11:00 בבוקר, יום ראשון. חדר הכושר עמוס בשיעור עם מדריך, ובמבואה ממתינים מתאמנים, עם מגבות על הצוואר, לתור למסאז'. במקרר יש משקאות אנרגיה. לא מדובר במשרדים של חברת היי־טק בהרצליה, אנחנו נמצאים מעל מחסן החלפים הארצי של יבואנית וולוו והונדה באזור התעשייה מסמיה, לא הרחק מקריית מלאכי.
הכותרות עוסקות במחסור בעובדים בהיי־טק שמזניק את המשכורות, אבל גם בענף הרכב יש תחרות קשה ופחות מדוברת, על עובדים במחלקות השירות, בעיקר בתחומי הטכנולוגיה המתקדמת.
3 צפייה בגלריה
חדר הכושר של חברת מאיר
חדר הכושר של חברת מאיר
חדר הכושר של חברת מאיר
(צילום: גדי קבלו)
הכניסה הנרחבת של מכוניות היברידיות, והעלייה שכבר מתרחשת במכירת מכוניות חשמליות, מגדילה את הצורך בחשמלאים ובמי שמסוגלים לאבחן ולטםל בתקלות ברכבים מתקדמים, בזמן שאותן מכוניות נדרשות פחות לפעולות מוסך קלאסיות, כמו החלפת רפידות בלמים.

אולם כדורסל וחדר לחוגים

בסקר שערך השנה ארגון מומנטום, שהקימו היבואנים הגדולים כדי לקדם גיוס והכשרת עובדים למקצועות הטכניים בענף, דיווחו מנהלי מחלקות השירות כי כיום חסרים בענף כ־1,500 עובדים, בעיקר מכונאים (כ־600), מאבחנים מומחים (כ־250), טכנאים (כ־230) ויועצי שירות (כ־220).
מאיר היא הראשונה בענף שמקימה מתקן ספורט ופנאי לעובדים. באתר שנפתח השנה בהשקעה של 200 מיליון שקל, ובו מתבצעת גם הכנה למסירת משאיות וולוו, הושקעו 6 מיליון שקל במתקני הפנאי כמו חדר כושר, חדר חוגים, 6 קפיטריות, מגרש כדורסל ואולם כנסים.
"המחשבה הייתה לנצל את המתחם החדש כדי ליצור באותה הזדמנות מתקן פנאי שישמש לא רק את המאה איש שעובדים בו בכל יום, אלא את עובדי מאיר מאתרים אחרים וישדרג תנאי העבודה שלהם", אומר תומר כהן, מנכ"ל מאיר. "המתקן מאפשר לנו להציע גם פעילויות למשפחות העובדים: בקיץ קיימנו בו קייטנות לילדי עובדי המתקן ולעובדים מרכזי השירות שלנו באשדוד, ראשון־לציון ויישובים נוספים".
3 צפייה בגלריה
תומר כהן, מנכ"ל מאיר
תומר כהן, מנכ"ל מאיר
תומר כהן, מנכ"ל מאיר
לפי נתוני מומנטום יש בארץ כ־5,300 מרכזי שירות לרכב, מתוכם 485 הם חלק מרשתות מוסכי היבואן, מבין האחרונים, רק אחד מכל עשרה נמצא בבעלות היבואן.

תחרות מול אינטל

"כבר מזמן לא מתקנים מכונית בפטיש ומברג, והיבואנים מתחרים על הנדסאים, למשל מול אינטל", מסבירה חגית אליאס, מנכ"לית מומנטום. "היום מכונאי שלא שולט באנגלית יתקשה להתמודד עם הספרות הטכנית של היצרן. הענף מבוגר ויש חילופי דורות. אנחנו מקדמים עם היבואנים מסלולים שבהם סטודנטים נקלטים במרכזי השירות במהלך הלימודים, זוכים למנטורים וליצירת אופק תעסוקתי. גם הקשר בין מחלקות השירות של היבואנים למרכזי השירות הפרטיים ברשת חשוב, כדי שישלחו אליהם עובדים להתמחות ויקבלו מהם עובדים להעשרה, ולא ייראו בהם מתחרים".
3 צפייה בגלריה
חגית אליאס, מנכ"לית מומנטום
חגית אליאס, מנכ"לית מומנטום
חגית אליאס, מנכ"לית מומנטום
התחרות על העובדים מביאה להעלאת שכר בענף. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה שהשכר הממוצע בענף מוסכי הרכב עלה מכ־8,600 שקל לחודש ב־2016, ל־9,500 שקל ב־2019.
עם זאת, השכר עדיין נמוך ב־10% מהשכר הממוצע במשק ונרשמה ירידה קלה במספר המועסקים בתחום, מ־30,500 לפני חמש שנים, ל־29,800 לפני שנתיים. שיעור הנשים בענף נותר דומה כבר כמה שנים ועומד על כ־12.5%, כ־4,000 יועצות שירות, מאבחנות, מחסנאיות ומכונאיות.