האפריליה טואונו 660, יחד עם שותפו לפלטפורמה – ה־RS660 – הם הכלים החשובים ביותר של אפריליה בעשור האחרון. הם אלו שיכולים להחזיר אותה לתודעה (ולמכירות), כשהם פונים למיינסטרים האופנועני האירופאי. אפריליה הוא המותג הספורטיבי של קונצרן פיאג'ו, המזוהה עם אופנועי ספורט (כולל סופרבייק ו־MotoGP), ובשנים האחרונות היו לחברה רק אופנועי קצה גדולים ויקרים.
הפלטפורמה החדשה פותחה מאפס, שעליה ייוצרו בהמשך גם הטוארג והפגאסו. בבסיסה מנוע טווין מקבילי א־סימטרי חדש בנפח 660 סמ"ק שלו 95 כ"ס, שניתן להגביל ל־47.6 כ"ס לבעלי רישיון נהיגה A1.


3 צפייה בגלריה
אפריליה טואנו
אפריליה טואנו
אפריליה טואנו
(צילום: ערן שלמה)

מסביב למנוע יש שלדת קורות אלומיניום קשיחה וספורטיבית, מלפנים צמד בולמים הפוכים ומתכווננים של קאיאבה, ומאחור יש זרוע אלומיניום א־סימטרית יפהפייה, שאליה מחובר בולם יחיד בעל כיווני עומס קפיץ ושיכוך החזרה. מערכת הבלמים כוללת צמד דיסקים בקוטר 320 מ"מ עם קליפרים רדיאליים של ברמבו ומשאבה רדיאלית. מכובד.
העיצוב בקורלציה מלאה לדגמי הטואונו וה־RSV הגדולים של המותג, עם צמד פנסי ה־LED החדשים, זנב מינימליסטי ועבודת גוף שהיא פיסול בפלסטיק. חבילת האלקטרוניקה מכובדת ביותר: מצערות חשמליות עם 5 מצבי ניהול הנשלטים על ידי הרוכב; חיישן IMU למדידת אינרציה ב־6 צירים, כשעל בסיסו יש מערכת ABS להטיה; שלל בקרות; קוויקשיפטר מקורי לשני הכיוונים המאפשר העברת הילוכים ללא שימוש במצמד. יש גם מסך TFT צבעוני הנשלט ע"י בית המתגים השמאלי בממשק הנוח והאינטואיטיבי של אפריליה.

מנוע חזק וגמיש

המנוע הוא מהאלמנטים היותר מסקרנים בצמד ה־660 החדשים. הוא חזק ובעיקר גמיש. זה לא 95 הכ"ס בקצה הסקאלה כמו הכוח הזמין לאורך קשת הסל"ד, המאפשר לצאת בדרייב מפנייה בכמה הילוכים. תגובת המנוע מצוינת ומיידית, וההבדלים בין מפות ניהול המנוע מורגשים. רכבנו בעיקר במצב האגרסיבי יותר ועם מינימום בלימת מנוע, כשהמצערות החשמליות מהירות, מדויקות, ומאפשרות שינויים משמעותיים בניהול המנוע.
בנוסף לגמישות המנוע, הוא גם נעים מאוד לשימוש. טווין מקבילי עלול להיות משעמם מאוד כשהוא בתצורה סימטרית. טווינים מקביליים עם היסט בין פיני הארכובה השונה מ־180 מעלות - יוצרים עניין. ב־660 הזווית בין פיני הארכובה היא 270 מעלות, והיא יוצרת סאונד מעניין, חספוס עדין ומכלול תחושות נעים.
ההתנהגות הדינמית טובה מאוד, אך לא מושלמת. שלדת האלומינים הקשיחה מסוגלת לספוג כוחות גדולים מאוד, וגם הפרונט ההפוך איכותי למדי וסופג היטב. אבל הבולם האחורי לא ברמה שלהם, וההידראוליקה בו בינונית עד טובה בלבד. כשהאטנו את שיכוך ההחזרה המצב השתפר במעט. בכביש הציבורי המצב טוב יותר. ועדיין, הבולם האחורי הוא צוואר הבקבוק כאן.
3 צפייה בגלריה
אפריליה טואנו
אפריליה טואנו
אפריליה טואנו
(צילום: ערן שלמה)
הטואונו 660 דינמי מאוד וזריז. הוא קומפקטי, בעלי היגוי סופר זריז, וקל מאוד לקפל אותו לתוך פניות - מהירות או טכניות צפופות. המשקל הנמוך יחסית מסייע לזריזות הגבוהה של האופנוע.
הבלמים מצוינים, ואפילו מפתיעים. מערכת הבלימה הקדמית כולל משאבה וקליפרים רדיאליים של ברמבו, והיא מספקת עוצמה גבוהה מאוד יחד עם הרבה מאוד רגש.
כמו אופנועים מודרניים רבים - הטואונו 660 קטן ועם משקל נמוך יחסית, אבל לא צפוף. תנוחת הרכיבה נוחה: פלג הגוף התחתון לא צפוף מדי למרות הממדים. גם פלג הגוף העליון זקוף. הכידון הגבוה והשטוח מציב את הרוכב גבוה ובתנוחה שלטת, מה שמקל מאוד על השליטה באופנוע.

קומפקטי ודינמי

המערכות האלקטרוניות והבקרות הן מהמובילות בסגמנט, והן מסמלות את הורדת טכנולוגיית הקצה האלקטרונית גם לכלים ארציים. ממשק השליטה נוח לשימוש ואינטואיטיבי למדי.
לאפריליה הצליח עם צמד ה־660 הראשונים – ה־RS660 ובמיוחד הטואונו 660. זה אופנוע טוב מאוד המציע חבילה מודרנית שנראית מעולה, והיא קומפקטית, דינמית, בעלת יחידת הנעה טובה יעילה ומודרנית, ועם אלקטרוניקת קצה בסגמנט.
השילוב של מנוע חזק ובעיקר גמיש בשלדה קומפקטית וקשיחה, משקל נמוך, תנוחת רכיבה שלטת ומכלולי שלדה טובים - יוצר מכונה סופר דינמית, זריזה וזמישה, עם פאן-פקטור גבוה מאוד.