אחרי יותר מעשור של הייפ חסר תקנה, נדמה שתעשיית האוטו-טק נכנסת לתקופת של התייצבות ורגיעה. מהפכת הרכב האוטונומי מתעכבת, המנכ"לים מתמודדים עם ירידות ערך ופיטורי עובדים, הקורונה האטה תהליכי ייצור, פיילוטים של "וויימו" ו"קרוז" לא ממש מוכיחים את עצמם ואפילו טסלה, המהפכנית הראשית, מורידה את מחירי המכוניות שלה בסין לרצפה, בניסיון נואש להישאר תחרותית על רקע צניחה שנתית של יותר מ-70% בשווי השוק.
2 צפייה בגלריה
אמנון שעשוע
אמנון שעשוע
אמנון שעשוע - "יש לי הערכה עצומה לטסלה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הקולות המאופקים האלה נשמעים היטב בין קירות אולמות הכנסים וחדרי הדיונים בתערוכת CES השנתית בלאס וגאס, שהפכה בעשור האחרון לאחד האירועים המשמעותיים בתחום האוטו-טק. אבל את אמנון שעשוע, מנכ"ל ומייסד מובילאיי, זה פחות מרגש. תנועת המטוטלת, כפי שהוא מכנה אותה, היא מבחינתו תיקון-יתר של התעשייה, שמדברת עכשיו בהרבה יותר אורך רוח על עתיד הרכב האוטונומי. "האמת היא לא איפשהו באמצע, בין 'ממש מעבר לפינה' לבין 'נדבר ב-2050'. האמת קרובה יותר לפינה", הוא מתעקש.
המטוטלת זזה אחרי שנים שבהן אתה, מובילאיי ומובילים נוספים בתעשייה, נתתם לציבור דדליינים כאלה, של "מעבר לפינה". כולל הרובוטקסי בתל אביב ב-2022. יש לך אחריות להייפ. "כשאתה מזמין דירה מקבלן ואתה מקבל אותה באיחור של שנה, אתה אומר תודה שלא שנתיים. אנחנו בונים את המבצע ההנדסי הגדול ביותר שהאנושות ראתה, יותר גדול מאשר לשלוח חללית למאדים. ואז רואים שיש כמה חודשים של איחור ופתאום וואו, 'יש לך אחריות כתעשייה' ואיכזבת את התקשורת ואת ההמונים. זה קצת יצא מפרופורציה. לפני חמש שנים אמרתי שהמטרה שלנו היא להפעיל שירות רובוטקסי בתחילת 2022 ואם תבואי עכשיו לגראז' של מובילאיי, תראי 100 מוניות כאלה מוכנות לשימוש. הרכבים קיימים. הבעיה היא שאנחנו מנסים לחשוב נכון על איך לבנות מזה עסק".
2 צפייה בגלריה
אמנון שעשוע
אמנון שעשוע
שעשוע: "נוסע רכב אוטונומי בלי נהג, פתאום קופצים עליו ותולשים את המצלמות"
(צילום: מובילאיי)
איפה בדיוק הבעיה? "את מסתכלת החוצה ורואה פיילוטים ששורפים מיליארד דולר. אז עצרנו רגע לחשוב, והבנו שאנחנו לא צריכים לבצע את כל שרשרת הערך. מה, אני אתחיל עכשיו להיות אחראי על צי של רכבים, וגברת ריקי תסכים לשלם שני שקלים לקילומטר או לא תסכים? ומה קורה עם ונדליזם? נוסע רכב אוטונומי בלי נהג, פתאום קופצים עליו אנשים ותולשים את המצלמות, יש פה הרבה אי-ודאויות. אז אנחנו נמכור את הטכנולוגיה לשחקניות שזה כן ב.דנ.א שלהן, שחקניות שרוצות לייצר את הרכבים וכאלה שרוצות להיות מפעילות. ועכשיו יש לי מודל עסקי, ויש לי שותפות שיפעילו בגרמניה, ואני יודע פחות או יותר לאן אני הולך. אז אמרנו 2022 וזה יהיה ב-2023".
זה לא רק הדדליין, זו גם ההחלטה שלא להפעיל בעצמכם. "אז יהיו שותפים שיפעילו. דעי לך שאלה שאלות שמגיעות רק מעיתונאים ישראלים".
כי הבטחת רובוטקסי בתל אביב. "אי אפשר לזוז בתל אביב".
בוא נדבר רגע על רמות האוטומציה לפי מובילאיי. במקום הרמות המקובלות בתעשייה היום, במדרג של 1-5, אתה מציע טרמינולוגיה חדשה. למה אתה מתנגד למינוח הקיים? "לא צריך לקחת כל דבר בזווית שלילית. מתנגד זה שלילי. אני לא מתנגד, רק אמרתי שהרמות האלה זו שפה של מהנדסים, לא של מוצרים. דרך אגב, מאז שאמרתי את זה, בכל פגישה עם יצרניות רכב אומרים לי תודה".
אתה יכול להרחיב? "כי זו לא טרמינולוגיה שעוזרת להגדיר מה המוצר. כי מה זה רמה שלוש, למשל? זה אומר שאתה יכול לשחרר (את השליטה על הרכב, ה"ב) אבל למערכת יש חסד של כמה שניות, נגיד 10 שניות, שבהן אתה חייב לקחת שליטה. אבל מה קורה אם אתה לא לוקח שליטה בפרק הזמן הזה? אף אחד לא אומר מה עושים. איך אפשר להגדיר מוצר ככה? לכן באנו והגדרנו את זה בשפה מאוד ברורה.
"יש שלושה צירים: ידיים - עם או בלי; עיניים - עם או בלי; וציר שלישי של יש נהג או אין נהג. במקרה שאין נהג זה רובוטקסי. ואז זה מפשט את הדברים. זה מאוד נכון וברור בהגדרה מוצרית. זה לא אומר שאני מתנגד לטקסונומיה הקיימת, אבל זו טקסונומיה שמתאימה למהנדסים. אני רוצה לבנות מוצר ולתקשר אותו לציבור, הרי לא יושב ליד כל רכב כזה ד"ר שמבין בדיוק מה רוצים ממנו. אגב, זה גם אחד הדברים שאני רואה ברדיט…"
אתה קורא ברדיט? "כן, או שקוראים בשבילי ושולחים לי. אגב, אם את רוצה לחפש משהו בגוגל, את מוסיפה את המילה רדיט ומקבלת את כל מה שאת צריכה לדעת בלי פרסומות ובלי שטויות".
ברור. רק רדיט. "אז שינוי הטרמינולוגיה זה אחד הדברים שאנשים אומרים 'טוב שהוא עשה את זה'. זה לא נגד שום דבר, זה פשוט לעשות משהו בראייה יותר מוצרית".
בהרצאה שלך בכנס דיברת על תהליכי ולידציה, על 10 מיליון שעות נהיגה. מהנדסי בטיחות שדיברתי איתם מציפים בעיה בהקשר הזה. הם אומרים 'אנחנו שמים את המערכות שלנו על משאיות שחורשות כבישים בכל אירופה וצוברות שעות וקילומטראז', אבל כמה פעמים כבר ילד קופץ לך לכביש? כמעט אף פעם'. כלומר, זה יכול לקרות בשעה ה-10 מיליון ואחת, ואז צריך לשחזר ולבדוק את התרחיש הזה באלפי משתנים ותנאים שונים. "באנו ושמנו על השולחן באופן ברור תפיסת ולידציה דווקא כי אנשים לא מדברים על זה. דבר ראשון, אמרנו שאם יש לך שגיאה סיסטמטית - אי אפשר להתחבא מאחורי סטטיסטיקה. את לא יכולה להגיד שהסיכוי שמשהו יקרה הוא כל כך קטן שלא נורא אם אכן יקרה. אסור שיהיו שגיאות כאלה. ברגע שבדקת שאין שגיאות כאלה - הסטטיסטיקה היא הכלי היחיד שיש לך, ואת צריכה להיות טובה יותר מסטטיסטיקה אנושית של פגיעות מתאונות.
"אגב, ה-10 מיליון שעות זה לא מספר שאנחנו המצאנו, זה הגיע מיצרניות הרכב. זה יוצא בערך פי 10 יותר מנהג אנושי. זה לא אומר שאף פעם לא תהיה תאונה באשמת הרכב, כן? אבל זה אומר שהוא בטוח יותר פי 10 מנהג אנושי".
מערכת כמו סופרוויז'ן מצריכה כוח מחשוב משמעותי, ובטח מערכת ה-Chauffeur העתידית שהצגת, שאמורה לדרוש מספר כפול של שבבים. איך שומרים שלא לפגוע בקודש הקודשים של הרכב החשמלי - טווח הנסיעה? "קחי למשל את ה-Zeeker, יש 70 אלף כאלה בסין. (יש במכוניות של היצרנית) מערכת מאוד מורכבת שכוללת 11 מצלמות, שבע מתוכן הן מצלמות של 8 מגה-פיקסל. זו רזולוציה מאוד-מאוד גבוהה בשביל מצלמות רכב, אפילו בשביל מצלמת סמארטפון זו רזולוציה מכובדת. ברכבים אחרים עם מערכות סיוע לנהג את תראי מצלמות של מגה-פיקסל אחד. אצלנו, התוכנה והחומרה עובדות יחד.
"אל תשכחי שאנחנו כבר בדור שישי של שבבים, התחלנו ב-2007, ומדור לדור פיתחנו עוד ועוד אקסלרטורים שנמצאים בפנים וכל אחד מהם מומחה בחישוב מסוג מסוים. בזמן שאצלנו מדובר על הספק של 100-200 וואט, אצל המתחרים מדברים בקילוואט, ושם באמת יש סכנה להשפעה על טווח הנסיעה, אצלנו ההתאמות הופכות את הכול למאוד יעיל".
הסופרויז'ן וגם המערכות הבאות אחריה בעצם מאפשרות ליצרניות רכב לספק לנהגים חוויית טייס אוטומטי של טסלה, בלי לקנות טסלה. ייסדת עכשיו חברה חדשה, מנטי רובוטיקס, שרוצה לבנות רובוטים הומנואידיים, קצת כמו שטסלה הכריזה שתעשה עם "אופטימוס". אתה עדיין כועס על טסלה? "לא לא לא. אין שום משקעים. יש לנו הערכה עצומה לטסלה ולהישגים שלהם. אני לא רואה אותם כמתחרים כי הצלחה שלהם היא הצלחה שלנו. כשהם מצליחים, שאר יצרניות הרכב רוצות מערכות דומות, ולמי הן יגיעו? טסלה בונה רק לעצמה. אז באים אלינו. אז אני ממש מפרגן, רק תצליחו.
"לגבי הרובוטים, הסיבה שזה קורה דווקא עכשיו היא שהטכנולוגיה הבשילה, לא בגלל טסלה. הרי בעולם הפיזי, שני השימושים המרכזיים של AI הם קודם כל מכוניות - ואת זה מובילאיי כבר עושה - ואחר כך רובוטים. את הרובוט של בוסטון דיינמיקס לקח עשור לבנות, אבל היום אפשר לבנות רובוטים בשנה. גם ההתקדמות של תחום עיבוד שפה טבעית מאפשרת לנו היום לתקשר עם המכונות בצורה אחרת, דבר שלא היה קיים לפני חמש שנים. אז עשינו גיוס הון ראשוני לפני חודש, גייסנו 15 מיליון דולר. ומה שאנחנו עושים שם זה מדע בדיוני".

הכתבת אורחת מובילאיי ב-CES