בעקבות הפרסומים ב-ynet: משרד האוצר חזר בו מהכוונה להטיל אגרת גודש על רוכבי אופנועים וקטנועים כאשר זו תחויב בגוש דן משנת 2024. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), אמר אחר הצהריים כי "ישנם הרבה פערים בחוק, אני שמח לבשר שפער אחד סגרנו - הרכבים הדו-גלגליים יהיו פטורים מאגרה ולא יכנסו לחוק שכן הם לא תורמים לגודש, אלא יכולים לפתור אותו. בנוסף הם גם משמשים שליחים בהרבה מאוד תחומים. הטלת מס עליהם היא בהכרח ייקור מוצרים. לכן אני שמח לומר שהגענו להסכמה עם משרד האוצר".
1 צפייה בגלריה
רוכבים
רוכבים
לא יאלצו לשלם אגרת גודש - הרוכבים
(רונן טופלברג)
עוד לפני דיוני ועדת הכספים חשף ynet כי דרישת האוצר להטיל על רוכבי הדו-גלגליים אגרה בסך 50% מזו שתוטל על נהגי רכב פרטי, היא נטולת תקדים, וכי בערים בעולם שבהן הוטלה אגרת גודש ושבאוצר ציינו כמודל למהלך, דוגמת לונדון, שטוקהולם וסינגפור, רוכבים אינם משלמים כל אגרה בזכות תמורתם להפחתת עומסי התנועה והחנייה.
ב-ynet נחשף גם מחקר של הטכניון שהוכן לפני שנתיים במימון משרד התחבורה, ואשר קבע כי הגדלת כמות הנסיעות ברכב דו-גלגלי בתל אביב ובסביבותיה תוכל להביא לחיסכון כספי של 8 עד 27 מיליון שקל בשנה, ולחיסכון בזמן הנסיעה של 3% עד 11%, תוך הגדלת מהירות הנסיעה הממוצעת לכלל משתמשי הדרך, בזכות מעבר של נהגים לקטנועים ולאופנועים. בעקבות חשיפה זו הביעו חברים רבים בוועדת הכספים התנגדות לגביית האגרה מהרוכבים, ביניהם יו"ר הוועדה הקודם ח"כ משה גפני (יהדות התורה) וח"כ ינון אזולאי (ש"ס).
באיגוד יבואני הרכב הדו גלגלי בלשכת המסחר ברכו את שר האוצר ואת יו"ר ועדת הכספים על החלטתם לפטור את הרכבים הדו גלגליים מאגרת הגודש. מדובר בבשורה משמעותית לכ 150 אלף רוכבים המשתמשים בכלים דו גלגליים, שהינם פתרון חיוני להפחתת הגודש בכבישים.
למרות החרגת הרוכבים, הח"כים עדיין דנים בהענקת פטור מאגרה לנכים. כרגע מתכוונת המדינה לפטור את כל מחזיקי תו הנכה, כ-150 אלף איש, מתשלום. בנתיב המהיר בכניסה לתל אביב הוענק פטור רק למחזיקי תו נכה הרתוקים לכיסא גלגלים ("תו כחול") שמספרם נמוך משמעותית, כ-30 אלף איש. החשש הוא שבעוד שרכבי נכים ברמת חומרה קלה יותר נמצאים לעתים בשימוש בני משפחתם, ואשר ייהנו מהפטור גם כאשר הנכה אינו ברכב, מחזיקי התו הכחול תלויים יותר ברכב לצרכי התניידותם, ולכן הוא נמצא בדרך כלל ברשותם.
בנוסף, טרם הוחלט האם נהגי המוניות יחויבו באגרה. בחוות דעת שהעבירה חברת GETT למשרדי התחבורה והאוצר והגיעה לידי ynet, מבקש מנכ"ל גט ישראל, מארק און, לפטור את הנהגים מאגרה, או לפחות לאפשר להם לחייב את הנוסעים בתשלום עבורה. און מזכיר כי המוניות משמשות כרכב תחבורה ציבורית להסעת עובדים חיוניים למקומות העבודה שלהם, קשישים ומוגבלים בניידותם שאינם יכולים לנהוג, וכי נהגי המוניות המשיכו לספק את השירות החשוב גם בזמן סגרי הקורונה.
און מזכיר כי אם יוחלט לחייב את הנהגים בתשלום, התקנות הנוכחיות מטילות את התשלום על הנהג, ולא על הנוסע, בניגוד למשל לאגרת הנסיעה בכביש 6. "המשמעות בגין האמור היא שלפי הנוסח הנוכחי, יישא נהג המונית בנטל האגרה לבדו, ולא יהא רשאי לסרב לקחת נסיעה לתוך אזורי הגודש.
"באופן אבסורדי, האמור לעיל דווקא יעודד נוסעים לקחת מוניות לתוך אזורי הגודש בשעות הגודש, שכן לא יידרשו לשאת בכל תשלום. זו תהיה פגיעה אנושה בפרנסתו של הנהג, אשר יימצא את עצמו נוסע פעמים רבות לתוך ומתוך אזורי גודש ונושא בנטל כבד של תשלומי אגרות, ללא כל יכולת לשלוט בכך או לצמצם זאת", מסביר און.