שוק הרכב העולמי עבר טלטלות לא פשוטות בשנים האחרונות, כאשר משבר הקורונה יצר מחסור במלאי זמין של רכבים והביא לשורה של התייקרויות בענף. אבל דווקא כשנראה שמצוקת המלאי נמצאת לקראת פתרון, מתמודד הענף עם אתגרים חדשים כמו עליית הריבית, שינויים בשערי המטבע וגם דרישה הולכת וגוברת לרכבים חשמליים.
ענף הליסינג מתייצב גם הוא בהדרגה, כאשר המלאים שחזרו מאפשרים לחברות להציע פתרונות ליסינג באספקה כמעט מיידית במרבית הקטגוריות בשוק. ובימים שבהם הריבית במשק מזנקת, לקוחות רבים מוצאים בליסינג את המפלט, שם יש מחירים קבועים לתקופה ממושכת, מה שמעניק מימד מסוים של ודאות. בנושאים האלה ואחרים הגיעו בכירי חברות הליסינג לאולפן ynet לדיון.
זאב ברזילי, מנהל אגף השיווק והפרסום באלדן, ציין משבר המלאי נפתר כמעט לחלוטין. "אם לפני מספר חודשים יכולנו להציע אולי 2-3 דגמים בסגמנטים מסוימים, כיום יש הרבה יותר אפשרויות, כולל רכבים חשמליים", ציין ברזילי. "ברגע שאנחנו לא משמשים כיבואנים, אנחנו מנהלים עם כולם מערכת יחסים טובה, משמשים שותפים עסקיים ולא מתחרים וכך יכולים להציע את מגוון האפשרויות המלא".
מאיה שרון-גבאי, סמנכ"לית מכירות בפריים ליס, הציגה את הליסינג כפתרון ללקוחות במצב של חוסר ודאות. "הריביות כיום עולות, ויש התייקרויות גם בעולמות של התחזוקה והחלפים. הליסינג מהווה אי ששומר על הלקוחות, כאשר לקוח שסוגר כיום עסקת ליסינג מוגן מהתייקרויות ל-3 השנים הבאות".
מוטי ברטון, מנכ"ל הליסינג הפרטי של קבוצת שלמה, הציג את ההבדלים בין עסקאות ליסינג פרטי לתפעולי. "לקוח שמתלבט בין ליסינג תפעולי ממקום העבודה לבין ליסינג פרטי צריך לקחת בחשבון שהליסינג הפרטי מתאים בעיקר לאוכלוסיה שנוסעת עד 20-25 אלף ק"מ בשנה, בעוד מי שנוסע יותר - בעיקר לצרכי עבודה, ונהנה גם מזקיפה של שווי השימוש - יתאים יותר כנראה למסלולי הליסינג התפעולי".
חבי ברק, סמנכ"ל ליסינג והשכרה באלבר-יורופקאר, התייחס גם הוא לסוגיות המלאי. "בחודשים האחרונים התחילו להגיע מלאים לארץ. יש עדיין קטגוריות בעייתיות כמו רכבי 7 המושבים והדגמים ההיברידיים, ששם הביקוש גבוה וההיצע נמוך, אבל הרכבים החשמליים מהווים חלופה להיברידיים ותופסים את מקומם".
פורסם לראשונה: 17:58, 04.04.23