וולוו XC40 הוכתר כמנצח הברור במבחנים השוואתיים קודמים שערכנו. עד לאחרונה הוא שווק עם מנועי טורבו־בנזין לצד גרסת פלאג־אין הייבריד. כעת, מספר חודשים לאחר תחילת השיווק של מרצדס EQA ולקסוס UX300e, מגיעה הגרסה החשמלית הראשונה של וולוו - עם מנוע שמייצר יותר מ־400 כ"ס ומערכת הפעלה שמגיעה מגוגל (אנדרואיד), כמו בנייד של רובנו.

עיצוב ותא נוסעים: יוקרתי ונקי

פרט לגריל האטום זהו אותו רכב פנאי נאה, עם צביעה דו־גונית מוצלחת ומדבקות קטנות בצורת תקע. סביבת הנהג נלקחה מגרסאות ה־R־design; יוקרתי, מינימליסטי, נקי ואיכותי. כפתור ההנעה נעלם, וכמו בטסלה כדי להניע תצטרכו להתיישב בכסא ולשלב ל־D או R. גם בלם ביד נעלם - לחצו על P או שתצאו מהרכב והפעולה תתרחש מעצמה.
3 צפייה בגלריה
וולוו XC40, סביבת הנהג
וולוו XC40, סביבת הנהג
וולוו XC40, סביבת הנהג
(צילום: יתיר דווידוביץ')
על לוח המחוונים חולשת מפה של גוגל. במסך המולטימדיה נשמר הסידור של וולוו, אך האייקונים כמו באפליקציות של גוגל. בשימוש ראשון הרכב יבקש מכם להתחבר לחשבון הגוגל שלכם. אחרת תשכחו מחלק מהפונקציות.
אין מידע על טווח הנסיעה הנותר אלא רק את אחוז הסוללה. כדי לגלות מה הטווח יש לרדת ל־25% מהסוללה או להתחבר לגוגל ולגלות לה מה היעד.
מערכת ההפעלה תהיה נוחה למכורים לתפעול של גוגל. ה־XC40 מעודדת את הנהג לשוחח עם העוזרת הקולית. את בירור הטווח הנותר למשל היא עוד לא עושה, וגם פעולות בסיסיות כתגבור הבלימה הרגנרטיבית יש לעשות ידנית מהמערכת.
את כל היתר היא עושה מצוין. הניווט קולי – פשוט תגידו שם של מקום והיא תציע נתיבים, תמצא נקודות לקפה ולארוחה, תעדכן מה אחוז הסוללה שישאר כשתגיעו (והיא מדויקת!) ותספר לכם מתי בדיוק זה יקרה. כמו בטסלה, המערכת תתעדכן ותמצאו ברכב פיצ'רים חדשים, אבל אין קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי או ל־Waze. כן, זאת ששייכת לגוגל.
האבזור העשיר כולל גג שמש פנורמי, כיסאות בעלי כוונון חשמלי, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת סטייה מנתיב, התראה על רכבים בשטח מת ועוד ועוד.
3 צפייה בגלריה
וולוו XC40
וולוו XC40
וולוו XC40
(צילום: יתיר דווידוביץ')
המרווח מצוין מלפנים ומאחור, שדה הראיה טוב מאוד מעמדת הנהג. המושב האחורי מעט נמוך ובמרכזו יש תעלת הינע גדולה - אך המרווח לנוסעים טוב מאוד ביחס למקובל בסגמנט. תא המטען נפתח חשמלית בהושטת רגל. נפחו הצטמצם מ־460 ל־452 ליטר, אך נוסף חלל אחסון מלפנים בנפח 31 ליטרים.

נוחות נסיעה: המשקל מורגש

משקל הסוללה הגדולה מורגש בעיר, אך הספיגה לא רעה והנסיעה נינוחה לרוב. מחוץ לעיר היא נוחה יותר וגם הבידוד מעולה, פרט לרעשי כביש פה ושם.
הגרסה החשמלית של ה־XC40 היא החזקה, המהירה וגם הכבדה ביותר - עם תוספת של כ־400 ק"ג. יש פה שני מנועים חשמליים (אחד על כל ציר), המייצרים 407 כ"ס ו־67 קג"מ - כלומר, 192 כ"ס לטון.
המומנט מגיע מיד וההנעה הכפולה משגרת את רוב הכוח לאחור, ומהר (מאפס ל־100 קמ"ש ב־4.9 שניות). בעקיפות כדאי לעבור לנתיב השמאלי לפני ההאצה כדי שלא להגיע מהר מדי לרכב שלפניכם.
אין מצבי נהיגה שונים ברכב, וגם נהיגה מדוושה אחת היא במתכונת של On/Off - בלי לשלוט על עוצמת הבלימה הרגנרטיבית. כשבקרת השיוט האדפטיבית פועלת בפקקים המערכת בולמת מאוחר וחזק מדי והחוויה פחות מוצלחת.
הסוללה גדולה יחסית (78 קוט"ש), אך הביצועים האדירים זוללים חשמל. מדדנו נתון של 250-230 וואט־שעה לק"מ (טווח ריאלי של 320-300 ק"מ). רחוק מההבטחה ל־414 ק"מ. נהיגה רגועה תספק טווח של כ־350 ק"מ בכבישים לא מהירים. טעינה אולטרה מהירה מתאפשרת בקצב מירבי של 150 קילוואט בעמדה מתאימה - מ־10% ל־80% בקצת יותר מחצי שעה.

סיכום: תחרות קשה

הנעה כפולה, 407 כ"ס והמון אחיזה - יותר מזה קשה לבקש מרכב פנאי. גם ההגה מדויק, המשקל עובר מצד לצד באופן צפוי ויש מעט מאוד רכינה של המרכב. גם העיצוב נאה, המרווח הפנימי מוצלח והאבזור עשיר.
אבל התפעול עשוי להרגיז את מי שלא רגיל לסגנון הגוגלי, טווח הנסיעה לא עומד בהבטחות ונוחות הנסיעה בעיר לא מושלמת. התחרות מול מרצדס (וטסלה) תהיה אינטנסיבית, אך הוולוו הוא מהכלים החשמליים המרשימים בסביבה.