שיא מכירת החשמליות השנה, והתחזיות לזינוק נוסף בשנה הבאה, רק הגדיל את הדרישה לטעינה, ביתית וציבורית. חברות הטעינה לא תמיד עמדו בעומס ההזמנות וההתקנות מצד לקוחות חדשים, וראו את העמדות הציבוריות שלהן, בעיקר המהירות שבהן, מספקות חשמל בהיקפים שלא נראו עד היום. אבל הגאות יצרה כרגיל אתגרים ותובנות חדשים.
6 צפייה בגלריה
עמדת טעינה
עמדת טעינה
עמדת טעינה
(צילום: יח"צ אפקון תחבורה חשמלית)
"השוק משתנה. זה כבר לא עניין של אספקת עמדה ללקוח, אלא טעינה כשירות", אומר רן אלויה, מנכ"ל ג'ינרג'י, שהשליטה בה נרכשה השנה בידי חברת OPC של עידן עופר. "לקוחות מחפשים את השירות הכולל, שיבטיח להם טעינה בבית, בעבודה ובדרכים. ביותר ויותר ועדי בתים משותפים מבינים את הצורך בהשקעה במערכת טעינה חכמה, שתמוך ביותר מכמה מכוניות חשמליות בודדות. 2021 הייתה השנה שבה חשמליות פרצו מהקהל של המאמצים הראשונים למיינסטרים, והמגמה הזו תואץ ב־2022".
6 צפייה בגלריה
רן אלויה, מנכ"ל ג'ינרג'י
רן אלויה, מנכ"ל ג'ינרג'י
רן אלויה, מנכ"ל ג'ינרג'י
(צילום: יח"צ)

הבעיה עם השכנים

כל חברות הטעינה הגדולות מנהלות פרויקטים של התקנת מערכות טעינה בחניונים המשותפים, כשגודל ההשקעה נע בין עשרות למאות אלפי שקלים. אחת הסיבות להאצה היא הסירוב הגובר להתקין עמדות פרטיות ולחברן למערכת החשמל של הדירה כמה קומות למעלה, מה שעשו בהתחלה מתקינים רבים כדי לעקוף את הצורך בחיבור למערכת החשמל של החניון, המחייב את אישור ועד הבניין.
"אנחנו לא מורידים יותר חשמל מהדירה, זה עוקף את כל מערכות הבטיחות של החניון. אי אפשר לוותר על תשתית כוללת, שתדע לנהל עומסים, תכין את החניון לעמדות הבאות, ותכלול הגדלת היקף החשמל שמסופק לחניון ולבניין, וזה כבר דורש הסכמה של השכנים", מסביר רז שגיא, מנכ"ל סונול EVI. "במקרים האלה מתעוררת שאלה מה עושים עם העמדות של מי שכבר התקינו. למי שהתקין עמדה חכמה אנחנו יכולים להתחבר. מי שהתקין עמדה טיפשה צריך להחליף אותה, ואז יש ויכוח מי ישלם. בבתים שיש בהם חניונים ההתקנה מורכבת ויותר יקרה".
6 צפייה בגלריה
רז שגיא, מנכ"ל סונול EVI
רז שגיא, מנכ"ל סונול EVI
רז שגיא, מנכ"ל סונול EVI
(צילום: חגית פרנקל)
חברות הטעינה מציאות לוועדי הבתים לממן את ההתקנה כך שהבניין לא יצטרך להוציא בבת אחת סכום בן שש ספרות: כל דייר שירצה להתחבר למערכת כדי לטעון חשמלית ישלם כ־5,000 שקל ברגע שירכוש אחת, מנוי חודשי בעלות של 50-30 שקל על שירות ניהול הטעינה, ואת שאר העלויות גובות החברות דרך התוספת למחיר החשמל שהן גובות מהדיירים בהתאם לצריכה. ויש גם הטבות: בג'ינרג'י למשל מעניקים הנחה בעמדות המהירות למי שלקוח שלה בביתו: 75 אגורות לקוט"ש במקום שקל שהיא גובה מלקוחות מזדמנים.
אפקון סיימה לאחרונה פיילוט מתקדם כאשר התקינה בבית פרטי מערכת סולארית וסוללת טעינה ביתית, המאפשר לבית לייצר את החשמל עבור הרכב, ולספק אותו לפי העדפות הנהג, גם בחשכה. "בשלב הבא נראה מערכות כוללות כאלה גם בבתים משותפים, זה גם ירוק יותר וגם יכול לסייע בלהתגבר על מגבלות ההולכה", מסביר אודי אליהו, מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית.
6 צפייה בגלריה
סונול EV
סונול EV
סונול EV
(צילום: ארטיום סולטדנקו)

100 עמדות טעינה מהירה

במקביל מגדילות החברות את רשתות הטעינה הציבורית שלהן, בדגש על עמדות מהירות ואולטרה מהירות. "הביקושים גדולים בהרבה ממה שחזינו לפני שלוש שנים", אומר אליהו. "יש כרגע בעיה של היצע, והיא תיפטר. יש לנו כבר 60 עמדות מהירות מכל הסוגים ומספר זהה בעבודה".
בשבועות האחרונים החלו לפעול העמדות המהירות של אפקון בתחנות הדלק הדרומיות בכביש 6, ונוספות מותקנות כעת בתחנת פז בשיכון ל' בת"א, בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה ובהרצליה פיתוח, ובחניון ממילא בירושלים. העמדות העסוקות ביותר של החברה הן בדבירה, באם הדרך וביקום, כמו בצוקים ובצומת מחניים.
"הכל מתפוצץ הרבה יותר מהר משחשבנו", אומר שרגא כץ, מנכ"ל EDGE-EV. "ראינו השנה גידול מטורף בעמדות הביתיות והציבוריות, השקנו בשבועות האחרונים עמדות מהירות בת"א בתל ברוך ובכוכב הצפון, במרכז G בפ"ת ובקרוב נשיק עמדות כאלה גם ביטבתה ובצפת. מגיעים אלינו גם לא מעט בעלי טסלה, כי רשת הסופרצ'רג'רים שלה לא פרוסה בכל מקום. בשנה הבאה אני מעריך שיימכרו כ־30 אלף חשמליות, הרבה יותר מהערכות קודמות של 33-22 אלף".
6 צפייה בגלריה
שרגא כץ, מנכ"ל EDGE-EV
שרגא כץ, מנכ"ל EDGE-EV
שרגא כץ, מנכ"ל EDGE-EV
(צילום: ליאת קוטנר ואדי שטרן)
סונול EVI חיברה באחרונה או מחברת בימים אלה עמדות מהירות ביטבתה, ירוחם, תחנת הדס בבאר־שבע, צומת גולני, ליד בית המשפט העליון ובמלחה שבירושלים, במישור אדומים ובקרוב גם בכפר אדומים. ג'ינרג'י מוסיפה עמדות במרכז הקניות של צים בערד ובבית שאן, בגרנד קניון בב"ש, בביל"ו סנטר, בקניון סירקין, בחוצות המפרץ, בקריון ובקניון עופר בנוף הגליל.

תחרות על העמדות הביתיות

כשהושקו החשמליות הראשונות סיפקו היבואנים כחלק מעסקה גם עמדות טעינה ביתיות. בחודשים האחרונים הושקו יותר ויותר חשמליות שנמכרות ללא עמדות, והנהגים צריכים לרכוש אחת ישירות מחברות הטעינה וספקים אחרים, כמו EV-METER. "אנחנו שולחים עם שליח את העמדה למזמין, והוא בוחר חשמלאי שיתקין אותה", מסביר מנכ"ל EV-METER, עומר בוביס. "אבל בסוף יהיה כדאי לוועדי הבתים להתקשר עם ספק אחד לכל החניון, זה הכיוון שגם רשות החשמל וחברת חשמל מכוונות אליו, ואנחנו נמצאים גם שם".
6 צפייה בגלריה
מנכ"ל EV-METER, עומר בוביס
מנכ"ל EV-METER, עומר בוביס
מנכ"ל EV-METER, עומר בוביס
(צילום: יח"צ )
EV-METER היא החברה היחידה שמתקינה עמדות ציבוריות שאפשר לשלם בהן בכרטיס אשראי, בניגוד לאפליקציה או צ'יפ אצל האחרות, מה שמחשב הרשמה מראש. "המצב הנוכחי מקשה על משתמשים חדשים ועל תיירים. בגרמניה מחייבים כיום לאפשר תשלום בכרטיס אשראי, וגם בארה"ב זה קיים. הגיע הזמן שזה יהיה אפשרי גם בארץ", אומר בוביס.