צ'רי הסינית הגיעה לאחרונה לישראל עם שלושה רכבי פנאי, אך בשונה ממותגים סיניים אחרים, ללא הנעה חשמלית כלשהי. הדגם הזול מבין השלושה הוא גם המודרני שבהם: ה-FX הוצג בעולם בתחילת 2022, זאת לעומת דגמי הטיגו 7 ו-8 שנחשפו ב-2018-19. הוא גם מתבסס על פלטפורמה מודרנית יותר שמותאמת גם להנעות חשמליות; אלו עשויות להגיע אלינו בהמשך הדרך.
5 צפייה בגלריה
(נועם ריין)
עם מימדים של רכב פנאי קומפקטי כדוגמת פיז'ו 3008 וניסאן קשקאי, אך עם מחירים זולים יותר בעשרות אלפי שקלים, צ'רי FX עשוי לקרוץ ללא מעט לקוחות ישראלים. מה הם יקבלו בתמורה?
סיכום: צ'רי FX מרשים במבט ראשון עם עיצוב ייחודי, תא נוסעים מאובזר היטב (בעיקר ברמות גימור גבוהות יותר) ויחידת הנעה חזקה למדי. גם מבחינת השימושיות הוא סביר בהחלט, והמחיר שלו ימשוך לקוחות רבים.
אבל איכות הביצוע לא תמיד מרשימה. זה מתבטא בהנדסת האנוש, במערכות הבטיחות, בתיבת ההילוכים, בנוחות הנסיעה ובהתנהגות הכביש - או בקיצור, כל המאפיינים שבאים לידי ביטוי לאחר שיוצאים מאולם התצוגה ומגיעים אל החיים האמיתיים. ובתחום זה, לצ'רי יש עוד כברת דרך לעבור לפני שתשתווה לטובות בקטגוריה.
איך נראה: הוא מוחצן מאוד, ולא כל אחד יאהב את המראה. האלמנט הבולט ביותר הוא כמובן הסבכה הקדמית העצומה שבמרכזה סמל המותג (הדומה באופן מחשיד לזה של אינפיניטי). אהבנו גם את נגיעות הצבע האדום ואת הקורה האחורית שמעניקה תחושת "גג צף".
עמדת הנהג גבוהה יחסית ולהגה טווח נדיב של אפשרויות כוונון, אך הוא עלול להסתיר את חלקו העליון של לוח המחוונים הדיגיטלי. הראות לפנים טובה אך לאחור מוגבלת עקב החלון הקטן וקורות C עצומות. מראה מרכזית פנורמית משום מה מצמצמת עוד יותר את הראות. איכות החומרים לא אחידה: לצד חומרים רכים ונעימים למגע בחלק מהמקומות, פגשנו גם לא מעט פלסטיקה קשיחה ופשוטה מדי.
5 צפייה בגלריה
(נועם ריין)
מסכי המידע (שניהם בגודל "10.25) עשירים בתצוגות ובצבעים, אך התפעול מבלבל והפעלת המיזוג ממסך המגע דורשת הסטת מבט מהכביש. קיצורי הדרך מופיעים אמנם בהסטה לימין של פינת המסך השמאלית, אך הביצוע דורש ניסיונות חוזרים ונשנים. התפריטים בתוך המסך המרכזי קטנים וצפופים, ואילו כפתורי המגע שעל ההגה לא מאפשרים לבצע את הניווט המקובל בתפריטי לוח המחוונים. אגב, את נורית לחץ האוויר לא הצלחנו לאפס למרות ניסיונות חוזרים ונשנים.
גם מערכות הבטיחות לא פועלות בצורה חלקה, אף כי המצב כאן טוב יותר מאשר בדגמי הטיגו של היצרנית. המערכת לתיקון סטיה מנתיב מגיבה בעצבנות יתרה, "מושכת" את ההגה מידיו של הנהג באגרסיביות ומצפצפת ללא הפסקה גם כשאין בכך צורך. המערכת לניטור שטחים מתים במראות מקדימה להתריע, אך בקרת השיוט האדפטיבית פועלת באופן יעיל.
5 צפייה בגלריה
(נועם ריין)
רשימת האבזור של ה-FX עשירה ביחס לתג המחיר. הגרסה הבסיסית כוללת מפתח חכם, משטח טעינה אלחוטית, חיישני חניה היקפיים, ותאורת לד מלאה. גרסת הביניים בה נהגנו מוסיפה בקרת אקלים מפוצלת, מצלמות היקפיות, ריפוד דמויי עור, כיוון חשמלי למושב נהג וחימום למושבים הקדמיים, חלון שמש ודלת תא מטען חשמלית.
הנמכת הגג לטובת העיצוב החיצוני פגעה מעט במרווח לראשי הנוסעים מאחור וגם דרשה את הנמכת הספסל. וזה אומר שלמבוגרים יהיה פחות נוח לשבת שם לאורך זמן. עם זאת, המרווח לרגליים מצוין ויש מאחור גם פתחי מיזוג נפרדים ושקע USB בודד. המושב האמצעי צפוף יחסית. אך תא המטען שימושי, על אף נפח רשמי קטן יחסית של 378 ליטרים. יש גלגל חלופי ושקע 12V, אך אין תאים צדדיים וגם לא ווי תליה.
5 צפייה בגלריה
(נועם ריין)
איך נוסע: לכל דגמי צ'רי המשווקים בישראל יש כרגע יחידת הנעה אחת: טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטר, עם הספק של 186 כ"ס, הנעה קדמית ותיבה כפולת מצמדים עם שבעה הילוכים. על פניו, לא מעט כוח בשביל להזיז רכב פנאי קומפקטי.
ואכן, הביצועים טובים מאוד. ה-FX מזנק בקלות ועוקף במהירות, ויעיד על כך נתון תאוצה רשמי של 7.8 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש. אלא שתיבת ההילוכים מסרסת באופן משמעותי את היכולת ותחת דרישה לכוח היא מגיבה באיטיות, גורמת להשהייה מטרידה בהעברת הכוח. התפעול הידני שלה מתבצע באופן מבלבל דרך ידית בורר ההילוכים, ולא פעם מצאנו את עצמנו בניוטרל במקום במצב הידני. צריכת הדלק עמדה על 10 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
5 צפייה בגלריה
(נועם ריין)
בניגוד לטיגו 8 הרך מדי, כיול המתלים של צ'רי FX מוצק הרבה יותר. זה אמנם אומר שהיכולת שלו לספוג את השיבושים בעיר אינה גבוהה במיוחד, ותחושת קופצנות מלווה את הנסיעה כמעט בכל כביש מצוי, אך לפחות אין כאן נדנוד או תחושה של חוסר ריסון. בידוד הרעשים אינו מוצלח.
הכיול המוצק יחסית של המתלים תורם לזוויות גלגול צנועות, אך זה רחוק מלהספיק. ה-FX נועל צמיגי Giti מתוצרת סין שלא מספקים אחיזה גבוהה. במגבלות יש נטייה לאובדן אחיזה מפתיע של הציר האחורי, בעוד מערכת בקרת היציביות מתערבת באיחור ובאגרסיביות. הגה מעורפל וחסר תחושה לא תורם לביטחון הנהג.
  • מנוע: 4 צילינדרים, טורבו-בנזין, 1.6 ליטר
  • הספק: 186 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט: 28 קג"מ ב-2,000 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 440 ס"מ
  • רוחב: 183 ס"מ
  • גובה: 158.8 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 263 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,498 ק"ג
  • נפח תא מטען: 378 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.8 שניות, 206 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 11 ק"מ לליטר, 207 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 146 אלף שקל (140 אלף שקל)