הרבה דברים שחשבנו שיכולים לקרות רק בסרטים התרחשו כאן בשנה וחצי האחרונות. אנשים עם מסיכות בכל מקום, חיסונים המוניים, וגם מכוניות משומשות שערכן דווקא עולה.
מבדיקה שערכנו במחירון לוי יצחק בקרב 70 דגמים פופולריים יש כמה שהיו שווים יותר באוגוסט מאשר בינואר השנה, בניגוד גמור למקובל בשוק היד השנייה. גם יתר המכוניות איבדו מערכן הרבה פחות מכרגיל. כך למשל רנו גרנד קופה דיזל אוטומטית בת שלוש, שמחירה הוערך במחירון בינואר ב־84 אלף שקל, הייתה שווה לפי לוי יצחק בחודש שעבר 91 אלף שקל, עלייה של 8%. דברים שנפוצים בשוק הנדל"ן, לא הרכב.
והגרנד קופה לא לבד. דאצ'יה דאסטר אוטומטי 2018, שהייבוא שלו בגרסת הדיזל הופסק לפני שנתיים, וחודש לאחרונה בגרסת בבנזין, הוסיף לערכו 3% (עלה מ־72 ל־74 אלף שקל). טויוטה לנד־קרוזר, היחידי שהפגין מגמות כאלה בשנים האחרונות, מנצח את השמאים גם השנה עם עלייה של 2% בערכו. פולקסווגן טיגואן 2 ליטר מאותה שנה התייקר באחוז אחד בשמונת החודשים האלה.

"רווחי שיא ממכירת משומשות"

עד כמה הנתונים הנדירים האלה משתקפים בשטח? חברת הליסינג אלבר, למשל, רשמה ברבעון השני השנה רווחי שיא של 45 מיליון שקל לפני מס, בין השאר בזכות מחירי המכירה הגבוהים של המכוניות המשומשות שלה. אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר, שמוכרת - לצד רכבים משומשים - גם רכבי אפס ק"מ ורכבים מייבוא מקביל, אומר ש"רשמנו רווחי שיא ממכירת מכוניות, על רקע התאמה שלנו לשוק הדינמי, והביקושים החזקים. גם במכוניות וגם באופנועים, עם מכירות גבוהות מהמצופה של אופנועי טריומף שהשקנו. עיקר הביקושים הם להיברידיות, אבל יש כבר עניין בשוק בחשמליות. רכשנו כמה עשרות לצי בחודשים האחרונים, וב־2022 נראה גידול משמעותי בתחום הזה".
7 צפייה בגלריה
אורן אלעזרא
אורן אלעזרא
אורן אלעזרא
(צילום: ליאור נורדמן)
טל בר לב, מנכ"ל שלמה מכירת רכב, המוכרת את רכבי היד השנייה של שלמה סיקסט, אומר: "כל עוד ימשיך מחסור ברכבים החדשים וב-0 קילומטר, תימשך תגובת השרשרת בשוק המשומשות. במצב זה, הביקושים לרכבי יד שנייה צפויים להמשיך ולזנק, יותר ויותר, מחודש לחודש. אני צופה שהמגמה זו לא תשתנה, לצד טיפוס משמעותי במחירון הרכב לוי יצחק, לכל הפחות עד סוף הרבעון הראשון של שנת 2022. לקוחות שלפני שנתיים היו מתמקחים איתנו על ריג'קטים, אומרים היום ש'עד שמצאנו את הדגם במלאי ניקח אותו ונתקן לבד'".
7 צפייה בגלריה
טל בר לב
טל בר לב
טל בר לב
(צילום: עזרא לוי)
שגיב מגר, מנכ"ל טריידמוביל, רשת הבית של קיה, פיג'ו וסיטרואן, אומר ש"כל המכוניות נמכרות היום במחירים גבוהים מתמיד, גם דגמים לא מבוקשים. דגמים מבוקשים נמכר מעל למחירון, ולא ב־2,000 שקל. מגיעים אלינו לקוחות מיואשים, שמסירת הרכב החדש שהזמינו נדחתה בגלל איחור בהגעת המשלוח. יצרנים מקצצים משלוחים לישראל, ונוצר מעבר של לקוחות רכב חדש למשומש. הרבה מוכרים לבד את הרכב הקודם שלהם, ומאלה שמוכרים לנו אנחנו קונים ביוקר ומוכרים בהתאם". סקודה קודיאק בת 3 למשל נמכרת בטריידמוביל ב־15 אלף שקל מעל למחירון, טויוטה ראב4 ביותר מ־10,000 שקל מעליו.
7 צפייה בגלריה
שגיב מגר
שגיב מגר
שגיב מגר
(צילום: יריב כץ)

"20 שנה בשוק ולא זוכר דבר כזה"

גיא ברבון, מנכ"ל רשת הטרייד אין אוטודיל, רשת הבית של מותגי קבוצת פולקסווגן (כולל אאודי, סקודה וסיאט), פיאט ואלפא רומיאו, אומר ש"אני עוסק בשוק היד השנייה יותר מ־20 שנה ואני לא זוכר תקופה כזאת. הביקושים גדולים מההיצע לאורך כל השוק כמעט, ממכוניות המיני הזולות ועד ליוקרה. מעבר למחסור במכוניות חדשות בגלל משבר השבבים, והחשש להשתמש בתחבורה ציבורית בגלל הקורונה, גם אפשרויות המימון הזמינות והמגוונות מגבירות את הביקושים. מספר הימים הממוצע שרכב נמצא אצלנו עד שנמכר התקצר ב־30%, ויש לנו רשימות המתנה בפלחי השוק הפופולריים. גם בפלחי שוק פחות מבוקשים אנחנו רואים קיצור משמעותי של ימי המלאי. הכל הולך".
7 צפייה בגלריה
גיא ברבון
גיא ברבון
גיא ברבון
(צילום: רונן טופלברג)
ניסים כהן, מנכ"ל כלמוביל טרייד אין, רשת היד השנייה של יבואנית יונדאי, מיצובישי ומרצדס, אומר: "דגמים מבוקשים כמו מיצובישי אאוטלנדר 7 מקומות, יונדאי איוניק וסונטה נמכרים היום עוד לפני שהם מגיעים למגרש. אני פותח למכירה מכוניות שאני יודע שאמורות להגיע מלקוחות שרכשו רכב חדש ועושים טרייד אין, ואנשים שמים 2,000 שקל כדי לשריין אותן. אם הם לא קונים בסוף אני מחזיר להם את המקדמה, אבל זה כמעט ולא קורה. מה שכן השתנה בקיץ הוא עלייה בשיעור הלקוחות שמעדיפים טרייד אין בלי למכור לבד את הרכב הישן. אנשים חזרו לעבוד וכבר אין להם זמן להתעסק עם המכירה כמו שהיה בזמן החל"תים".
7 צפייה בגלריה
ניסים כהן
ניסים כהן
ניסים כהן
(צילום: כלמוביל)