ממש על סף המילניום השיקה ימאהה את YZF-R7, אופנוע שתפקידו היה לסייע ולקחת את אליפות הסופרבייק העולמית מידי דוקאטי. תקנות האליפות דרשו מספר מסוים של יחידות שיימכרו לציבור כדי לאפשר הומולוגציה, וזה בדיוק מה שקרה. על המסלול הסיפור התגלה כמאתגר יותר מהחלטות הנהלה. ה-R7 לא העמיד עצמו כמתחרה ראוי לדוקאטי, אבל כן הפך ברבות השנים לפריט אספנות נחשק ויקר.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
ולפני כשנה החזירה ימאהה לחיים את שם הדגם, רק שהפעם בקיצון השני של סקאלת אופנועי הספורט. הפעם הוא לא אופנוע מסלול קיצוני שירד לכביש הציבורי, אלא דגם ספורטיבי במחיר ומאפיינים שפויים שמבוסס בכלל על פלטפורמה עממית, הפופולריות ביותר של היצרנית היפנית: MT07 המצליח.
אפשר להניח שאסטרטגית, ה-R7 החדש מגיע כדי למלא בשוק, אופנוע שינגיש רכיבה ספורטיבית למי שחושקים בפוזה, אבל אופנוע ספורט רציני מאיים עליהם מדי, טכנית ופיננסית. ואפרופו כסף, עם תג מחיר של כמעט 61 אלף שקלים הוא יקר בכ-8,000 שקלים מ-MT07, זול ב-6,000 שקלים מהונדה CBR650R, אך יקר מקאוואסאקי נינג'ה 650 בסיסי ב-14 אלף שקלים.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
שורה תחתונה: ימאהה R7 הוא אופנוע של תמורה טובה למחיר. החבילה נאה וכוללת מנוע יעיל באריזה מושכת, אפילו אפשרות לגרסה מוגבלת הספק (רישיון A1) ופתרון טוב עבור מי שמחפש איזון, שליטה טובה והנאה מרכיבה. אלטרנטיבה הגיונית לרוכב ספורטיבי שמשדרג מ-300-400 סמ"ק הבסיסיים, או רעיון מוצלח עבור רוכב שעולה רק אחת לשבוע על חליפת עור מלאה.
אבל הוא אופנוע עם הספק מנוע צנוע, אבזור בטיחותי מינימלי ועוד מספר נקודות שליליות מבחינת שימושיות. קחו בזאת בחשבון.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
מנוע וביצועים: ה-R7 משתמש במנוע ה-MT07, טרייסר 7 וטנרה 700. דו צילינדרי עם 73 כ"ס ו-6.8 קג"מ בלבד. אלה נתונים צנועים מאוד, ולא רק מול אופנועי ספורט טהורי גזע. אבל יש בכך יתרון, שכן פוטנציאל הביצועים אינו מאיים גם על רוכב מתחיל ופחות מיומן.
המנוע נמרץ דיו, פעולתו חלקה והוא צובר מהירות בקצב מספק, לא יותר מכך. שיא מומנט שמגיע די נמוך (6500 סל"ד) מאפשר רכיבה נינוחה יותר שאינה מחייבת משיכת סל"ד לשמיים, וכל זאת מבלי לוותר על זריזות ומהירות תגובה. את התחושה הלא מאיימת משלימה תיבת הילוכים מדויקת עם תפעול נעים ורך.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
התנהגות: אם ציפיתם לקבל באופנוע כזה פשרות, לא טעיתם. למשל יכולת המתלים להתמודד עם אספלט לא אחיד. בעיר התגלה ה-R7 כסופג ביעילות, וכך גם מחוץ לעיר. בולמי הזעזועים מתכווננים באופן מלא ומספקים תוצאה טובה במגוון מהירויות, לרבות בדחיקה אל גבולות המעטפת. מאידך הם נוקשים יחסית, ויש לקחת זאת בחשבון. רוכבים בעלי אוריינטציה ספורטיבית לא יתלוננו, אחרים עשויים לסבול.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
הבלם הקדמי חזק מאוד ומציע היזון חוזר ראוי, אך האחורי פחות משכנע והוא סובל מ-ABS שנכנסת לפעולה מאוחר מדי ובאופן איטי. בקרות או עזרי בטיחות אלקטרוניים אחרים? אין וכדאי מאוד (מאוד) לקחת זאת בחשבון, בעיקר אם אתם רוכבים חסרי ניסיון.
נוחות ושימושיות: ה-R7 צר ומרגיש קליל, אבל מושב גבוה (83.5 ס"מ) עלול לערער את ביטחונם של רוכבים פחות גבוהים. תנוחת הרכיבה, כיאה לאופנוע עם תמהיל ספורט, אינה נוחה בשגרה ודורשת עבודת גוף שעשויה לעייף במעבר בין האצה להאטה. יש להדגיש, היא אינה קיצונית קלאסית עם קליפ-אונים נמוכים או רגליות גבוהות, אבל אינה מתאימה לשימוש עירוני.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
לוח המחוונים קריא ונוח עם מידע נגיש לרוכב, אבל אין בו מקום אפילו לאחסון רישיונות. חיפוי הפלסטיק הקדמי הנאה משמש גם כמזרים יעיל של חום מנוע אל רגלי הרוכב, מסוג הדברים שתשמחו לוותר עליהם בקיץ ישראלי. שדה הראייה שמעניקות המראות? גבולי מאוד ולא יעיל בעליל.