מקובל לקשור את הרכיבה על אופנוע לתחושת חופש ומהירות. אבל החלק השני של תחושה זו צפוי להיות מוגבל ממש בקרוב. זאת אם יאושרו תקנות האיחוד האירופאי להגבלת מהירות הנסיעה כחלק מתוכנית Vision Zero של האיחוד, שהציב לעצמו יעד של הפחתת 50% ממספר הרוגי תאונות הדרכים עד לשנת 2030. בין התקנות שנבדקות מקודמת חובת תקשורת בין כל אופנוע חדש למרכז חירום להזעקת כוחות הצלה במקרה של תאונה על בסיס מיקום גיאוגרפי. למעשה שכפול תקנה אירופאית שמחייבת זה מכבר את יצרניות המכוניות.
כבר ב-2019 החליט הפרלמנט של האיחוד האירופי לחייב תקנת מערכות אקטיביות להגבלת מהירות במכוניות, שעשויה להכנס לתוקף באמצע השנה הבאה. תקנה זו תקפה למכוניות בעיקר מכיוון שמגבלות טכנולוגיות מנעו את יישומה בדו גלגלי.
2 צפייה בגלריה
זיהוי רכב בשטח "מת"
זיהוי רכב בשטח "מת"
זיהוי רכב בשטח "מת"
מערכת אלקטרונית להגבלת מהירות נקראת Intelligent Speed Assistance (ISA) והיא כוללת יחידת גילוי שמזהה את תמרורי המהירות. בגרסתה הקודמת הוצג על לוח המכשירים "תמרור" שעליו מצוינת המהירות המרבית המותרת בקטע דרך מסוים. גרסאות מתקדמות יותר מספקות התרעות קוליות ו-או ויזואליות ואף מגבילות פיזית את המהירות לפי בחירת הנהג.
הסידור האלקטרוני פשוט: המערכת מתקשרת עם מחשב ניהול המנוע - בדומה למערכת בקרת השיוט האקטיבית - ומגבילה באמצעותו את המהירות. מידע אודות המהירות המותרת בכל קטע דרך מתקבל באופן אופטי באמצעות ראיה ממוחשבת ו"קריאת" תמרורים, ו-או באמצעות מערכת ניווט שמבוססת על מיפוי שמתעדכן בזמן אמת ורכיב GPS.
בשנים האחרונות סוגרות יצרניות האופנועים את הפער ומפתחות מערכות בטיחות אקטיביות מבוססות רדאר ומצלמות. כך למשל, מערכות אקטיביות מוצעות באופנועים סדרתיים של דוקאטי, ק.ט.מ. וב.מ.וו. אבל לא כולם מרוצים מכך. חשוב רק להדגיש שניתן לעקוף את מערכות הגבלת המהירות ולהאיץ בעת הצורך גם מעבר למהירות המותרת.
פדרציית עמותות הרוכבים באירופה (FEMA) הביעה לאחרונה תמיכה בתכנית הכללית לצד הסתייגות מתקנת הגבלת המהירות. לדברי נשיא הפדרציה: "אנחנו לא תומכים באף התערבות טכנית שלוקחת את השליטה המלאה מהרוכב. לכן, למרות שאנו מבינים את הצורך להפחית את המהירות בתנאים מסוימים, אנחנו מתנגדים לכל התערבות של מערכת הגבלת מהירות ורואים בכך סכנה לרוכבים".
טענה נוספת נוגעת למחיר האופנועים שצפוי לעלות משמעותית לאחר התקנת מערכות מורכבות, בעיקר באופנועים זולים. לכן ייתכן שחלק מיצרניות האופנועים יגבילו באופן קבוע את המהירות המרבית, כפי שבחרו לעשות וולוו ורנו במכוניותיהם המוגבלות ל-180 קמ"ש.
ומה זה אומר לגבינו? התקינה הישראלית מבוססת לכאורה על תקינה אירופאית, עם הקלות לתקינה אמריקנית, אלא שחלק מן התקנות האירופאיות מוכנסות לספרי החוקים הישראלי באיחור רב. בכל מקרה, לנוכח הפיגור בתימרור ובסימוני כבישים בישראל יש להניח כי מערכות שכאלה לא יהיו אפקטיביות במיוחד.

לאתר TheDoo