אך בה בעת, הקורולה גם פחות מרווחת ושימושית מהג'יפונים, פחות מרשימה למראה ולא מצטיינת בתחומים כמו בידוד רעשים, איכות תא הנוסעים או האבזור. מי שיקנה את הסלטוס או הקאמיק במקומה של הקורולה כבר לא ידרש להקריב את איכות החיים על מזבח העיצוב.
ולמה בכל זאת לקנות רכב משפחתי? כי עם כל הכבוד לג'יפונים, הניסיון שלהם להיות רב־תכליתיים לא מאפשר להם להצטיין באף תחום באופן בלעדי, בעוד בעולם המשפחתיות יש לא מעט מכוניות שיודעות להעניק תמורה נהדרת באספקטים מסוימים. קורולה סטיישן, עם בסיס גלגלים ארוך יותר ותא מטען נדיב, תהיה שימושית יותר למשפחה מכל ג'יפון במחיר שלה, ועוד לא דיברנו על צריכת הדלק העדיפה. רוצים חוויית נהיגה ספורטיבית? פורד פוקוס ST ליין, מאזדה 3 או הונדה סיוויק הן בחירה מצוינת.