ברכב עם מנוע בנזין או דיזל אין סיבה אמיתית להיתקע בלי דלק. התחנות נמצאות כמעט בכל מקום, וגם אם איכשהו הצלחתם להתעלם מנורות האזהרה ומצאתם את עצמכם עם מיכל מרוקן - תוכלו לבקש סיוע מעוברי אורח או מארגוני המתנדבים השונים ("ידידים", למשל) ולקפוץ לתחנה הקרובה עם ג'ריקן, שיאפשר לכם להמשיך בנסיעה בתוך זמן קצר. אבל ברכב חשמלי זו עלולה להיות בעיה רצינית יותר. פריסת עמדות הטעינה עדיין לא מספיק רחבה, מפגש עם עמדה תקולה הוא לא תופעה נדירה ועדיין לא נמצאה הטכנולוגיה שתאפשר לכם למלא חשמל בג'ריקן. גם לא באמצעות אבקת חשמל. אז מה עושים כשהסוללה עומדת להיגמר ועמדת הטעינה לא נראית באופק?
4 צפייה בגלריה
סקיוול ET5
סקיוול ET5
(צילום: עמית אגרונוב)
קודם כל, אפשר וצריך לדאוג שזה לא יקרה. תכננו את המסלול בהתאם לטווח הנסיעה של הרכב שלכם, וקחו שולי בטחון רחבים - שכן נתוני הטווח בפועל עשויים להיות קצרים גם ב-25% מנתוני היצרן, בהתאם לסגנון הנהיגה ואפילו למזג האוויר. אם אתם צריכים לעצור לטעינה, לעולם אל תסמכו על עמדה יחידה - שכן במידה והיא תהיה תקולה או שאפליקציית התשלום לא תעבוד מסיבה כלשהי (וכאמור, אלו לא תופעות נדירות), תמצאו את עצמכם ללא יכולת להמשיך בנסיעה. בדקו במפות השונות את מיקומי העמדות הציבוריות ותדאגו להשאיר טווח שיספיק כדי להגיע גם לעמדה או שתיים נוספות.
4 צפייה בגלריה
סקיוול ET5
סקיוול ET5
(צילום: עמית אגרונוב)
אם בכל זאת הגעתם ל-10 אחוזי הסוללה האחרונים, זה הזמן לנקוט בכמה פעולות חשובות שיאפשרו לכם להגיע ליעד בשלום.
1. חפשו עמדות טעינה קרובות
גם אם אתם מכירים בעל פה את מיקומי העמדות המהירות, שווה לפתוח מחדש את אפליקציות מיפוי העמדות, למשל PlugShare או Grivo. ייתכן ובקרבת מקום הותקנה עמדה חדשה שלא הכרתם, וניתן גם למצוא עמדות AC לטעינה איטית שאמנם יאריכו את זמן הטעינה - אבל יאפשרו לכם להוסיף כמה אחוזים לסוללה כדי להגיע ליעד בנסיעה. באמצעות Grivo תוכלו גם לאתר עמדות ביתיות של אנשים פרטיים שישמחו לארח אתכם לטעינה בחניה הפרטית, בתשלום כמובן.
בחרו עמדות לא רק על פי המרחק, אלא גם משיקולים טופוגרפיים: לעיתים עדיף לבחור בעמדה שממוקמת מעט יותר רחוק אבל הנסיעה אליה היא בירידה, לעומת עמדה קרובה יותר שדורשת עליה ממושכת, מה שיצרוך אנרגיה רבה ועלול להקשות על ההגעה. בנוסף, לאחר שאיתרתם את העמדה, בדקו באפליקציה הספציפית של חברת הטעינה שהעמדה אכן תקינה ופנויה.
2. עברו למצב נהיגה חסכוני
כמעט בכל רכב חשמלי קיים בורר מצבי נהיגה, לפעמים בכפתור על גבי ההגה או הקונסולה המרכזית, ולפעמים בתוך מסך המגע. בחרו במצב הנהיגה החסכוני ביותר הקיים - לפעמים בשם "אקו", "אקו פלוס" או מצב "ריינג'". בדרך כלל תתקבל הגבלה מסוימת של הביצועים ושל פעולת מערכת המיזוג, זאת לטובת מיצוי טווח הנסיעה המירבי.
3. הורידו קצב
זה הזמן לעבור לנסיעה איטית. על פי בדיקות שערכנו בעבר, במהירות של 70 קמ"ש תוכלו לשפר את צריכת החשמל בלמעלה מ-60% לעומת נסיעה ב-120 קמ"ש, ובכך להרוויח קילומטרים יקרים לטווח הנסיעה. לא פעם זה מה שיעשה את ההבדל בין טעינה זריזה בעמדה ציבורית לבין המתנה מייאשת לגרר. מלבד הפחתת המהירות, הימנעו גם מהאצות מיותרות ומעקיפות.
4. השתמשו נכון ברגנרציה
כמעט בכל רכב חשמלי ניתן לשלוט בעוצמת הבלימה הרגנרטיבית, שמשתמשת באנרגיה העודפת בזמן האטה או עצירה לטובת טעינת הסוללה. השליטה מתבצעת באמצעות מנופים מאחורי ההגה, כפתור יעודי בקונסולה המרכזית או ממסך המגע. בנהיגה בירידות, אפילו מתונות, בחירה בעוצמת רגנרציה מירבית תוכל להוסיף לכם אחוזים יקרים לסוללה המתרוקנת. עם זאת, בשיוט קבוע על כביש מהיר עדיף לבחור ברגנרציה מתונה יחסית, שתחסוך את הצורך בהאצה חזקה ומיותרת לאחר כל האטה.
4 צפייה בגלריה
סקיוול ET5
סקיוול ET5
(צילום: עמית אגרונוב)
הגעתם ל-5%? הגיע הזמן לנקוט באמצעים משמעותיים יותר.
1. כבו צרכני חשמל מיותרים
זה הזמן לכבות את מערכת המיזוג, חימום המושבים, לנתק את הסלולארי מהמטען וגם לכבות את התצוגה העילית ואת מסך המולטימדיה המרכזי, במידה וניתן. אל תפתחו חלונות - ההתנגדות שתיצור עלולה להגביר דווקא את צריכת החשמל. וכמובן, אל תכבו את האורות בנסיעה בחשיכה. הבטיחות, גם במצב הזה, היא מעל הכל.
2. האטו את מהירות הנסיעה עוד יותר
אם אין ברירה, הורידו את מהירות הנסיעה למינימום האפשרי. במצבי קיצון עדיף להזדחל על השוליים במהירות של 50 קמ"ש, עם אורות מהבהבים ובזהירות המירבית, מאשר להיתקע בצידי הדרך.
3. הימנעו מעצירות
כל עצירה שתבצעו כרגע תדרוש מכם להאיץ מחדש על מנת להמשיך בנסיעה, ומדובר בפעולה שצורכת לא מעט אנרגיה. אם אתם חייבים לעצור, עשו זאת בירידה, שכן אז הצריכה בזינוק המחודש תהיה מינימלית.
4. חפשו כל שקע אפשרי
בשביל רגעים כאלה כדאי להחזיק ברכב "כבל סבתא" - כזה שיאפשר לכם להתחבר לכל שקע ביתי רגיל ולא רק לעמדת טעינה יעודית. שכן גם אם אין בסביבה עמדה, באמצעות כבל שכזה תוכלו להתחבר לשקע בתחנות דלק, במסעדות או בכל מקום אחר. הטעינה אמנם תהיה איטית במיוחד, אבל לפחות לא תתקעו.
4 צפייה בגלריה
מיני קופר S מיני קופר SE שגריר
מיני קופר S מיני קופר SE שגריר
(צילום: ניר בן זקן)
ואם כלו כל הקיצין
אם הגעתם למצב שבו אין לכם שום אפשרות להגיע לעמדת טעינה והסוללה צפויה להתרוקן בוודאות, מומלץ להיערך גם לכך בהתאם. אל תגיעו בשום אופן למצב שבו הרכב נעדר כל אפשרות לתנועה - שכן האחוז האחרון של הסוללה יהיה זה שיאפשר לרכב לעלות על הגרר בבטחה וללא משיכה שעלולה להסב נזק, והוא גם יאפשר לכם לרדת מהגרר ולהתגלגל אל עמדת הטעינה בנקודת היעד.
בנוסף, פריקה מלאה של הסוללה תהפוך את הטעינה הבאה לאיטית במיוחד ותגרום לכם לבזבז זמן רב בסמוך למטען בהמתנה לאחוז הטעינה הראשון.
בחרו גם מקום עצירה בטוח ככל הניתן, עדיף בתחנת דלק, תחנת אוטובוס לכל הפחות במקום עם שוליים רחבים ותאורה מסודרת. אם אתם נאלצים לצאת מהרכב בצידי הכביש, לבשו את האפוד הזוהר והתרחקו מהרכב אל מעבר לגדר ההפרדה. בעבר התרחשו מקרים שבהם משאית פגעה ברכב תקוע והובילה לתאונה קטלנית.
איך מתקדמים מכאן? לעיתים ביטוח הרכב שלכם עשוי לכלול כיסוי למצבים שכאלו ולשלוח שירותי גרירה, אך בחלק מהמקרים תידרשו לשלם על הגרירה מכיסכם. חברות כמו שגריר מציעות מנוי לשירותי טעינה בדרכים, בתמורה לדמי מנוי שנתיים, ויוכלו לשלוח אליכם ניידת שירות עם גנרטור לטעינה. בכל מקרה מומלץ להיאזר בסבלנות - הדרך למילוי הסוללה צפויה בשלב הזה להיות ממושכת למדי.