למקרה שפספסתם, שוק אופנועי ההרפתקה (אדוונצ'ר) רותח בשנים האחרונות, עם היצע עצום בכל גודל, נפח, תצורה ומחיר. כולם אמנם עם תנוחת רכיבה זקופה יחסית והבטחה לקחת אותנו הרחק אל המרחבים הפתוחים, אבל כל אחד עושה זאת קצת אחרת. ולאחרונה ניכרת פריחה בתת-קטגוריה קרבית יותר, בה מככבים כלים כמו ימאהה טנרה 700 או ק.ט.מ 890 אדוונצ'ר, אופנועים המיועדים לרוכבים שרוצים (גם) להתלכלך באבק ובבוץ.
5 צפייה בגלריה
(רונן טופלברג)
ודווקא הוסקוורנה, מותג עם היסטוריה ארוכה של אופנועים דו-שימושיים ושטח, נעדר עד כה מהקטגוריה. תוצאה של תהפוכות רבות שהחברה עברה עד שנחתה - לפני קצת פחות מעשור - אצל קבוצת ק.ט.מ. וכבר בתערוכת מילאנו 2019 נחשף דגם תצוגה של אופנוע אדוונצ'ר קרבי, עם עיצוב מקורי ושם ייחודי לא פחות - נורדן ("צפון" בגרמנית). שנתיים נוספות חלפו ודגם סדרתי הושק תחת השם נורדן 901. ומספר חודשים מאוחר יותר הוא נוחת אצלנו. המחיר: 105 אלף שקלים, זהה לגרסת R של ק.ט.מ.
5 צפייה בגלריה
(רונן טופלברג)

מי זה בכלל

נורדן 901 מצטרף לפלח העליון בקטגוריית האדוונצ'רים בנפח בינוני, ועושה זאת עם אוריינטציה קרבית. וזה מעמיד אותו מול ב.מ.וו F850GS אדוונצ'ר, טריומף טייגר 900 ראלי וכפי שכבר הוזכר, ק.ט.מ 890 אדוונצ'ר. לא במקרה הוא מצויד בחישוקי "שפיצים" - "21 מלפנים, "18 מאחור.
ומכיוון שהוא דומה לאב-טיפוס, הוא הופך לבולט מאוד ויזואלית בקטגוריה. בעיקר הודות לחרטום ניצב עם פנס קדמי רטרו-עגול-גדול העטוף בצדדיו עם מסיכה עליונה רחבה. שאר האופנוע מציג קווים נקיים עם שלל התוספות המקובלות - מגיני ידיים וגחון, מנשאי זיווד מסיביים ועוד.
5 צפייה בגלריה
(רונן טופלברג)
ומתחת לפלסטיקה מסתתר ק.ט.מ 890 אדוונצ'ר. שלדה, מיקום מיכל הדלק בחלקו התחתון, מנוע הטווין המקבילי שמספק 105 כ"ס. כולם מגיעים עם חותמת כתומה. אבל יש בכל זאת כמה וכמה שינויים הממקמים אותו - מבחינת מכלולים ותוספות - בין ה-890 אדוונצ'ר לגרסת ה-R הקרבית שלו.
למשל עם מתלי WP מסדרת APEX בעלי כיוונון חלקי ומהלך של 220 מ"מ. או בולם אחורי עם כוונונים מלאים ומהלך של 215 מ"מ. מערכת בלימה מתוצרת J.Juan כוללת דיסקים כפולים בקוטר 320 מ"מ, מלפנים עם קאליפרים רדיאליים בעלי ארבע בוכנות. וגם קוויקשיפטר להעלאה והורדה ומצמד מחליק.
5 צפייה בגלריה
(רונן טופלברג)
חבילת האלקטרוניקה כוללת שלושה מצבי ניהול מנוע, ABS שפועל גם בהטיה עם אפשרות ניתוק פעולה בגלגל האחורי, מערכת בקרת משיכה עם שלושה מצבי התערבות ומצב רכיבה בשם "אקספלורר" המאפשר בחירה בין תשעה מצבי התערבות של בקרת המשיכה, והגדרת פרמטרים נוספים לפי העדפות הרוכב. מיכל עם 19 ליטרים אמור לפי היצרנית להספיק ל-400 ק"מ והמושב מתכוון לגובה.

איך נוסע

ההתרשמות הקצרה מהנורדן באירוע ההשקה החלה בנוחות. חביקת הכלי עם הירכיים קלה יחסית, והוא יתגלה מאוחר יותר כנוח בישיבה ובעמידה כאחת. רכיבה רגועה על הכביש מייצרת תחושה של אופנוע "טכנולוגי", אך לא כזה שמעמיס מידע יתר על המידה. מסך התצוגה הצבעוני לא רק נראה טוב אלא גם מעניק אינפורמציה קלה להבנה ומאפשר תפעול מערכות נוח. עדיין על הכביש - מיגון הרוח אינו טוב דיו, צליל המפלט אנמי מדי ומוטב היה לאפשר ניתוק בקרת אחיזה כך שלא תתאפס בכל כיבוי מנוע.
5 צפייה בגלריה
(רונן טופלברג)
ואם לא הובן עד כה, ה-890 הוא אמנם הבסיס, אבל חווית הרכיבה שונה. הנורדן מרגיש טוב יותר על האספלט, עם היגוי מעט עצל וצפוי בהתחשב במידות וסוג החישוקים ומהלך המתלה, אבל עם יציבות מרשימה בפניות לצד שיכוך נאות על כבישים גליים. המנוע עובד "עגול" וחלק ושש לטוס בסל"ד. בשילוב הקוויקשיפטר הוא הופך לבן לוויה שפשוט כיף איתו. גם בשטח הוא עובד היטב אבל לא מצליח לספוג ולגהץ קפלי קרקע בדומה לגרסת ה-R של ק.ט.מ.

הכתב היה אורח יבואנית הוסקווארנה, עופר אבניר