דווקא כאשר הביקוש לקטנועים מתעורר בימי הקורונה, מעלה המדינה את המסים על כלי התחבורה העממיים באמצעות ביטול הטבות על אביזרי בטיחות. המהלך, פעימה שנייה של רפורמה במיסוי על אביזרי הבטיחות ברכב דו-גלגלי, יתבצע בחודש יולי ועומד בניגוד להבטחות רשות המסים לוועדת הכספים בעת אישור המהלך לפני שנתיים, כי הוא לא מיועד להגדלת הגבייה. אלא שלמרות ההבטחה, יתייקרו בעוד חודשיים רוב הכלים במאות שקלים והמדינה תזכה להכנסה נוספת של כ-4.3 מיליון שקל בשנה.
1 צפייה בגלריה
(רונן טופלברג)
ברשות המסים הציגו את הרפורמה כמהלך שנועד לעודד אביזרי בטיחות חדשים, תוך ביטול הדרגתי של ההטבות למערכת ABS שכבר נדרשות לפי התקנות ב-50% מהכלים, ולכלים תלת-גלגליים, היציבים יותר. ברשות ביקשו לקדם מערכות אחרות כמו בקרת אחיזה, משכך היגוי וכיוצא בזה, שמוצעות בעיקר בדגמי האופנועים היקרים יותר ונדרשות בדגמים העממיים. הפחתת ה-ABS נועדה להתבצע בשלוש פעימות. השנייה מתחילה ביולי הנוכחי והאחרונה ב-2021 (ביטול מלא).
ברשות המסים התעלמו מאזהרות גורמי מקצוע, לפיהן המערכות האחרות אינן מספיק נפוצות באופנועים ובקטנועים כיום, וגם אם יזכו להטבת מיסוי, זו לא תנוצל משום שהן אינן מוצעות בידי יצרני הכלים. מירי סביון, המשנה לראש רשות המסים, הבטיחה בדיון בוועדת הכספים ב-2018 שבו אושרו ההטבות, כי תבחן את נתוני האמת של תפוצת מערכות הבטיחות האחרות לפני ביצוע הפעימה השנייה של המהלך. בדיון בוועדת הכספים באישור הרפורמה אמרה סביון כי "ברקע יש התחייבות שלנו לבדוק את המציאות בשטח. אני אומרת שוב שאין מצב שנעלה מסים בתפיסה".
ובכל זאת, מיולי תפחת הטבת המס על מערכת ABS מ-610 ל-250 שקל, לקראת ביטולה המלא בפעימה השלישית ביולי 2021, וההטבה לכלים תלת-גלגליים תרד בממוצע ב-350 שקל. הכנסות המדינה מהפחתת הטבת המס על המערכת בניכוי הטבת המס שתינתן למערכות האחרות, יגדלו ביולי ב-4.3 מיליון שקל, וביולי שנה הבאה בעוד 2.6 מיליון.

גפני: "סומך על היושרה שלכם"

היו"ר משה גפני, שכבר זמן רב דוחק ברשות המסים להפחית את מס הקנייה על קטנועים בינוניים, המשמשים רבים כאלטרנטיבה עוקפת פקקים ובעיות חנייה לתנועה בין המטרופולינים, אמר כי "במשך הזמן הזה, אני סומך גם על היושרה שלכם, אתם תבואו לכאן גם לגבי הכלים הבינוניים וגם לגבי המציאות אותה כבר תדעו במהלך 2019, ותדעו מה קורה עם אביזרי הבטיחות. יכול להיות, כמו שאתם טוענים, שבאביזרי הבטיחות תהיה הפחתה. איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי טוען שתהיה העלאה".
גפני, שלא גילה אמון בהבטחות רשות המסים, אף הזהיר: "שתדעו רק שאפשר להגיד לי דברים לא נכונים פעם אחת. פעם שנייה זה כבר לא קורה. אני מסכים. אני הולך על האמון שזה מה שאנחנו עושים. מאריכים את הפעימה הראשונה בחצי שנה, ואז זאת תהיה שנה וחצי. אם יהיה שינוי, אנחנו נצטרך להידבר בינינו ולכן אני עושה רביזיה, שלא תעשו שום דבר חד-צדדי בלי הסכמה אתנו. זה מה שאני מבקש". רשות המסים לא שבה לוועדה עם בקשות לשינוי הרפורמה, או עם נתונים שיצדיקו את השלב השני.

"רשות המסים התעלמה מהמידע שהועבר לה"

ברשות טענו בתגובה כי היא "פועלת במסגרת המתווה שנקבע בוועדת הכספים לאחר הדיונים וההסכמות עם איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי. כידוע, מערכת ABS הפכה לדרישת חובה בכלים דו-גלגליים מעל 125 סמ"ק. לאור זאת, אין מקום לתת בגינה תמריצי מס. הפער במיסוי ביחס למרווח השוק על כל רכב, אינו משמעותי, מהווה אחוזים בודדים ממרווח השיווק והוא זניח עוד יותר ביחס למחיר לצרכן סופי.
עוד הוסיפו ברשות כדי להצדיק את המהלך כי הכנסות המדינה ממיסוי על רכב דו-גלגלי ירדו בין ינואר לאפריל השנה ב-11 מיליון שקל לעומת התקופה המקביל אשתקד. זאת, בלי להזכיר שבאותה תקופה ירדו מכירות הענף, בשל עצירת השוק בחודשיים האחרונים בעקבות התפרצות הקורונה.
יצוין כי דווקא התקופה האחרונה הראתה את עוצמת הביקוש לקטנועים, בידי משתמשי תחבורה ציבורית ומבקשים לדלג עליה כעת, ומצד חברות שהחלו להפעיל שירותי שליחויות ועצמאיים שנותרו ללא עבודה, רכשו קטנועים והחלו לעבוד כשליחים. באפריל למשל בעוד ששוק המכוניות התרסק ב-88%, שוק הדו גלגלי ירד רק ב-40%, כאשר עיקר הירידה הייתה באופנועים, ולא הקטנועים העממיים.
לאחר פרסום הכתבה, החליטו באיגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי בלשכות המסחר להגיב לדברי הרשות: "עוד ב-2018 הועברו לרשות המיסים על ידינו נתונים השוללים את ישימותה של הרפורמה במתכונתה הנוכחית - הן במבנה הפעימות ולוח הזמנים והן כאשר גובה ההטבות אינו ריאלי. טענות אלו גם הועלו בוועדת הכספים, רשומות בפרוטוקול וידועות היטב לרשות המיסים.
"לצערנו, בחרה רשות המיסים להתעלם מהמידע שהועבר לה והתעקשה על יישום רפורמה שיש בה ליקויים. זאת ועוד, גם בקשתנו בוועדת כספים להוריד את נטל המס על קטנועים בנפח בינוני (חולצי פקקים פרבריים) נדחתה למרות הבטחות לבחון זאת והתוצאה היא העלאת מיסים למרות הבטחה מפורשת לכנסת שלא לעשות כן".
פורסם לראשונה: 12:45, 18.05.20