למקרה שמישהו פספס את פעמוני האזעקה: אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפיכת החשמול בעולם הרכב. ונראה שפלח השוק הבא שעומד להידרס ולהימחק מהמפה הוא זה של קטנועים אוטומטיים עם מנועי בנזין. ללא קשר לעובדה שאין כל היגיון לשלם בישראל 12-20 אלף שקל תמורת קטנוע פשוט עם מנוע בנפח 125 סמ"ק, במקום לרכוש אופניים חשמליים שעולים פחות מביטוח החובה של אותו קטנוע. אבל מה יקרה אם יוצעו לנו קטנועים חשמליים איכותיים עם ביצועים דומים לקטנועי הבנזין, ועם תג-מחיר שינוע בין 1,500 ל-4,000 שקלים וביטוח החובה שלהם יהיה זול יותר? עכשיו זה מתחיל להיות מעניין.
3 צפייה בגלריה
 הקטנוע שמסמן את המהפיכה - הונדה חשמלי
 הקטנוע שמסמן את המהפיכה - הונדה חשמלי
הקטנוע שמסמן את המהפיכה - הונדה חשמלי
בסין, המקדימה את רוב מדינות העולם בכל הקשור לעידוד השימוש ברכב חשמלי, יש כיום מספר בלתי נתפס של יצרניות רכב דו-גלגלי חשמלי. החל באופניים עם מנוע חשמלי קטן, דרך כלים שנראים כמו אופנוע מוקטן, דרך מפלצות מגודלות עם שלושה גלגלים ועד כלים שנראים כמו 'ריקשות' או עגלות ממונעות. המשותף לרובן הוא תג-מחיר נמוך מאד, ודאי ביחס למחירים המוכרים לנו.
הונדה, יצרנית האופנועים הגדולה והמשפיעה בעולם, מכירה בחשיבות שוק הרכב הסיני, הגדול ביותר בעולם. ובשבועיים האחרונים השיקה בו שני קטנועים חשמליים מודרניים עם תגי מחיר מפתים, ואלה מצטרפים לחמישה דגמי קטנועים חשמליים שהציגה בעבר.
3 צפייה בגלריה
הונדה U-GO - כמו 125 רגיל
הונדה U-GO - כמו 125 רגיל
הונדה U-GO - כמו 125 רגיל
אופנועי הונדה בסין מיוצרים על-ידי חברת Wuyang-Honda, מיזם משותף בין הונדה היפנית לקונצרן הרכב הסיני Guangzhou Automobile, המוכר לנו בישראל בזכות מותג המכוניות GAC. וויאנג הונדה, אחת מיצרניות האופנועים הגדולות בסין, בונה כעת מפעל ענק כחלק מתוכנית משותפת עם הונדה, במסגרתה תהיה מרכז הייצוא העולמי הגדול ביותר לאופנועי המותג היפני. שני הקטנועים החדשים - U-GO ו-U-be יימכרו בשלב ראשון בסין ובהודו - שוק עצום בפני עצמו וכזה שעשוי לחלוף בעוד מספר שנים על פני סין - ולאחר מכן יגיעו ל-70 מדינות נוספות בהן וויאנג נוכחת, וגם לאירופה.
3 צפייה בגלריה
 הונדה U-BE - אופניים חשמליים שנראים כמו קטנוע
 הונדה U-BE - אופניים חשמליים שנראים כמו קטנוע
הונדה U-BE - אופניים חשמליים שנראים כמו קטנוע
הכלי הקל מבין השניים, אשר מעוצב כמו קטנוע אבל מעשית קרוב יותר לאופניים חשמליים, הוא U-be שמוצע עם מנוע בהספק של 350 וואט ושלוש סוללות ליתיום שונות עם תכולות אנרגיה של 15, 20 ו-24 אמפר שעה. למרות תגי מחיר רשמי משעשעים (בסין) של 1,550, 1,725 או 1,875 שקלים בהתאם לגודל הסוללה, ומחיר השקה שנע בין 1,012 ל-1,225 שקלים, נראה שאנשי הונדה לא חסכו דבר בכל הקשור לאבזור. הכלי מגיע עם סוללת ליתיום-יון, מנעול חכם (SMART Key), התנעה ללא מפתח, שקע USB וטווח נסיעה של 55 עד 85 ק"מ בהתאם לסוללה. לאחר מכן מוזמן הרוכב לאמץ את השרירים.
זה לא אמור להיות נורא, שכן המשקל עומד על 54 ק"ג בלבד. מתחת למושב הקטן יש נפח אחסון צנוע של 14.2 ליטרים, ואת הסוללה אפשר לשלוף (משקלה 8.5 ק"ג) ולטעון בנפרד מן הכלי. המהירות המרבית אינה מרשימה - 25 קמ"ש בלבד - אך היא מתאימה לקטגוריית האופניים החשמליים בישראל ובאירופה. מה שבטוח, מבחינה עיצובית הוא נראה כמו קטנוע איכותי לכל דבר.
הקטנוע הגדול יותר, U-GO, כמעט מקביל בביצועיו לקטנועי 125 סמ"ק בסיסיים והוא מוצע בשתי אופציות הספק: 1.2 קילוואט (2.7 כ"ס) או 800 וואט (1.07 כ"ס). זה מזניק אותו למהירות מרבית של בין 43 ל-53 קמ"ש. גם לו יש סוללת ליתיום יון נשלפת, עם תכולת אנרגיה של 1.44 קילוואט שעה, שמספקת טווח נסיעה של כ-130 ק"מ. סוללה קטנה יותר מספקת טווח נסיעה של 65 ק"מ. הגרסה היקרה יותר עולה בסין 8,000 יואן (4,000 שקלים), הבסיסית עולה 7,500 יואן (3,750 שקלים).
יש להזכיר כי בסין עצמה, וגם באירופה, משווקים כבר קטנועים חשמליים מתוחכמים יותר ועם ביצועים יותר משכנעים, אבל מחיריהם כפולים ויותר. למרות זאת, היות שמס הקניה על כלי רכב חשמליים בישראל עומד כרגע על 10%, אמור להיות להם יתרון מחיר משמעותי, בעיקר אם יגיעו ארצה על ידי גוף שלא יחשוש מקניבליזציה בארסנל הדגמים הרגילים שהוא משווק - ועליהם מרוויח יותר.
U-be ו-U-GO הם שני כלים שמנבאים את מותו הקרוב מאד של קטנוע הבנזין. לא מכיוון שהם מתוחכמים כל כך, פורצי דרך או איכותיים. הם חשובים למהפיכה מסיבה אחת בלבד - לוגו יצרנית האופנועים הגדולה בעולם שמוטבע עליהם.