מדי שנה מבטיחים יבואני הרכב להגדיל את ההיצע ולהנחית באולמות התצוגה את מיטב התוצרת העדכנית של יצרניות הרכב. עם השנים התרגלנו לספוג עיכובים, אך השנה המצב שונה לגמרי. משבר השבבים וחומרי הגלם שפוקד את תעשיית הרכב יצר עיכובים משמעותיים בהגעה של מלאי לדגמים הקיימים, והוביל לדחייה ואף לביטול השקות של דגמים חדשים.
מתוך עשרות הרכבים שהובטחו לנו בתחילת 2022, רק כמחצית הגיעו עד כה, ורבים נדחו למועד בלתי ידוע. במצב העניינים הנוכחי של שוק הרכב, נראה שמוטב לבצע תוכניות לזמן הקצר בלבד. ועדיין, היומן בהחלט עמוס הפעם. בחודשים הספורים שנותרו עד לסוף השנה האזרחית מתכננים היבואנים להשיק פה עשרות דגמים חדשים ומחודשים, ולרענן את אולמות התצוגה לקראת שנת הדגם הבאה.
בנוסף לדורות חדשים לדגמים משמעותיים כמו הונדה סיוויק וג'יפון חשוב כקורולה קרוס, הסיפור של הרבעון האחרון של 2022 הוא רכבים סיניים וחשמליים: ארבעה יצרנים חדשים, צ'רי, ליפ מוטור, WM וגרייט וול באמצעות המותגים אורה ו-WEY, יצטרפו ל-BYD שהושקה החודש וגם סרס תפציע בדגם חדש. מרבית הדגמים הסיניים הם חשמליים, קטגוריה שאליה יצטרפו סוף-סוף פולקסווגן, וגם ניסאן תבצע קאמבק. הרשימה לפניכם, בכפוף לשינויים של הרגע האחרון.

אורה: גרייט וול חוזרת לארץ

לא באמת חשבתם שכלמוביל, יבואנית הרכב הגדולה בארץ, תישאר בלי מותג סיני משלה. לקראת חודש נובמבר צפויה היבואנית להשיק את מותג החשמליות ORA השייך לקונצרן גרייט וול, שלפני עשור הופיע לזמן קצר בישראל תחת יבואנית לנדרובר, עם גרסאות סיניות לאיסוזו איפון ולטויוטה יאריס. הדגם העיקרי כרגע צפוי להיות האורה קאט, קרוסאובר בעיצוב רטרו, עם סוללת 63 קוט"ש וטווח רשמי של 400 ק"מ.
34 צפייה בגלריה
אורה
אורה
אורה
(צילום: יח"צ)

אלפא רומיאו: טונאלה נטען

רכב הפנאי טונאלה הגיע לכאן במהלך הקיץ, אך שווק עד כה בגרסאות עצלות עם 130 ו-160 כ"ס, שעוררו פיהוק אצל חובבי המותג הספורטיבי. בקרוב תצטרף להיצע גרסה היברידית-נטענת, עם הספק מרשים בהרבה של 275 כ"ס והבטחה לנסיעה חשמלית ושקטה למרחק של 60 ק"מ, בטעינה מהשקע, הודות לסוללה של 15.5 קוט"ש. התאוצה מעמידה ל100 קמ"ש מתקצרת ל-6.2 שניות.
34 צפייה בגלריה
   אלפא רומיאו טונאלה
   אלפא רומיאו טונאלה
אלפא רומיאו טונאלה
( צילום: יח"צ)

ב.מ.וו: סדרה 7 חדשה, כולל חשמלית

סדרה 7, ספינת הדגל של היצרנית הבווארית, שנחשפה לפני כחצי שנה בדור השביעי שלה והחדש לחלוטין, תהיה לא רק גדולה מקודמתה באופן משמעותי - אלא גם תציג סבכה קדמית גדולה במיוחד, מוחצנת ושנויה במחלוקת.
34 צפייה בגלריה
ב-מ-וו סדרה 7
ב-מ-וו סדרה 7
ב-מ-וו סדרה 7
(צילום: יח"צ)
כחלק מהניסיון לסגירת הפער מספינת הדגל של מרצדס המתחרה, תהיה גם גרסה חשמלית לחלוטין בשם i7, שתתחרה במרצדס EQS עם טווח נסיעה מירבי של יותר מ-600 ק"מ מרשימים למדי. הבעלים המאושרים (והעשירים), אם יחליטו לשבת מאחור, ייהנו ממסך ענק בגודל 31 אינץ' שיורד מהתקרה וממסכים דמויי סמארטפון שיוטמעו במשענות היד. יכולות נהיגה אוטונומית בדרגה 3 תתבסס בין השאר על הליידאר של אינוביז הישראלית.

ג'יפ: גרנד צ'ירוקי ארוך

במירוץ שבין היבואנים הסדירים ליבואנים המקבילים, ידה של יבואנית ג'יפ נותרת לרוב על התחתונה. חודשים ארוכים אחרי שהמקבילים הנחיתו פה את הדור החדש והיוקרתי מתמיד של הגרנד צ'ירוקי, ואחרי שאלו שיווקו כאן בהצלחה את גרסאות ה-3.6 ליטר המוצלחות יותר של רכב השטח רנגלר, צפויים השניים להגיע בקרוב גם לאולמות התצוגה הרשמיים. הבשורה העיקרית: אחרי למעלה מעשור, יש שוב גרסאות שלוש שורות מושבים לגרנד צ'ירוקי.
34 צפייה בגלריה
ג'יפ גרנד צ'ירוקי 7 מושבים
ג'יפ גרנד צ'ירוקי 7 מושבים
ג'יפ גרנד צ'ירוקי 7 מושבים
(צילום: יח"צ)

ג'נסיס: ג'יפון חשמלי שני

ה-GV70, רכב הפנאי המשובח מבית מותג היוקרה של יונדאי, עשה כאב ראש למתחרים מגרמניה גם כששווק עד כה בגרסאות בנזין מסורתיות. בקרוב תצטרף להיצע גרסה חשמלית מלאה, עם הספק שמתקרב ל-500 כ"ס וטווח נסיעה של 455 ק"מ, כתחרות לב.מ.וו iX3., מרצדס EQB ואאודי איטרון. זה יהיה כבר ג'יפון חשמלי שני בהיצע, אחרי הג'נסיס GV60 הקטן יותר.
34 צפייה בגלריה
ג'נסיס GV70
ג'נסיס GV70
ג'נסיס GV70
(צילום: יח"צ)

דאצ'יה: חשמלית זולה

משפחת הדגמים הקטנים של מותג הלואו-קוסט מקבוצת רנו-ניסאן, שכוללת את הסנדרו והלוגאן, הייתה אמורה לנחות בישראל כבר לפני שנה, אך לא צפויה להגיע לפני 2023. עם קצת מזל אולי נפגוש כאן השנה את דאצ'יה ספרינג החשמלית, שעם הספק של 44 כ"ס וטווח של 225 ק"מ לא צפויה לאיים על טסלה אך בהחלט עשויה להנגיש את החשמל גם לבעלי תקציב מצומצם, עם מחיר בסיס של כ-100 אלף שקל.
34 צפייה בגלריה
דאצ'יה ספרינג
דאצ'יה ספרינג
דאצ'יה ספרינג
(צילום: יח"צ)

הונדה: סיוויק חדשה

אחרי שמכירות הונדה קרסו פה השנה עקב בעיות אספקה ומגוון דגמים מצומצם, תושק אצלנו הסיוויק בדור ה-11 שלה. כעת כסדאן גדולה ומרווחת, וגם היברידית, טכנולוגיה שהונדה הייתה מהראשונות שהשתמשו בה, אך זנחה אותה. כמו בג'אז מנוע הבנזין (2.0 ליטר) ישמש בעיקר כגנרטור שטוען את סוללת המנוע החשמלי, בתצורה שאמורה לשפר עוד יותר את צריכת הדלק.
34 צפייה בגלריה
הונדה סיוויק
הונדה סיוויק
הונדה סיוויק
(צילום: יח"צ)

WEY: סינית יוקרתית

סמלת תשיק עוד מותג יוקרה סיני - WEY, שבבעלות גרייט וול. בניגוד לאורה החשמלית הזולה יותר שתייבא כלמוביל, WEY ממוצב גבוה יותר, וכרגע מייצר רק דגמים היברידיים-נטענים. ועדיין, יש לה את הייחודיות שלה. הדגם הראשון, שיושק בדצמבר, Coffe e 01 הוא קרוסאובר גדול יותר מיונדאי סנטה-פה, שמצויד במנוע טורבו בנזין 2.0 ליטר ושני מנועים חשמליים, אחד מלפנים ואחד מאחור, שמפיקים יחד 475 כ"ס.
34 צפייה בגלריה
WEY קופי
WEY קופי
WEY
(צילום: יח"צ)
אבל הייחודיות: סוללה גדולה יחסית עבור רכב היברידי-נטען, בגודל 40 קוט"ש, מה שמאפשר לפי נתוני היצרן טווח חשמלי של 150 ק"מ, מה שמכסה אפילו נסיעות יומיות לא קצרות בכלל, ובהמשך נטול חרדת טווח בזכות מנוע הבנזין.

WM: ג'יפון סיני מודרני

יבואנית JAC הסינית, חברת EV MOTORS, תשיק אחרי החגים יצרן סיני נוסף: WM, קיצור של וולט מאסטר. הדגם הראשון שיושק יהיה ה-EX5-Z, ג'יפון גדול במקצת מיונדאי טוסון, וקטן במקצת מטויוטה ראב4. היצרן מציע אותו עם שתי סוללות אופציונליות, 52.5 או 69 קוט"ש, שאמורות לספק טווח בתקינה אירופית של 300-400 ק"מ.
34 צפייה בגלריה
WM EX5-Z
WM EX5-Z
WM EX5-Z
(צילום: יח"צ)
יש אפשרות לטעינה מהירה, מערכות בטיחות אקטיביות והאבזור, כמקובל אצל הסינים בכלל והחשמליות בפרט, נדיב. וולטמאסטר נוסדה רק ב-2015, אבל מה שמבדל אותה מסטארט אפי רכב אחרים, הוא המשקיעות העיקריות שלה, ענקיות הטכנולוגיה המקומיות באידו וטנסנט.

טויוטה: הלהיט הבא?

רגע אחרי ארוחות החג של ראש השנה, תגיע לישראל המנה העיקרית: טויוטה קורולה קרוס, רכב פנאי חדש של טויוטה על בסיס הקורולה הפופולרית. הוא יהיה גדול יותר מה-CH-R וקטן מהראב 4, שיגיע אלינו בתחילה עם יחידת הכוח של הקורולה, 1.8 ליטר (140 כ"ס), ובהמשך עם המנוע ההיברידי החדש, 2 ליטר 171 כ"ס. לאור הצלחת היאריס קרוס ההיברידית, ומחיר בסיסי משוער של כ-160-165 אלף שקל, יש לו פוטנציאל להפוך לאחת המכוניות הנמכרות בארץ.
34 צפייה בגלריה
טויוטה קורולה קרוס
טויוטה קורולה קרוס
טויוטה קורולה קרוס
(צילום: יח"צ)

יונדאי: עושה ספורט

מכונית הסדאן החשמלית, האיוניק 6, לא תגיע ארצה השנה. במקום תשובה לטסלה מודל 3, נראה שליונדאי יהיה לפחות מענה הולם לחטיבות הספורט של המותגים האירופיים. לקראת סוף השנה ינחתו בישראל דגמי ה־N הספורטיביים של ה־i20 הקטנה (עם תיבה ידנית), של ה־i30 ושל רכב הפנאי יונדאי קונה, שינסו לא רק לקצור הישגים על מסלולי המירוצים המקומיים, אלא גם לעשות דבר שיונדאי עדיין לא הצליחה לעשות: להפוך למותג נחשק.
34 צפייה בגלריה
יונדאי i20N
יונדאי i20N
יונדאי i20N
(צילום: יח"צ)

ליפ מוטור: הזולה בארץ

עוד יצרן סיני עושה עלייה: ליפ מוטור היא עוד סטארט־אפ חשמליות, שהוקם ב־2015 והשנה החל לייצר מכוניות בתקינה אירופית. הוא יגיע אלינו עם שלושה דגמים, באמצעות יבואנית הדו־גלגלי מטרו. הדגם הראשון והמעניין שינחת בדצמבר יהיה ה־T03, מכונית מיני עם ארבע מקומות ישיבה, סוללת 36 קוט"ש, טווח רשמי של 300 ק"מ, בטיחות אקטיבית ומחיר בסיסי משוער של כ־80 אלף שקל. בהמשך יגיעו גם ה־C11, ג'יפון בגודל של יונדאי איוניק5 ו־C01, סדאן שתתהדר גם היא בתואר "טסלה סינית".
34 צפייה בגלריה
ליפ מוטור
ליפ מוטור
ליפ מוטור
(צילום: יח"צ)

לנד רובר: יקר אבל פחות

כמעט שנה לאחר תחילת שיווק הריינג' רובר המלכותי, שנמכר כאן במחיר התחלתי של 1.3 מיליון שקל, תגיע גם הגרסה לאלו שמסוגלים לשלם "רק" 700־900 אלף שקל על רכב חדש. הריינג' רובר ספורט החדש יהיה מעוצב וטכנולוגי מקודמו, עניין מתבקש לאור העובדה שחלפו תשע שנים מאז הוצג הדור הקודם. עם קצת מזל, אולי נפגוש השנה גם את גרסת הפלאג־אין הייבריד של הדיפנדר.
34 צפייה בגלריה
ריינג' רובר ספורט
ריינג' רובר ספורט
ריינג' רובר ספורט
(צילום: יח"צ)

מיצובישי: אקליפס קרוס ירוק

שנה לאחר שהגיע לישראל מיצובישי אקליפס קרוס לאחר שעבר מתיחת פנים, תצטרף להיצע גרסה היברידית־נטענת חדשה. מערכת ההנעה מבוססת על מנוע בנזין בנפח 2.4 ליטר, ולצידו שני מנועים חשמליים שיאפשרו נסיעה נטולת זיהום למרחק של קצת יותר מ־50 ק"מ. גרסה מקבילה ומעניינת לאאוטלנדר, בזכות שילוב בין פלאג־אין לשבעה מקומות ישיבה, עדיין מתעכבת.
34 צפייה בגלריה
מיצובישי אקליפס קרוס
מיצובישי אקליפס קרוס
מיצובישי אקליפס קרוס
(צילום: יח"צ)

מרצדס: דור חדש לאייקון

עוד שני דגמים נותרו למרצדס בגאנט ההשקות ל-2022. בקצה האחד, היוקרתי, השקט, המאופק והנקי - EQS SUV, רכב פנאי גדול ומהודר עם הנעה חשמלית מלאה. בקצה השני, הספורטיבי, הרועש, המרגש והמסעיר - SL, רודסטר עם גג מתקפל עשוי בד, מנוע 8 צילינדרים בנפח 4,000 סמ"ק והספק של כמעט 600 כ"ס. אנחנו יודעים במי אנחנו היינו בוחרים.
34 צפייה בגלריה
מרצדס SL
מרצדס SL
מרצדס SL
(צילום: יח"צ)

ניסאן: ג'יפון חשמלי

אחרי עיכובים רבים, יגיע המענה של ניסאן ליונדאי איוניק 5 ולסקודה אניאק: אריאה, שמציע - לצד מראה עתידני ומרהיב - גם שלל אפשרויות להנעה חשמלית, עם סוללת 63 או 87 קוט"ש, הספקים שבין 178 ל-306 כ"ס וטווח משולב של כ-500 ק"מ. פתרון חשמלי חלקי, וזול יותר, יגיע במקביל בדמותו של הקשקאי ההיברידי.
34 צפייה בגלריה
ניסאן אריאה
ניסאן אריאה
ניסאן אריאה
(צילום: יח"צ)

סובארו: BRZ חדשה

רכב הפנאי האמריקאי והגדול של סובארו, האיוולטיס, יגיע לכאן בקרוב במהדורה מעודכנת, עם שדרוגי קוסמטיקה, בטיחות ומסך מולטימדיה שגדל ב-50%. החידוש העיקרי יהיה הדור החדש של ה-BRZ הספורטיבית, שפותחה כרגיל עם טויוטה. ההנעה עדיין אחורית, המנוע עדיין אטמוספרי (הוא גדל מ-2.0 ל-2.4 ליטר) ותיבה ידנית עדיין מוצעת כאופציה. אלה הן רק חלק מהסיבות שהופכות את המכונית הזו לאיקונית.
34 צפייה בגלריה
סובארו BRZ
סובארו BRZ
סובארו BRZ
(צילום: יח"צ)

סקייוול: עוד טווח

ה-ET5, רכב הפנאי של המותג הסיני, יגיע בדצמבר עם גרסה חדשה שתכלול סוללה מוגדלת בנפח 88 קוט"ש, בנוסף לגרסת סוללת ה-72 קוט"ש. המשמעות: הגדלת הטווח המשולב הרשמי מ-400 ק"מ בדגם הקיים לכ-500 ק"מ בדגם החדש, אחד הארוכים בשוק רכבי הפנאי. בנוסף תקבל הגרסה החדשה חרטום חדש ועדכונים נוספים ותשמש ספינת דגל של המותג.
34 צפייה בגלריה
סקייוול ETS עם טווח מוגדל
סקייוול ETS עם טווח מוגדל
סקייוול ETS עם טווח מוגדל
(צילום: יח"צ)

סרס: מטפסת למעלה

אחרי שהיבואנית טלקאר מכרה פה השנה כמעט 500 יחידות של רכב הפנאי החשמלי הזול סרס E3, למרות היעדר מערכות בטיחות אקטיביות ועם פערי איכות ברורים לעומת הדור הנוכחי של החשמליות, יגיע ארצה בחודשים האחרונים מוצר מרשים ויקר בהרבה בשם סרס SF5. המימדים יהיו גדולים עם בסיס גלגלים של כ-2.87 מטר, טווח הנסיעה הצפוי הוא מעל 400 ק"מ, והדובדבן שבקצפת - האצה ל-100 קמ"ש תוך 3.5 שניות.
34 צפייה בגלריה
סרס SF5
סרס SF5
סרס SF5
(צילום: יח"צ)

פולקסווגן: סוף–סוף חשמלית

באיחור של יותר משנתיים, יגיע רכב הפנאי החשמלי ID.4. כמו אחיו סקודה אניאק, גם ה-ID.4 מתבסס על פלטפורמת ה-MEB החשמלית-ייעודית ומציע מרווח פנימי מצוין לצד איכויות נסיעה גבוהות. ההצלחה תלויה בעיקר במלאי שתשיג היבואנית.
34 צפייה בגלריה
פולקסווגן ID4
פולקסווגן ID4
פולקסווגן ID4
(צילום: יח"צ)

פיאט: דובלו חשמלי

אחרי תקופה ארוכה שבה נמכר פה רק הדוקאטו, יצטרפו אליו בקרוב דור חדש של פיאט דובלו, שהוא למעשה אח תאום של סיטרואן ברלינגו (ושל אופל קומבו וטויוטה סיטי). במקביל ינחת כאן פיאט סקודו, שנים אחרי שנולד כתאום לסיטרואן ג'מפי. שניהם יוצעו גם עם הנעה חשמלית מלאה.
34 צפייה בגלריה
פיאט דובלו חדשה
פיאט דובלו חדשה
פיאט דובלו חדשה
(צילום: יח"צ)

צ'רי: 3 ג'יפונים, אותו מנוע

כשקרסו מוטורס חתמה על הזיכיון לשיווק דגמי מותג צ'רי, היא בטח חלמה על דגמים חשמליים במחירים אטרקטיביים. בינתיים היא נאלצת להשיק את המותג דווקא עם שלושה רכבי פנאי מונעי בנזין. מדובר בג'יפון קומפקטי (אומודה 5) ובשני רכבי פנאי גדולים יותר (טיגו 7 וטיגו 8), האחרון יוצע עם שבעה מושבים. לכולם מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטר עם 197 כ"ס ותיבה כפולת-מצמדים.
34 צפייה בגלריה
צ'רי טיגו 7 פרו
צ'רי טיגו 7 פרו
צ'רי טיגו 7 פרו
(צילום: יח"צ)

קיה: חשמלית משודרגת

רגע לפני שתיכנס 2023, תנחת בישראל מכונית השנה באירופה לשנת 2022 - קיה EV6. מדובר באחות לפלטפורמה של יונדאי איוניק 5 ובעיקר של ג'נסיס EV60. עם קצת מזל נזכה לפגוש כאן גם את גרסת ה-GT הספורטיבית, שתגיע עם 585 כ"ס ותפתיע לא מעט נהגים ברמזור. היא תצטרף לנירו פלוס שהושקה החודש, מתיחת פנים שכוללת באופן חריג הגבהה של החלק האחורי לטובת המרחב שם, אך עם אותן יחידות הנעה מוכרות, היברידית, פלאג-אין וחשמלית.
34 צפייה בגלריה
קיה EV6
קיה EV6
קיה EV6
(צילום: יח"צ)

ראם: טנדר שטח–ספורט

הטנדר של הקבלן, אבל בגרסה עצבנית במיוחד. הראם TRX, שכבר הספיק להגיע ארצה במסגרת היבוא המקביל, יגיע בקרוב לישראל גם ביבוא סדיר ויתחרה בפורד F150 ראפטור מהייבוא המקביל עם מנוע V8 מוגדש-על בנפח 6.2 ליטר, שמייצר למעלה מ-700 כ"ס(!). על אספקת הריגושים אחראי מערך משודרג של קפיצים, בולמים, צמיגים וכל מה שצריך כדי לצלוח דיונות טובעניות או שבילים זרועי אבנים במהירות מסחררת דרך ענני אבק פוטוגניים.
34 צפייה בגלריה
ראם TRX
ראם TRX
ראם TRX
(צילום: ניר בן זקן)

שברולט: בלייזר מחודש

הגרסה החשמלית לשברולט בלייזר נחשפה לפני למעלה מחודשיים, אך בינתיים נסתפק במתיחת פנים קלילה לגרסת הבנזין המוכרת - לא זו של האוגדונרים. מסך מולטימדיה מוגדל יהיה השינוי המרכזי, חדי העין יבחינו גם בעיצוב חזית נקי יותר.
34 צפייה בגלריה
שברולט בלייזר
שברולט בלייזר
שברולט בלייזר
(צילום: יח"צ)