אלפא רומיאו סובלת כבר זמן רב מהיצע דגמים מצומצם הכולל שניים בלבד – ג'ולייה כסדאן משפחתית וסטלביו כרכב פנאי על בסיס זהה. וגם במקרה של שניהם, היצע גרסאות ההנעה והאבזור צנוע ומוגבל. יש גרסאות בסיס ויש תלתן ירוק החזקות, מהירות ויקרות במשפחה. הפער שנוצר בין הלחם והחמאה לשמנת והקצפת, ברור ובעייתי. מה שמסביר מדוע גרסאות אסטרמה (אקסטרים, קיצוני, באיטלקית) לשני הדגמים, כה חשובות עבור אלפא, עד כדי שתשלח אותנו להתנסות בהן.
מה שונה: שינויי העיצוב כוללים גימורי קרבון לסבכה מלפנים ולמראות הצד, חישוקי ״21 ייחודיים בשחור וכיתוב שם הגרסה על בתי הגלגלים מלפנים. וכן, אפשר היה לצפות ליותר. קצת יותר. כמו שעושים המתחרים – אודי, ב.מ.וו ומרצדס ברמות הגימור הספורטיביות S-ליין, M-ליין ו-AMG-ליין. גם בתא הנוסעים השינוי צנוע עם תוספת של גימורי קרבון, ריפודים משולבי עור-אלקנטרה למושבים, תפרים אדומים. זהו זה. לרשימת האבזור נוספה מערכת שמע משובחת של הרמן קרדון עם 15 רמקולים.
מהבחינה המכאנית אלפא מציידת את הגרסאות הללו בשני רכיבים מגרסאות הקצה. הראשונה היא מערכת בולמי זעזועים אדפטיביים המאפשרים קשיחות משתנה בהתאם למצב הנהיגה הנבחר, וגם להותיר אותם במצב רך בעוד מערכת ההנעה במצב הספורטיבי ביותר. באופן מפתיעה השיפור כאן הוא דווקא לנוחות נסיעה טובה משמעותית משל הגרסאות הרגילות, למרות חישוקי הענק.
שינוי הנוסף הוא שילוב דיפרנציאל מוגבל החלקה מאחור, רכיב האמור לסייע בהורדת הכוח ביציאה מהפניה. התוספת הזו קצת פחות מורגשת, גם בגלל שגרסאות אלו מוצעות רק עם מערכת הנעה כפולה קבועה, שממילא מציעה יכולת הורדת כוח סופר גבוהה. ולא, גם כאן אלפא לא מאפשרת ניתוק בקרת היציבות כמקובל בדגמים עם יומרות דינמיות, ומונעת כך השתובבות מוטורית.
מה דומה: את מושב הנהג המציע תמיכה טובה מאוד בגוף ואת גלגל הגה שלוש צלעות בשרני, עם מנופים גדולים לשליטה ידנית בהילוכים מאחוריו ומתג הנעה עליו אנחנו אוהבים. קצת פחות מרשים הוא לוח מחוונים אנלוגי, בשונה מהמקובל כיום בתעשייה, או מסך מגע קטן מדי המשולב בקונסולה, המעניקים לסביבה תחושה מיושנת.
המנוע ותיבת ההילוכים נותרו זהים לגרסת וולוצ'ה. ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר, בנזין מוגדש עם 280 כ"ס, תיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה קבועה. הביצועים ללא שינוי, והוא מרגיש נמרץ למדי גם בזינוק מהמקום עם 5.7 שניות ל-100 קמ"ש. בהשוואה לגרסאות מקבילות של המתחרים זה כחצי שניה פחות מאודי Q5 ושניה פחות מב.מ.וו X3, בעיקר הודות למשקל עצמי נמוך בכ-200 ק"ג ממתחריו הגרמנים. גם תאוצות הביניים מרשימות הודות לתגובות מהירות ומדויקות של תיבת ההילוכים. ובכל זאת, אלפא יכולה הייתה לייצר כאן קצת יותר בידול, קצת יותר דרמה, אפילו באמצעות סעפת פליטה ליברלית יותר.
המשקל הנמוך מביא גם ליכולות דינמיות גבוהות, די דומות לדגם הרגיל, ועדיין מהמשובחות בקטגוריה. גם מבחינת האחיזה גבוהה ונכונות מצוינת של החרטום לשינויי כיוון, בעיקר אבל זה הגה סופר מהיר (כשני סיבובים מקצה לקצה) ומדויק שאפילו מציע מעט משוב, נדיר לתקופה.
4 צפייה בגלריה
אלפא רומיאו סטלביו אסטרמה
אלפא רומיאו סטלביו אסטרמה
(צילום: ניר בן זקן)
סיכום: גרסת אסטרמה משדרגת את מראה רכב הפנאי של אלפא, וגם איכויות הנסיעה שלו גבוהות יותר. מצד שני אלפא יכולה הייתה לעשות יותר, שכן הביצועים והיכולות הדינמיות זהות לאלה של הוולוצ'ה אבל לא מתעלות עליו, ומבחינה זו הוא לא מצליח למלא את הפער שנוצר מגרסת תלתן ירוק הקיצונית והיקרה משמעותית. ולכן, בפועל מדובר יותר ברמת גימור מאשר בגרסה שונה.
הרלוונטיות קשורה ישירות לתג המחיר שיוצמד לו. אם יהיה מעט יותר גבוה (עד 10%) מהוולוצ'ה הוא יכול להיות מעניין, שכן הוא מציע שיפור מבחינת ייחודיות, אבזור וגם איכויות נסיעה גבוהות יותר. אם יהיה גבוה משמעותית, הוא עשוי לאבד רלוונטיות.
  • מנוע: 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 280 כ"ס ב-5,250 סל"ד
  • מומנט: 40.7 קג"מ ב-2,250 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה
  • אורך: 468.7 ס"מ
  • רוחב: 190.3 ס"מ
  • גובה: 169.3 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 281.8 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,660 ק"ג
  • נפח תא מטען: 499 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.7 שניות, 230 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 10.7 ק"מ לליטר, 221 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר משוער: 390 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת אלפא רומיאו