כמו בשוק המכוניות, גם שוק הרכב הדו-גלגלי עדיין סובל מהשפעות מגפת הקורונה ושרשרת אספקה לקויה, עם בעיות ייצור ולוגיסטיקה שמעכבות יצוא אופנועים וקטנועים לישראל. עם זאת, יבואני הרכב הדו-גלגלי מסיימים את 2022 באופן חיובי, עם נתון מסירות כמעט זהה ל-2021. נזכיר כי באותה תקופה נרשמה ירידה של כ-8% במסירת מכוניות נוסעים ומסחריות. וכמו בשוק המכוניות, גם בשוק הדו-גלגלי הושפעו נתוני המסירות ממלאי קיים (או חסר), ולא רק מהעדפות הקהל עם כ-67% שבחרו בקטנוע ולא אופנוע.
1 צפייה בגלריה
ילדים מתאמנים ברכיבה ספורטיבית על אופנועים ברמת הגולן
ילדים מתאמנים ברכיבה ספורטיבית על אופנועים ברמת הגולן
ילדים מתאמנים ברכיבה ספורטיבית על אופנועים ברמת הגולן
(צילום: אפי שריר)
וכמו בעבר, השוק נשלט במידה רבה על-ידי היבואנית מטרו שמחזיקה לא רק בקרוב למחצית מן השוק, אלא גם במספר רב של מותגים. חלקם - כמו זירו החשמלי - כמעט ולא בא לידי ביטוי, אחרים (כמו סאניאנג) שולטים בשוק ביד רמה. החברה הטאיוונית מסרה לא פחות מ-5,310 כלים, כרבע מכלל מכירות הדו גלגלי במהלך השנה החולפת.
יש להזכיר כי טאיוואן, בזכות סאניאנג וקימקו (אותו מייבאת עופר אבניר), מחזיקה מזה שנים ארוכות בנתח הארי של השוק הדו-גלגלי בישראל, אם כי בשנים האחרונות ניכרת מגמת התחזקות משמעותית של יבוא מסין, מדינה בה רוב מותגי האופנועים מייצרים כיום, כולל סאניאנג וקימקו אך גם יצרניות יפניות וחלק מהאירופאיות. ובסך הכל, שתי מדינות אלה אחראיות ליותר מ-43% מסך הדו-גלגליים שקיבלו רישוי צהוב בשנת 2022.
ובכלל, לישראל - בגלל הרגישות למחיר - מגיעים כלים שמיוצרים במספר מדינות מתפתחות במזרח הרחוק, מתאילנד ועד אינדונזיה דרך וייטנאם והודו. והמשמעות היא כי על אף שהלוגו המתנוסס על כלים רבים מבטיח, לא פעם מדובר בכלים פשוטים וזולים לייצור. תופעה זו בולטת במיוחד בתמהיל הייצור של ארבע יצרניות האופנועים היפניות, הנחשבות לסמן ימני בכל הקשור לאיכות ייצור ואמינות.
הונדה למשל, היצרנית הגדולה והמובילה בין ארבע היפניות בעולם וגם בישראל, מסרה אצלנו בסיכום 2022 כמעט 4,000 כלים, אבל רק כ-32% מהם יוצרו ביפן. בימאהה המצב טוב במעט, עם כ-43%. נתון כמעט זהה לנתח הייצור היפני אצל קאוואסאקי. הונדה אגב מכרה אצלנו כלים שמיוצרים בווייטנאם ובתאילנד, ימאהה שלחה אלינו כלים מאינדונזיה ותאילנד, ואצל שתיהן קיימת דומיננטיות לייצור באיטליה. ונכון ש-100% מסוזוקי יוצרו ביפן, אבל המותג עצמו כמעט ונעלם בשנת 2022.
הלאה. מבין 555 הכלים שיוצרו בהודו ונמכרו ב-2022 בישראל, לא מפתיע למצוא את רויאל אנפילד, אשר למרות השם הבריטי הקלאסי כלל לא מתיימרים להיות "בריטיים", אבל אולי פחות צפוי לגלות ש-111 יחידות מבין 126 שטריומף מכרו אצלנו, יוצרו אף הם בהודו. גם ב.מ.וו מייצרת בהודו את אופנועיה הזולים יותר וק.ט.מ שלחה משם 225 כלים מתוך 979 יחידות שהיא מסרה כאן, ועוד 61 כלים תחת מותג הוסקוורנה.
ומנה עם חשמל? מאכזב. רק 410 כלים דו-גלגליים חשמליים עלו על הכביש השנה. צמיחה, אבל איטית מאוד. בוודאי איטית משמעותית מחדירת החשמל לשוק המכוניות היקרות פי 10 ויותר.
10 המותגים המובילים ב-2022 לפי מספר כלים
  • סאניאנג - 5,310
  • הונדה - 3,955
  • ימאהה - 3,393
  • קימקו - 2,193
  • ק.ט.מ - 979
  • קאוואסאקי - 794
  • פיאג'ו - 547
  • ב.מ.וו - 389
  • הוסקווארנה - 298
  • רויאל אנפילד - 263