שלום לאבי נאור, חתן פרס ישראל, יו״ר ומייסד עמותת אור ירוק. אני רוצה לקחת אותך רבע מאה מאחורה לשנת 1997. הקמת עמותה תחת הסיסמה "עמותה לשינוי תרבות הנהיגה", שזה נשמע דבר ראוי ומתאים. ואז, בערך עשור אחר כך, עברתם ל"עמותה למאבק בתאונות הדרכים". שזה הרבה יותר חזק ודרסטי, מה בעצם גרם לשינוי הזה?
"התחלנו לפעול, כמו הרבה מאזרחי ישראל, בתחושה שמה שגורם לתאונות זה הנהגים, חוסר סובלנות, אלימות בכבישים. את זה רצינו לשנות. באותה התקופה נסעתי לצורך עסקים לניו זילנד, ארה"ב, אנגליה, הולנד. בכל מקום שראיתי שנרשמה התקדמות משמעותית בנושא של הפחתת תאונות דרכים. ולמדתי שאם אתה רוצה להפחית תאונות, אז הדבר הגרוע ביותר זה לבוא ולהגיד 'אתם הנהגים, אתם אלה שנהרגים, אתם האשמים'.
"יש כמובן אחריות לנהגים אבל דבר ראשון צריכה להיות אחריות למדינה, עם תכנית רב-תחומית ורב-שנתית. התנהגות הנהג היא גם חלק מזה, אבל לא הכל. צריך גם להכיר בעובדה שהתנהגות הנהג מוכתבת הרבה פעמים מתנאים סביבתיים. הכביש, ההרתעה התודעתית".
1 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
(צילום: דנה קופל)
איזה ציון אתה נותן למעשה למדינה ברבע המאה הזו, בניסיון להקטין את הקטל בדרכים?
"אני אדבר על ה-10 שנים האחרונות משום שכשמדברים על רבע מאה, היו עליות וירידות. ב-2012 למשל היינו בירידה מאוד יפה, והיינו בתקופות יותר קשות. לדעתי היום אנחנו בנקודת שפל מאוד קשה והציון שאני נותן (למדינה) הוא ציון לא טוב. לנו כמדינה, לנו כעשייה כללית.
"הכלי המרכזי באמצעותו המשרד לתחבורה ובטיחות בדרכים צריך להילחם בנושא - אני לא כל כך אוהב את המילה 'להילחם', - או להתמודד זו הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אבל מה שקרה לאורך השנים הוא שהרשות הוחלשה. גם בראייה של תקציבים, גם של רוח גבית, של הוועד המנהל שאין. ובתנאים כאלה המשרד עובד בלי שיש לו מטכ"ל לענייני בטיחות בדרכים, ולכן הפעילות הנוכחית של המדינה לא טובה, מאוד לא טובה.
אם המדינה הייתה באמת מצייתת להמלצות שהונחו על שולחן הממשלה ואושרו, היינו היום במחצית מכמות ההרוגים, הפצועים קשה, המשפחות השכולות שמתווספים מדי שנה ושנה. זה מחריד, בטח במדינה שמקדשת את החיים".
איפה אתה רואה את אור ירוק בעוד חמש שנים, ממשיכה לעשות את מה שהיא עושה או עוברת שינויים בהתאם לתקופה?
"בכל ארגון שאני מוביל אני דואג שיהיו תוכניות אסטרטגיות עם רפורמות. אור ירוק תעשה את מה שיידרש לפי המצב באותו זמן, ולכן אני לא יכול להתנבא. מה שהיא תעשה זה מה שיידרש כדי להמשיך ולהפחית את שיעור התאונות וההרוגים והפצועים והסבל הנוראי והמיותר הזה.

הראיון המלא בווידאו המצורף