בשיתוף BMW
ד"ר קרייזר הוא גניקולוג מומחה ומיילד מוסמך כבר 30 שנה, וב-20 השנים האחרונות בעלה של דורית, מיילדת, יועצת שינה והנקה. למעשה, הזוג הכיר בבית החולים ואף זכה להיות מעורב בלידתו של בנה של נבו. עולם קטן! איך הוא מתחיל לבנות רכב בכוחות עצמו? צפו בפרק הראשון של סדרת הפודקסטים: ד"ר דריפט - מאחורי פרויקט E46
ד"ר קרייזר מספר כי רכבים היו מאז ומתמיד התחביב והתשוקה שלו - כבר מגיל 5 הוא זוכר את עצמו משחק במכוניות במשך שעות. התחביב התפתח במשך השנים לחלומות על מכוניות ספורט ו-GTI, ויום אחד החליט שהוא מספיק בוגר כדי להיכנס לעולם רכבי ה-BMW. בעשור האחרון, קרייזר מחזיק ומשפץ רכבי BMW, חלקם חדשים וחלקם ישנים, ונהנה מאוד מהנסיעה בהם.
בנוסף, קרייזר השתתף בקורסי נהיגה מקצועית, בין היתר של BMW, ברחבי אירופה. לגיל 50 דורית קנתה לדורון קורס נהיגת דריפט בהונגריה, מה שהכניס אותו לעולם חדש ומרגש. מאז הפך קרייזר למשתתף קבוע בקורסי דריפט.
איך התחיל פרויקט E46?
דורית המשיכה להפתיע את בעלה בכל הנוגע לתחביב שלו, כאשר קנתה לבעלה BMW מדגם E30 בהפתעה. שיפוצי הרכבים עלה מדרגה כאשר דורון רכש BMW שנת 2002 מדגם E46, מתוך רעיון שאפנתי במיוחד- לפרק את הרכב לחלוטין ולהפוך אותו למכונית המיועדת לנסיעת דריפט.
ד"ר קרייזר מספרת כי מדובר בתשוקה, הגשמת חלום. דורית, מהצד שלה, מספרת כי בעלה היה חוזר מהעבודה בשעת לילה מאוחרת, מדליק את הפנס ומתחיל לעבוד על הרכב.
3 צפייה בגלריה
דורית ודורון קרייזר
דורית ודורון קרייזר
דורית ודורון קרייזר
(צילום: אינטרוויזיה)
בדרך למימוש הפרויקט, קרייזר מספר על הצורך בהפקת רישיון מיוחד, פירוק של הרכב, החלפה של מנוע וכמעט כל שאר החלקים, רכישת חלקים מכל העולם והתאמה שלהם לרכב - כל זאת בעבודת צוות מאומצת של בעלי מקצוע מובילים בתחומם.

המסע ממשיך – הפרק השני

פודקאסט 'ד"ר דריפט' של ynet בשיתוף BMW ממשיך לעקוב אחרי פרויקט E46, אשר הפך מכונית BMW שנת 2002 לרכב יחיד מסוגו לנהיגת דריפט. ד"ר דורון קרייזר, יוזם הפרויקט, ואלון גולדמן, מנהל השיווק של BMW, מתארחים בפודקאסט לפרק אמנותי במיוחד. צפו בפרק השני של סדרת הפודקסטים: ד"ר דריפט - מאחורי פרויקט E46
לדברי ד"ר קרייזר, "הדרך הארוכה אל היעד כללה הבנה לגבי החלקים שהצוות זקוק להם, מה המקורות שלהם, איך להזמין אותם ואיך להתאים אותם לרכב. אחרי הכל, מדובר ברכב דריפט ראשון בישראל בקונפיגורציה של E46 עם המנוע והגיר הייחודיים שלה".
גולדמן מספר כי הוא מכיר את ד"ר קרייזר בתור לקוח ותיק של BMW, וכאשר קיבל ממנו טלפון עם פרטים לגבי הפרויקט, לקחו לו 20 שניות כדי להגיד לו 'דוקטור, אנחנו איתך'. לדברי גולדמן, מדובר בסיפור של הגשמת חלום, של דיוק, של ירידה לפרטים.
עיצוב ה-E46 - סיפור בפני עצמו
לדברי גולדמן, מה שמשך אותו יותר מהכל הוא הסיפור העיצובי של האוטו. "כשדורון הזכיר את BMW Art Car, פרויקט שאני מאוד אוהב, הבנתי שיש כאן משהו שהוא מעבר לסיפור של הגשמת חלום ודיוק, אלא תשוקה גדולה שראויה לעיצוב תואם".
גולדמן מספר על "פרויקט מיוחד של BMW, שבמסגרתו לוקחים דגמים מאוד מיוחדות של המותג, ומצמידים לדגם אמנים מדיסציפלינות אמנותיות שונות. במהלך השנים השתתפו בפרויקט אמנים מוכרים מאוד, כמו ג'ף קונס, רוי ליכטנשטיין, אנדי וורהול ואחרים".
ד"ר קרייזר מספר כי "הכרתי את הפרויקט וחשבתי שזה יהיה מעניין מאוד וייחד את המכונית הזו באמת". לשם כך, קרייזר ו-BMW רתמו את האמן דורון רבינא, "שהוא במקרה גם גיסי", אומר קרייזר. רבינא הגה עיצוב א-סימטרי, שמבטא את התנועה של הרכב בדריפטינג.

3 צפייה בגלריה
ד"ר דורון קרייזר
ד"ר דורון קרייזר
ד"ר דורון ודורית קרייזר
(צילום: טל שחר)
בכל הנוגע לעיצובים של רכבים, ד"ר קרייזר אומר כי "אני חרד מהיום שכל המכוניות יהיו שטנץ וכולן יהיו אותו דבר. רכב זו תשוקה ויש הרבה אנשים שחולקים אותה".
"בסופו של דבר, זה לא רק סיפור מוטורי וטכני, אלא סיפור על ערכים, התמדה ודיוק - כולם ערכים שד"ר קרייזר עומד מאחוריהם וגם BMW בתור מותג", אומר רוזנבלום. באשר לשאלה לגבי הפרויקט הבא, רזונבלום מבטיח כי "BMW ימשיכו ללוות את ד"ר קרייזר לאורך כל הדרך".

בניית רכב מרוץ יש מאין

פודקאסט 'ד"ר דריפט' של ynet בשיתוף BMW, אשר עוקב אחרי פרויקט בניית BMW E46 ראשון מסוגו בישראל לנהיגת דריפט, מתמקד הפעם בהוצאה מהכוח לפועל. ד"ר דורון קרייזר, יוזם הפרויקט, ויותם קריסטל, הנדסאי רכב, מומחה למכוניות מרוץ ובעל הסדנה בה המכונית נבנתה, מדברים על הדרך מהתכניות בדפי האקסל לרכב דריפט עוצמתי במציאות. צפו בפרק השלישי של סדרת הפודקסטים: ד"ר דריפט - מאחורי פרויקט E46:
לפעמים, מה שצריך כדי להוציא פרויקט מורכב לפועל, הוא הרבה תשוקה ואהבה לדבר. ד"ר דורון קרייזר, גניקולוג מומחה, החל לפני שנתיים בפרויקט E46 הכולל הפיכת רכבת BMW שנת 2002 למכונית ייעודית לנהיגת דריפט, הראשונה מסוגה בישראל. צפו בפרק השלישי והאחרון של סדרת הפודקסטים: ד"ר דריפט - מאחורי פרויקט E46
איך מוציאים תכנית כה מורכבת לפועל? עם הרבה עבודת צוות, מתברר.
ד"ר קרייזר מספר כי הוא חובב רכב מאז שהוא זוכר את עצמו וכי בשנים האחרונות התחבר לענף הדריפט בתור נהג מתחיל, מתאמן. אחרי שהחליט לפני כשנתיים שהוא בונה רכב דריפט בישראל, ד"ר קרייזר רכש רכב מתאים לפרויקט, אותו היה צריך לפרק לחלוטין ולהחליף בו כמעט כל חלק אפשרי. הדגם שנבחר היה E46, תת-סדרה של BMW "והמודל שאני הכי אוהב", אומר ד"ר קרייזר.
התהליך התחיל כאשר קרייזר דמיין לעצמו את מה איך שהרכב ייראה בסופו של דבר מבחינה חיצונית, ולאחר מכן הכניס לתמונה את אנשי המקצוע המובילים בישראל בתחום.
קריסטל מספר כי ההתקשרות החל בתכנון מדויק בדפי אקסל ונתונים טכניים, וכאשר הפרויקט התקדם למימוש בפועל, "דורון אמר לי שהוא רוצה להיות מעורב בתהליך מבחינה פיזית", מספר קריסטל. לדבריו, "יש משוגעים לרכבים שרוצים לבנות רכבי דריפט, אבל לא נתקלתי במישהו בגילו, לא במישהו עם חזון כמו שלה ובטח שלא מבחינת רמת הירידה לפרטים שהוא דרש".
3 צפייה בגלריה
ד"ר דורון קרייזר
ד"ר דורון קרייזר
החלק האהוב על ד"ר קרייזר בפרויקט היה המימוש של חלקי הפנים של הרכב, כמו הדשבורד ולוח השעונים.
(צילום: טל שחר)
על מנת לבנות רכב דריפט, מסביר קריסטל, היה צורך במנוע שמייצר הרבה מומנט ובלם יד הידראולי. בדרך לתוצר המוגמר, הצוות פירק לחלוטין כמעט את כל החלקי הרכב והתקין חלקים שהוזמנו והותאמו במיוחד לרכב. החלק האהוב על ד"ר קרייזר בפרויקט היה המימוש של חלקי הפנים של הרכב, כמו הדשבורד ולוח השעונים. נקודת המשבר המרכזית, מתאר קריסטל, היתה שילוב הקלאץ' בחיבור בין המנוע לתיבת ההילוכים, אז גילה הצוות שחסר בורג במערכת. "היינו צריכים להתקשר ליצרן מומחה בארה"ב שייצר לנו חלק במיוחד".
בסיומו של התהליך, הרכב הסופי, שהיה במקור מסדרה 3, כלל מנוע של סדרה 7, גיר של סדרה 5 וגל הינע, דרייבשפט, של ג'יפ X5. "יותם בנה הכל מחדש, מא' ועד ת'", מספר קרייזר בגאווה. "כל הפרויקט היה ניסוי וטעייה, על גבי רכב שהמהנדסים המומחים של BMW עבוד עליו ואנחנו ניסינו לייצר ממנו משהו אחר לחלוטין", משתף קריסטל.
לסיום, ד"ר קרייזר משווה את הולדת ה-E46 להולדתו של תינוק, "אבל הוא לא מתעורר באמצע הלילה. אני זה שחולם עליו בלילה".
בשיתוף BMW