קרל פרידריך בנץ הוא האדם הראשון שחיבר בין כרכרה למנוע והמציא את הרכב הראשון על כדור הארץ. ההיסטוריה רק שכחה את מי שעמדה לצידו, ססיליה ברט, אשתו ושותפתו העסקית ומי שלמעשה ביצעה לצידו את נסיעת המבחן הראשונה וההיסטורית - מביתה לבית אימה - מרחק 106 ק"מ. אבל למרות הכל, עם השנים, הרכב בו הייתה שותפה מכל בחינה הפך לכזה המותאם לגברים ומתעלם ממחצית מאוכלוסיית העולם, הנשים.
3 צפייה בגלריה
אורית שיפמן
אורית שיפמן
(צילום: יח"צ)
את המשוואה הזאת מנסה לשנות אורית שיפמן, מנכ"לית ומייסדת חברת האוטו-טק OSR, המתכננת מכונית חשמלית שאמורה להתחרות בלא פחות מטסלה. שיפמן (46), עורכת דין בהשכלתה וילידת פ"ת, וכנראה האישה היחידה שעומדת בראש חברה שעתידה לייצר מכוניות חשמליות, הקימה את OSR כבר ב-2011: "אם אנחנו מסתכלים על הרכב מבחינת כל המאפיינים, אין ספק שאנחנו מביאים לשוק יכולות מהפכניות". היא מספרת בשיחת זום שקיימנו מציריך, שם היא חיה בשנים האחרונות, ומג'נגלת בין ניהול החברה בשוויץ למרכז הפיתוח בפתח תקווה.
לדבריה, הרכב העתידי - שטרם זכה לשם רשמי - עשוי לשנות את כל מה שידענו על מכוניות וישלב בין נהיגה, חיים אישיים ועולם העבודה במה ששיפמן מכנה "העולם החדש": "במקום להיכנס לרכב ולהרגיש שאת מתנתקת מהעולם, הרכב שלנו יעשה בדיוק את ההפך" היא מסבירה. "הרכב מסנכרן באישורך בין היומן שלך, התחביבים, הבגדים שאת לובשת והאוכל שאת רוצה לאכול. הוא אפילו מזהה בעזרת חיישנים מיוחדים את לחץ הדם שלך והמצב הבריאותי, ובמקרה של מצוקה יכול לסייע לך".
החידוש המרכזי של החברה הוא פיתוח ארכיטקטורה לניהול מערכות הרכב והעברת מידע ביניהן, המכונה איבולוור. למעשה, מדובר במחשב מרכזי אחד, ומחשבים בסיסיים המשולבים במערכות עצמן. בחברה מתכוונים גם לשלב ברכב מערכת מבוססת בינה מלאכותית שתפיק מידע מהרכב ותאפשר לנהג ולנוסעים להרוויח כסף משיתוף שלו עם גורמים מסחריים, וישנה גם את חווית סביבת העבודה והנהיגה.
עם כל כך הרבה מידע שנאגר עלינו - איך בכל זאת הרכב יתמודד מבחינת פרטיות וגם מבחינת סייבר?
"מהרגע הראשון התייחסנו בכובד ראש לבעלות המידע ועל מי אחראי על הדאטה שנאסף. את הבעלים של המידע זה, ואת צריכה לאשר שימוש ולהחליט למי להעביר את המידע. אנחנו לא אומרים לך – לא תתני לנו מידע, לא ניתן לך שירות. אנחנו מתווכים בין בעלי המידע לנותני השירותים. המערכת שלנו מוגנת שהמידע לא ייפול לידיים הלא נכונות".
"יצרניות הרכבים הקלאסיות נכנסו לקיבעון. במשך שנים הן לא התייחסו ל-50% מאוכלוסיית העולם – הנשים" מסבירה שיפמן כשאני שואלת אותה איך הרכב שלה מתאים עצמו לסביבה הנשית. "קחי לדוגמא את כרית האוויר. היא יכולה לפגוע בנשים בהריון לדוגמא - פיתחנו טכנולוגיה שתמנע זאת. הרכב שלנו לא מדיר חצי מהלקוחות הפוטנציאלים שלו, אלא פונה לנשים וגברים כאחד".
שיפמן מגדירה את עצמה כאחת שלא מפחדת מדרכים לא צפויות. "כשאחרים רואים בעיה, אני רואה פתרון". היא מספרת איך ב-2011, כשאפילו טסלה הייתה עוד חלום רחוק, היא הציעה את מערכת האיוולבר שלה ליצרניות הרכב הגדולות. "הם אמרו לי שהם מייצרים מכוניות, הם לא הייטק. אז הקמתי חברה משל עצמי. היום הם לקוחות שלי".
למרות ש-OSR מדווחת כי כבר מכרה את הטכנולוגיות שלה לכמה יצרני רכב, היחידה שנחשפה עד כה הייתה יגואר, שרכיבי החברה הישראלית מותקנים ב-i-Pace החשמלית שהושקה לפני כחמש שנים.
איך את מצליחה לשכנע את היצרניות לרכוש את המערכת ממך – אורית שיפמן, דמות לא מוכרת?
"זה בהחלט היה לא קל. תהליך ייצור רכב חדש לוקח כמה שנים, קל וחומר לשנות דפוסי חשיבה של חברות דינוזאור. כולם אמרו לי אל תנסי אפילו, אבל אני עקשנית".
עולמות הטכנולוגיה והרכב הם עולמות מאוד גבריים. איך את מרגישה בתוך העולם הזה?
"אני מרגישה מצוין. חושבת שנשים צריכות ליזום יותר. אני בכלל לא מדברת במונחים של לשבור את תקרת הזכוכית – זאת תקרה שהקימו גברים. למה לי להיכנס תחת מבנה כזה? נשים צריכות ליזום ולבנות מבנים שלנו – להקים ארגונים בעצמן".
"הרכב שלנו יהיה תחרותי בשוק לא רק בזכות היכולות שלו, אלא גם בזכות המחיר שלו. אין לנו כוונה לייצר רכב לעשירים בלבד. אם הכל יעבוד כשורה, אנחנו מתכננים שהרכב ישווק ללקוחות בעוד כשנתיים. החוויה תהיה הרבה יותר נעימה לנהג, ובעיקר לנהגת".
האזינו לראיון המלא בפודקאסט הכותרת בהנחיית שרון כידון
פורסם לראשונה: 17:58, 04.04.23