איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת "נתיבי איילון", היכן אנחנו עכשיו?
"אנחנו במרכז ניהול תנעה מטרופוליטני של גוש דן שחברת "נתיבי איילון" הקימה, על מנת לייצר תמונת תחבורה שלמה. יהיה כאן שיתוף פעולה עם כל העיריות במטרופולין, ביחד עם מפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להעביר את התחבורה מעולם של ניהול בקרה, לעולם של ניהול תנועה".
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר בריאיון בוועידת התחבורה
מנכ"ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר בריאיון בוועידת התחבורה
מנכ"ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר בריאיון בוועידת התחבורה
(צילום: אסף קוזין)
כשנסענו לכאן היינו מאוד 'אקטיביים' בפקק, עברנו מנתיב לנתיב, אבל זה לא עזר הרבה. איך אפשר לנהל פקקים במצב הזה?
"קודם כל צריך להגיד את האמת. הפקקים לא הולכים להיעלם ואין איזשהו פתרון קסם שאפשר ללחוץ על כפתור ולהעלים אותם. הפתרון הוא להתחיל לייצר אלטרנטיביות אמיתיות לרכב הפרטי. רק אם נשכיל לייצר אלטרנטיבות אמיתיות, והציבור יבין שיש לו תחבורה ציבורית ושיתופית טובות, רק אז יעברו".
אתם מבצעים מהלך כרגע שיאפשר לתחבורה ציבורית ושיתופית להיכנס יותר לתוך נתיבי יילון.
"יש לנו מספר פרויקטים בכיוון הזה. בראש ובראשונה, פרויקט הנתיבים המהירים. בימים אלה מקימים נתיב מהיר על נתיבי איילון וכביש 2, שבעצם מייצר אופציה עוקפת-פקקים למי שיבחר בכך. הרעיון פשוט. אנחנו מקימים חניוני ענק בפאתי המטרופולין, אחד בראשון לציון עם 4,000 מקומות חניה. אחד בשפיים עם 7,000 מקומות. ניתן יהיה להשאיר בהם את הרכב הפרטי בחניה חינם ולעלות על שאטלים חשמליים שיצאו בתדירות של חמש דקות בשעות הגודש לתוך מרכזי התעסוקה במטרופולין".
בעלי רכב פרטי יוכלו גם לנסוע בתשלום בנתיבים האלה?
"רכב עם נהג פלוס שני נוסעים יוכל להיכנס לנתיב הזה בחינם. לפי התחזיות שלנו, בשעות הגודש לא תתאפשר נסיעה בתשלום על הנתיבים הללו. אני לא בא לכפות על אף אחד תחבורה ציבורית. אני בא להעמיד פה אלטרנטיבות. מי שיבחר להמשיך לעמוד ברכב הפרטי שלו בפקק, זו החלטה שלו".
היום יש בירושלים ובחיפה ניהול מרכזי אחד של האזור. ובגוש דן עדיין לא.
בדיוק לכן הקמנו את מרכז ניהול התנועה שאנחנו יושבים בו. אנחנו מבינים שעל מנת להלחם בבעיית הגודש, צריך לעבור מניהול עירוני צר לניהול מטרופוליטני כולל. כאשר נשב עם העיריות, עם מפעילי תחבורה ציבורית, עם חברת "נת"ע" שתפעיל את הרכבת הקלה, נוכל להגיב בזמן אמת לאירועים".
חברת "נתיבי איילון" מזוהה עם הכביש, אבל אתם עושים עוד דברים. מה אנחנו לא יודעים?
"בארבע השנים האחרונות המצאנו מחדש את חברת "נתיבי איילון". היא מזמן לא חברה של כביש אחד. היא היום חברה ממשלתית שפועלת בכל הארץ. גם את רשת האוטוסטרדות של שבילי האופניים במטרופולין' 100 ק"מ של שבילים מאוד רחבים שיאפשרו נסיעה רציפה בינעירונית ויעודדו את השימוש בכלי הזה".
זו הבטחה שאנחנו שומעים כבר הרבה זמן, והדד-ליין כל הזמן זז. איפה אנחנו עומדים היום?
"כל יום או כל שבוע אנחנו חונכים מקטע חדש. הפרויקט הזה מחולק ל-60 מקטעים. 35% כבר מאחורינו, נפתחו. אנחנו צופים שהמסה הקריטית של הפרויקט הזה תסתיים בשנה הקרובה. כלומר, בסוף 2022 מרבית השבילים אמורים להיפתח".
אתם גם מנהלים פרויקט מאוד מעניין של משלוחים באמצעות רחפנים.
"הרעיון הוא לסלול מסלולים וירטואליים של רחפנים. ממחקרים מצאנו ש-20% מבעיית הגודש במרכזי הערים נובעת מהנעת סחורות קטנות. אין שום סיבה שלא נתחיל להניע אותן באוויר. במסגרת פרויקט "נעמה" ביצענו כבר שלושה סבבים והתחלנו להטיס הלכה למעשה משלוחים, גם מעל תל אביב, גם מעל חדרה.
ולאף אחד לא נפל רחפן על הראש?
"לא. הדברים האלה מתבצעים בצורה מבוקרת, אוטונומית לחלוטין. זה לא שיושב מישהו עם ג'ויסטיק ומטיס את הרחפן. יש מערכת שמנהלת את כל מערך הרחפנים. אנחנו מדברים על מאות גיחות ועשרות רחפנים בו זמנית שיהיו באוויר. הטכנולוגיה הזו כבר קיימת".

לראיון המלא בווידאו המצורף