ימאהה תתקין מערכת תגבור-היגוי באופנועי המוטוקרוס שיתחרו בקבוצה הרשמית שלה העונה באליפות המוטוקרוס הלאומית של יפן. ואם זה נשמע לכם מוזר, אתם ממש לא לבד. אבל מסתבר - כך ימאהה לפחות - שיש היגיון בשיגעון ושילוב מערכת כזו יכול להשיג שלוש מטרות חשובות.
1 צפייה בגלריה
 תגבור ההיגוי של ימאהה
 תגבור ההיגוי של ימאהה
תגבור ההיגוי של ימאהה
(ימאהה)
אבל לפני שנגיע למטרות, הנה הסבר קצר על מבנה המערכת. בין המשולש העליון של ראש ההיגוי באופנוע למשולש התחתון תותקן "מערכת תמיכה בהיגוי", אותה מכנים בימאהה EPS - Electric Power Steering או בעברית "תגבור היגוי אלקטרוני". הלכה למעשה מותקנת שם יחידת הנעה מגנטית המחוברת בין המשולשים סביב ציר ההיגוי, הקובעת את זווית הפניה בהתאם לכוח המופעל עליה.
נשמע לכם כמו גימיק מיותר שכן בכלי דו-גלגלי - בניגוד לרכב הכבד פי כמה, עם צמיגים רחבים ומערכת היגוי מורכבת ומסיבית - לא צריך להפעיל כוח כדי להטות את הכלי, ודחיפה מתאימה מספיקה? בימאהה מסבירים שדווקא באופנועי מוטוקרוס, קלים וזריזים ככל שיהיו, הרוכבים נדרשים למאמץ היגוי רב לאורך מירוץ ומערכת כזאת אמורה להקל עליהם משמעותית.
בנוסף, במהירויות גבוהות כאשר הגלגל מעביר זעזועים לציר ההיגוי ולכידון, מפעילה המערכת את המגנטים במטרה לשכך את עוצמת החבטות שעוברות, כך שמדובר (גם) במערכת מתוחכמת לשיכוך היגוי. בכך היא חוסכת צורך במשכך מכאני-הידראולי שתופס מקום ומתבטא במשקל. נשמע כבר יותר הגיוני? רק רגע.
מכיוון שזו מערכת אלקטרונית מאד מדויקת ורגישה השואבת מידע מחיישנים שאוגרים מידע עצום על הרכיבה, מדוע שלא להשתמש בכל המידע הזה? בימאהה מאמינים שנתוני ההיגוי שייאספו על-ידם בזמן אמת יסייעו להם לשפר את תגובות המערכת ולאגור מידע רלוונטי על התנהלות הרוכב האופנוע ומכיוון שמדובר במירוצים, גם על מסלולים שונים. בכך ניתן יהיה לכייל את המערכת בדיוק רב, אך גם מכלולים אחרים בכלי.
ימאהה כבר בנתה כמה אבות טיפוס של המערכת והיא בוחנת אותה, בין היתר, בעזרת רוכב המוטוקרוס האוסטרלי, ג'יי ווילסון, שמתחרה בקבוצה הרשמית של היצרנית היפנית. מערכות כאלה יותקנו על כל אופנועי המוטוקרוס YZ450F ו-YZ250F שיתחרו בשמה השנה באליפות המוזכרת.
ומה עם דגמים סדרתיים? אין מידע. סביר להניח כי אם אכן תשלב מערכות שכאלה באופנועים לציבור הרחב, התקנה אידיאלית צפויה באופנועי אדוונצ'ר ותיור גדולים וכבדים, שם מערכת שכזו עשויה להקל משמעותית על הרוכב. בנוסף, שם יהיה קל יותר לשלב מערכת כבדה ויקרה. המתינו בסבלנות.

נכתב על ידי צוות TheDoo