לא מעט גורמים בשוק ציפו ש-2022 תהיה השנה שבה תחצה לקסוס לראשונה את רף ה-2,000 מסירות, אבל חטיבת היוקרה של טויוטה הייתה אחד המותגים ששישלמו את המחיר על משבר שרשרת האספקה והמחסור במכוניות חדשות, והציגה בשמונת החודשים הראשונים של השנה ירידה של 9% במסירות, ל-1,350 מכוניות, פחות מהירידה הממוצעת בשוק, של כ-15%. אבל 2023 מסתמנת כשנה שונה.
"בשנה הבאה נהיה כבר עם שני דגמים חשמליים, RZ החדש, וה-UX אחרי מתיחת פנים. אני מעריך שהחשמליות יגיעו לנתח שוק של 25% מהמכירות שלנו, אבל העיקר יגיע מהיברידיות ומדגמי פלאג אין, שכבר יהיו לנו שניים מהם, ב-NX וב-RX. דגמי בנזין הביא רק בדגמים מתמחים כמו IS ספורט וב-LS, שיתפסו כ-5% מכירות".
2 צפייה בגלריה
לקסוס RZ חשמלית
לקסוס RZ חשמלית
לקסוס RZ חשמלית
(צילום: יח"צ)
איך ייראה השוק בשנה הבאה?
"הביקוש ל-300 אלף מכוניות לא נעלם, וביקוש שלא סופק השנה, נדחה לשנה הבאה. אם לא יהיו שוב הפתעות בייצור, נוכל להגיע ל-2,500 מסירות. אנחנו כבר מכינים לזה את הרשת, מריצים כבר אולם תצוגה ראשון בבאר שבע ופתחנו נקודת שירות בנתניה. יש לנו כבר 17 אלף לקסוסים נוסעים בישראל, ואני מעריך שבתוך ארבע שנים, עם הדגמים החדשים שבדרך והגידול בשוק היוקרה, נוכל להגיע ל-30 אלף".
למה לקוחות מעדיפים גרסאות היברידיות היכן שיש אופציה חשמלית או פלאג-אין?
"ה-NX הוא מקרה מבחן מעניין. 60% מהלקוחות מעדיפים היברידי, כי הוא לא מחייב שינוי הרגלים, וכי לא תמיד יש להם אפשרות להתקין עמדת טעינה בבית. גם למי שגר בבית פרטי. גם פער המחיר עושה את ההבדל לחלק מהלקוחות, ההיברידי זול יותר, והפער יגדל בשנה הבאה: ההיברידי חוטף 2,000 שקל העלאת מס, הפלאג אין כ-10,000 שקל".
2 צפייה בגלריה
דרור גורלניק, מנכ"ל לקסוס ישראל
דרור גורלניק, מנכ"ל לקסוס ישראל
דרור גורלניק, מנכ"ל לקסוס ישראל
(צילום עופר חג'יוב)
מתי כל המבחר של לקסוס יהיה חשמלי? המימן בדרך?
"עד 2030 לקסוס כבר הכריזה שכל הדגמים יחושמלו, חלקם יהיו היברידיים, חלקם פלאג אין וחלקם חשמליים. חשמל מלא הוא לא פתרון נכון לכולם, ונשארים עם שאלת הטיפול בסוללה אחרי תום חייה. את המימן נראה קודם בשוק העממי, טויוטה תוביל את התחום, לא לקסוס".
המלחמה באוקראינה ריסקה את מכירת הרכב הזר ברוסיה. זה פינה לכם אספקות?
"התקינה ברוסיה שונה מהתקינה האירופית והאמריקאית, אבל היו מקרים שהיצרן היה יכול לשנות את הייצור. קיבלנו יותר אספקה מהמתוכנן של ה-RX בנזין".