קודם הג'יפונים הרגו את מכוניות המנהלים. אחר כך את המשפחתיות הקומפקטיות, ובשנים האחרונות מכוונים אותם היצרנים גם נגד המשפחתיות הקטנות. תאגיד יונדאי-קיה הוא השיאן: לקיה סטוניק וסלטוס וליונדאי וניו וקונה מצטרף כעת גם הבאיון.
הבאיון נבנה לפי אותה נוסחה שהולידה את סיאט ארונה, טויוטה יאריס קרוס ואת רוב הקטגוריה למעשה: קחו סופר מיני, תגדילו אותה מעט, תגביהו, ותוכלו להעלות משמעותית את המחיר, כדי לקבל מוצר שמשלב בז'אנר רכבי הפנאי הרווחי.
7 צפייה בגלריה
יונדאי באיון (מימין) וסיאט ארונה
יונדאי באיון (מימין) וסיאט ארונה
יונדאי באיון (מימין) וסיאט ארונה
(צילום: נועם ריין, iCar)
הבאיון מבוסס על ה-i20 ויקרה ממנה בקצת יותר מ-10%. ההבדל המכני העיקרי: לצד מנוע 1,000 סמ"ק טורבו בנזין מוצעת גם גרסת 120 כ"ס היברידית קלה יקרה יותר, באותו נפח. עם מחיר בסיסי של 124 אלף שקל הוא משתלב בגזרת המחירים הזולה יותר של הג'יפונים הקטנים, קרוב יותר לארונה (מ-117 אלף שקל) מאשר למלך המכירות של הקטגוריה השנה, היאריס קרוס (135 אלף שקל באבזור דומה), וזול משמעותית גם מפיג'ו 2008 וסקודה קאמיק.
בניגוד לוניו הזול אך הקטן יותר (114 אלף שקל) הבאיון כבר מיועד לשמש משפחה קטנה, עם ממדים קרובים לאלה של משפחתית קומפקטית, ועם המנוע הבסיסי גם מחיר זול בכ-10,000 שקל. האם הוא עדיף על הארונה שניצחה אצלנו במבחן ההשוואתי הקודם בקטגוריה? הגיע הזמן לבדוק.

עיצוב וסגנון: מי מושפע מאאודי

הבאיון אמנם לא קשוח כמו הוניו ולא ספורטיבי כמו הקונה, אבל יש לו כמה אלמנטים יחודיים, כמו למשל יחידות התאורה מלפנים שמסודרות בשתי קומות, ה"שפם" בחזית שקצת מזכיר דגמים של אאודי, חישוקי ה-17 אינץ' שמוצעים כסטנדרט ויחידות התאורה המפוסלות מאחור. החל מגרסת הביניים שנבחנה תקבלו גם גג מושחר, אך זהו ההבדל היחיד בנראות בין הגרסאות.
הארונה שמרן יותר, למרות מתיחת הפנים האחרונה שרעננה אותו קצת. הקווים ישרים והמראה לא פורץ דרך, אך גרסת ה-FR שנבחנה מצעירה את ההופעה עם חישוק 17 אינץ', סופיות אגזוז מוכספות, תאורת לד מאחור וצביעה דו-גונית.
7 צפייה בגלריה
ראש בראש: יונדאי באיון (מימין) וסיאט ארונה
ראש בראש: יונדאי באיון (מימין) וסיאט ארונה
ראש בראש: יונדאי באיון (מימין) וסיאט ארונה
(צילום: נועם ריין, iCar)
העדכון בולט יותר בתא הנוסעים: מסך המולטימדיה גדל משמעותית, פתחי המיזוג בצדדים הפכו לעגולים, פאנל כסוף חוצה את הדשבורד לרוחבו ואת פתחי המיזוג מקיפים פסים אדומים שמאירים בחשיכה. איכות החומרים השתפרה במידה רבה.
תא הנוסעים של הבאיון כמעט זהה לזה של ה-i20. אהבנו את הקווים הרוחביים שמחברים בין הדלתות לדשבורד, נקודות לשבח מגיעות גם ללוח המחוונים הדיגיטלי (10.25 אינץ') ולמסך הצף (8 אינץ'), אך איכות החומרים פה פשוטה יותר.
סיכום ביניים? היונדאי ייחודי יותר למראה מבחוץ, לארונה סביבת נהג מרשימה יותר. אף אחד מהם לא יסובב ראשים ברחוב.

אבזור ותפעול: רק 4 כוכבי ריסוק?

הבאיון מגיע עם מפרט כמעט זהה של אביזרי נוחות בכל הגרסאות. מלבד צמד המסכים (הנוחים מאוד לתפעול) יש גם טעינה אלחוטית לסלולרי, בקרת אקלים לא מפוצלת, קיפול מראות חשמלי, חיישני חניה היקפיים, מצלמת רוורס וכניסה והנעה ללא מפתח (כפתור ההנעה ממוקם מאחורי ההגה, לא נוח). באופן משונה, תאורת לד קדמית תמצאו בגרסת הבסיס או בגרסה הבכירה ביותר, אך לא בגרסת הביניים בה נהגנו.

7 צפייה בגלריה
יונדאי באיון, מבט מבפנים
יונדאי באיון, מבט מבפנים
יונדאי באיון, מבט מבפנים
(צילום: נועם ריין, iCar)
ההבדלים (הקטנים) הם בעיקר בבטיחות. בגרסת הכניסה "פרימיום" (שם מעט מבלבל) תמצאו בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעה על שכחת ילד במושב האחורי. גרסת הביניים "פריים פלוס" מוסיפה ניטור שטחים מתים במראות, ול"סופרים" הבכירה יש גם זיהוי תמרורים. ציון הריסוק? 4 כוכבים בלבד.
הארונה בגרסת הכניסה ("סטייל") זול מהבאיון ב-7,000 שקל, אך גם פחות מאובזר ממנו. מסך המולטימדיה של הספרדי גדול יותר (9.2 אינץ') אך מיעוט כפתורים פיזיים הופך את התפעול למורכב יותר. גם פה מצאנו טעינה אלחוטית לנייד, בקרת אקלים (מפוצלת), תאורת לד, הנעה בכפתור ואפילו מראה נגד סנוור שחסרה בבאיון. אין כאן חיישני חניה ומצלמת רוורס ולוח המחוונים הוא אנלוגי, במראה שכבר מיושן היום. גרסת ה-FR הבכירה משלימה את עזרי החניה הנדרשים וגם כוללת בורר מצבי נהיגה, שמוצע ביונדאי כסטנדרט.
בתחום הבטיחות מציע הארונה מפרט מצומצם יותר: בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, אך בלי ניטור שטחים מתים במראות ואת יתר הפיצ'רים שמציע הקוריאני. לארונה אמנם ציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי, אך הוא נבחן לפני חמש שנים.
7 צפייה בגלריה
סיאט ארונה, מבט מבפנים
סיאט ארונה, מבט מבפנים
סיאט ארונה, מבט מבפנים
(צילום: נועם ריין, iCar)
המפרט של הארונה לא רע, אבל בסעיף האבזור מנצח היונדאי באופן ברור.

שימושיות ומרווח: איפה הישיבה הגבוהה

המימדים של השניים דומים מאוד: הבאיון ארוך יותר ב-3 ס"מ וגם בסיס הגלגלים שלו גדול יותר בהתאם. הארונה גבוה ב-3 ס"מ ורחב יותר במ"מ זניחים.
לשניהם תנוחת נהיגה נוחה וידידותית, אך נעדרת את תחושת הגובה הג'יפונית שיש למשל בפולקסווגן טי-קרוס. מאחור, הבאיון מרווח מאוד לשני נוסעים ומציע שפע של מקום לרגליים ולראש וגם חלונות גדולים. הספסל הגבוה יהיה נוח למבוגרים גם בנסיעות ארוכות. המושב האמצעי, מטבע הדברים, צפוף יותר משמעותית.
לארונה מרווח ראש טוב אף יותר, אך זה שלברכי הנוסעים מצומצם במעט, עקב ההבדלים הקלים במימדים. המושב האחורי נמוך יותר ופחות רחב. יהיה פה יותר צפוף לשלושה, גם בגלל שתעלת הינע גבוהה עלולה להפריע לרגלי הנוסע שבמרכז. לשניהם אין פתחי מיזוג מאחור, אבל בבאיון תוכלו לחבר מאוורר נייד לשקע ה-USB.
ההבדלים בתאי המטען קטנים: 373 ליטרים לבאיון, 400 לארונה. סף הטעינה בארונה נמוך ונגיש יותר, לשניהם יש מדף לחלוקת הגובה וגלגל חלופי. בגרסה הבכירה והמיקרו-היברידית של הבאיון יש סוללה במקום הגלגל החלופי, שמקטינה את נפח ההטענה.

נוחות נסיעה: נוח או שקט

ביונדאי הלכו על סגנון אירופי נוקשה משהו, המייצר ספיגה לא אידיאלית של פגמי הכביש הקטנים - אך גם תורם לריסון המרכב ולמניעת נדנוד מיותר. החישוקים הגדולים מוסיפים למראה, אך פוגעים ביכולת השיכוך. גם הארונה הוא לא מופת לנוחות משובחת, אך הספיגה שלו מעט יותר טובה, הודות לכיול מרוכך משהו.
מנגד, הבאיון שקט יותר באופן משמעותי ונהנה מבידוד מוצלח מאוד של רעשי המנוע והכביש.

מנוע וביצועים: מי זריז וחסכוני יותר

שניהם התייצבו למבחן עם מנוע טורבו בנזין, 3 צילינדרים ונפח של 1,000 סמ"ק. לבאיון יש כאמור 100 כ"ס, לארונה 110 כ"ס. לשניהם יש גם תיבות כפולות מצמדים עם 7 הילוכים, ואת שניהם תוכלו לקבל גם בגרסאות חזקות יותר: לבאיון יש גרסה מיקרו-היברידית עם 120 כ"ס, לארונה יש גרסת 1.5 ליטרים מרשימה עם 150 כ"ס.
7 צפייה בגלריה
יונדאי באיון (מימין) וסיאט ארונה
יונדאי באיון (מימין) וסיאט ארונה
יונדאי באיון (מימין) וסיאט ארונה
(צילום: נועם ריין, iCar)
דף הנתונים מדווח על יתרון קל לארונה בביצועים, עם תאוצה של 10.8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, לעומת 11.7 שניות ביונדאי. אלה גם היו התחושות במבחן, כשהבאיון השתהה מעט בזינוק וצבר קצב רק לאחר כמה שניות קצרות. בנהיגה יומיומית שאינה כוללת מיאוצי רמזורים, שניהם מספקים ביצועים מצוינים. נציין גם כי תיבת ההילוכים ביונדאי מעט יותר חלקה בנהיגה עירונית ובמהירויות זחילה.
הארונה היה חסכוני יותר לאורך המבחן. בשיוט מתון הוא השיג נתון מצוין של 16.2 קמ"ל, לעומת 13.4 קמ"ל ביונדאי. לאחר הקטע המאומץ נשמר היתרון הספרדי עם 13.9 ק"מ לליטר, לעומת 11.1 קמ"ל בבאיון.

התנהגות כביש: לא מרגישים כמו ג'יפ

הבאיון אמנם לא ספורטיבי כפי שמנסה לרמוז העיצוב שלו, וגם הארונה לא בדיוק מפגין את הניצוצות שתימצאו לרוב בדגמי קופרה, אך שניהם מציגים יכולת דינמית טובה מאוד - בטח עבור רכבי פנאי מסוגם.
לבאיון יש אחיזת כביש מצוינת ורכינה מועטה בלבד בעיקולים - שזה יפה, אך השלדה וההגה שלו מעורפלים משהו וגם הכניסה לפניות דורשת שכנוע מצד הנהג.
הארונה רוכן לא פחות ממנו, אבל הוא לפחות נהנה משלדה עדיפה ומהגה מהיר שידבר אל הנהג הספורטיבי. אה, והוא גם סובל פחות מנטיה לתת היגוי.
השורה התחתונה
בזמן שמחירי הרכבים החדשים מזנקים, שני הג'יפונים האלו בהחלט הם תחליף הולם למכונית המשפחתית, ולחלק מהג'יפונים היקרים יותר שלא בהכרח מצדיקים את ההפרש. לשניהם תא נוסעים מרווח למדי, אבזור בטיחות מלא, נוחות נסיעה לא רעה וגם יחידות הנעה זריזות וחסכוניות.
מי עדיף? לבאיון אבזור עשיר יותר, בעיקר בכל הנוגע לבטיחות. הוא גם שקט יותר, מציע מרווח ברכיים עדיף מאחור ולפחות לטעמנו - גם בעל מראה ייחודי יותר. אבל אלו לא מספיקים לו כדי לנצח את הארונה. הג'יפון הוותיק של סיאט נהנה מיתרונות ברורים בנוחות הנסיעה, בביצועים ובהתנהגות הכביש, ולא פחות חשוב מכך - יחסוך לא מעט בסעיף ההוצאות - במחיר הרכישה הזול יותר וגם בצריכת הדלק.
7 צפייה בגלריה
(צילום: נועם ריין, iCar)