רכישת הביטוח היא בדרך כלל פעולה שאנחנו מבצעים בצורה כמעט טכנית, לכל היותר לאחר השוואת מחירים בסיסית, אבל מאחורי הקלעים מדובר בעולם סוער ותזזיתי, שמושפע ממספר עצום של פרמטרים.
משבר הקורונה, שהביא לקשיי יצור ואספקה בתעשיית הרכב, הוביל גם למחסור בחלפים. כתוצאה מכך חלה עלייה תלולה בגניבות הרכב, וגם ביכולת של חברות הביטוח לתקן את כלי הרכב ולהחזירם לכביש במהירות לאחר תאונה. בכירי הענף הגיעו לאולפן ynet לדיון בתופעות ובאתגרי השעה.
ירון שמאי, המשנה למנכ"ל ומנהל חטיבת לקוחות והפצה במגדל חברה לביטוח: "במשך תקופה של כמעט שנתיים וחצי היה קושי בשינוע חלפים לתוך ישראל. זה יצר עליה של כמעט פי שתיים בגניבות הרכב וגם הביא לעלייה במחירי החלפים - מה שהביא באופן טבעי לייקור של הוצאות הביטוח למי מי שמחזיק ברכב פרטי".
קובי סבן, מנכ"ל שלמה רשת מוסכים ושירותי דרך, פירט על הקושי בתיקון רכבים. "אנחנו מודדים על בסיס יומיומי את זמני התיקון. זה נע במקרה הטוב בין 3 ל-4 ימים, כאשר כל החלקים זמינים, אבל אם אין חלקים ואנחנו נדרשים לבצע הזמנה מיוחדת מחו"ל, זה מסבך את המצב וההמתנה עלולה גם להגיע לחודש".
אייל סהר, מנהל המערך המבצעי באיתוראן, הרחיב על נושא הגניבות: "בשנים האחרונות חל גידול באוכלוסיה ברשות הפלסטינית, וכיום הרבה רכבים שנגנבים מהארץ עוברים לרשות ונשארים שם לשימוש עצמי, ולא עוברים למשחטות או לפירוק. אם בעבר כדי לגנוב רכב היה צורך בשבירה של הסוויץ' או בהחלפת מחשב, כיום הגנבים מגיעים עם סורקי תדרים או מכשיר שמתחבר לשקע הדיאגנוסטיקה של הרכב, מבצעים איפוס של המערכת ונוסעים איתו".
עו"ד רפאל אלמוג, שותף מייסד במשרד עורכי הדין אלמוג שפירא ומרצה לדיני ביטוח, התייחס לזווית המשפטית: "אם חברת הביטוח מחויבת לשווי עלות התיקון או לעלות בעצמה ולא ניתן לתקן בפועל בגלל מחסור בחלקים, אז היא תצטרך לשלם את עלות השווי ואנחנו עוברים מכאן למישור הנזיקי. זאת מכיוון שכל יבואני הרכב מחויבים להחזיק חלפים ולתת שירות על פי חוק הרישוי, ובעצם הצרכן לא יכול לצרוך את אותו השירות".
פורסם לראשונה: 17:58, 04.04.23