כל מי שכבר נוסע ברכב חשמלי, נתקל לפחות פעם אחת בצורך לטעון את הרכב מחוץ לבית. יש לא מעט נהגים שעושים את זה על בסיס יום יומי, בעוד רבים אחרים עושים זאת באופן מזדמן, בנסיעות ארוכות. כדי לאפשר לנו לטעון גם מחוץ לבית, נפרסת בישראל רשת של עמדות טעינה ציבוריות - גם עמדות AC לטעינה איטית, וגם עמדות DC לטעינה מהירה.
אבל ההחלפה של תחנות הדלק בעמדות הטעינה מזמנת לא מעט אתגרים - עבור החברות שמבצעות את הפריסה, ועבור הצרכן שצריך לאתר תחנה פנויה, לשלם ולהתחבר. מה עושים עם עמדות שנתפסות על ידי רכבי בנזין, איך דואגים לקבל את קצב החיבור המובטח ולמה הטעינה בחוץ יקרה יותר מאשר בבית? בכירי חברות הטעינה התכנסו לדיון באולפן ynet והשיבו לשאלות.
אודי אליהו, מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית, התייחס לבעיית האכיפה על חניה של רכבי בנזין בעמדות טעינה המיועדות לרכבים חשמליים: "יש כיום 50-60 אלף רכבים חשמליים על הכביש, אבל אנחנו צריכים לבנות את התשתיות למצב שבו יהיו כאן חצי מיליון ואף מיליון חשמליות. אנחנו עובדים על נושא האכיפה מול הרשויות המקומיות וגם מול מתחמים חצי ציבוריים כמו קניונים. מהניסיון שלנו, במרבית המקרים שבהם ישנו שלט שמורה על חניה לרכבים חשמליים בלבד, הציבור מכבד את זה. הבעיה בולטת יותר בחניונים צפופים. אנחנו בודקים מנגנוני אכיפה שכוללים גם מצלמות, ובמקביל מוסיפים עמדות כל הזמן".
שרגא כץ, מנכ"ל EV-Edge, התייחס לפריסת העמדות במרחב הציבורי: "בטווח הקצר יש השקעה גדולה של כולם בעמדות DC לטעינה מהירה, אבל אנחנו ספציפית מתחילים עם הרבה מאוד עמדות AC לטעינה איטית, במרחב המוניציפלי ובהרבה חניונים ובנייני משרדים. אלה מקומות שבהם אנשים טוענים את הרכב לפרק זמן משמעותי כשהם נמצאים שם. בעולם מקובל יחס של עמדת DC אחת לכל 6-7 עמדות AC".
רז שגיא, מנכ"ל סונול EVI: "קצב החדירה של הרכבים החשמליים עלה על הציפיות שלנו, ואנחנו עובדים קשה מאוד כדי לעמוד בציפיות של הציבור". רז גם ציין כי חלק קטן מהלקוחות מעוניין באפשרות לתשלום באמצעות כרטיס אשראי על גבי העמסה, אך הזכיר את הצורך בפתרונות מתקדמים יותר: "לפחות אצלנו מורגש מחסור ב'דלקן' שנותן זיהוי חד ערכי של הרכב ומאפשר טעינה ללא אמצעי זיהוי נוסף. אנחנו עובדים על פתרון מתאים".
יובל מן, מנכ"ל ושותף מייסד באפליקציית גריבו, מציע את האפשרות להשתמש בעמדות טעינה פרטיות ולמעשה לאפשר למשתמשים 'לסבלט' את עמדות הטעינה שלהם: "הצפי הוא שעד 2030 2030 יהיו בישראל 40,000 עמדות איטיות, ולצידן קרוב ל 800,000 עמדות ביתיות. זאת אומרת, יהיו קרוב ל 800,000 איש עם מטען בבית. מספיק שאנחנו נגיע ל-5% מהם, וכך בעצם נוכל להכפיל את היצע עמדות הטעינה שיש בישראל".



פורסם לראשונה: 17:58, 04.04.23