"עליות המחירים נמשכות, אם כי בשיעור נמוך יותר. יש איזו אתנחתא בשוק המשומשות, אם כי הוא עדיין לא מתנהג כמו לפני הקורונה", אומר מי־רון לוי, מסכם סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק את הרבעון הראשון של 2022.
"בזמנים רגילים העלאת מחירי המכוניות המחירון היא עניין נדיר, אבל אנחנו עדיין לא בזמנים רגילים, ומעדכנים את המחירון על סמך הסקרים שאנחנו עורכים והמידע מחברות הליסינג ומגרשי הטרייד אין. ומורגש שהביקוש ממשיך לעלות על ההיצע, ושהמחסור במכוניות חדשות, מגביר את הביקושים למשומשות צעירות".
מה התופעות הכי חריגות שאתם נתקלים בהן כיום?
"בשוק המוסדי (חברות הליסינג וההשכרה - א"ע) מכונוית נמכרות בלי להתייחס לשימוש, אנשים פחות מוכנים לשלם יותר ולוותר על הפחתה על ליסינג והשכרה לסוגיהן השונים. מה שקובע הוא רק מצב הרכב. לכן במחירון אפריל ביצענו שינויים בשיעורי ההפחתה. רכב שהיה רשום על שם חברה למשל, ותמחרנו את ההפחתה בשל כך ב-19%, ירד להפחתה של 17%. רכב השכרה לשעבר ירד מהפחתה של 20% ל-18%. במקרה של רכב מנהג יחיד בליסינג תפעולי ההפחתה ירדה מ-15% ל-13% ובמקרה של רכישה בערות האפס ק"מ, ההפחתה ירדה מ-11% ל-10%. אפילו במכרזים ראינו שאין כמעט הפחתה, אז הורדנו את שיעור הפחתה מ-40% ל-38%".
1 צפייה בגלריה
מי רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק
מי רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק
מי רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק
(צילום: יח"צ)
עוד תופעה חריגה היא מכוניות חשמליות, לא רק טסלה, שנמכרות כמשומשות במחיר גבוה יותר מששולם עליהן.
"אנחנו רק בהתחלה מבחינת רכב חשמלי, ודברים שקורים כעת לא בטוח שיימשכו באותה עוצמה בעתיד, כשיהיה יותר היצע ומלאים של חשמליות למכירה. אבל אני יכול להניח שערכי הגרט של החשמליות מיד שנייה יהיו טובים יותר משל רכבי בנזין ודיזל. אבל זה לא אומר שרכב חשממלי לא יאבד מערכו בסופו של דבר, רק קצב ירידת הערך ישתנה. כעת, כדאי לזכור, יש גם היצע מאוד קטן של חשמליות למכירה, וביקוש גדול יותר. גם זה לא יישאר לתמיד".
איך אתם מתמחרים מכוניות בייבוא זעיר?
"יש בעיה שצריכה להיות מונחת לפתחה של המדינה. ברשיון הרכב לא מצוין ערוץ הייבוא. ייבואני הרכב הרשמיים מוכרים מכוניות חדשות. גם מה שנמכר בייבוא מקביל הוא כזה. אבל בייבוא זעיר מדובר במכוניות משומשות, מה שלא נכתב ברשיון ומי שירצה שירכוש את הרכב בעתיד לא יידע מזה. מכוניות כאלה אנחנו מזמינים אלינו להערכה פרטנית, לפי האבזור ומצב הרכב. המחירון לא מייצג אותן, והמחוקק צריך להתערב".