הפיאג'ו MP3 400 הוא דגם חדש שהצטרף השנה לשושלת ה־MP3. פיאג'ו המציאה לפני 15 שנה את הקטנוע התלת־גלגלי בעל צמד מתלים וזרועות נפרדים לכל גלגל המאפשר להטות את הגלגלים ביחד עם גוף הקטנוע - תלת־נוטה.
היתרונות הבטיחותיים כאן ברורים: יותר גלגלים שווים יותר אחיזה בפניות ובבלימה, ופחות סיכוי לסיים על הכביש. ב־2019 הוצגו שלושה דגמים חדשים: 300 סמ"ק עם עיצוב חדש ומרכב מוקטן, ו־350 ו־500 סמ"ק עם שינויי עיצוב קלים, ומנועים ומכלולים חדשים. ה־400 זהה ל־MP3 350 מ־2019, רק המנוע חדש לחלוטין.
2 צפייה בגלריה
    פיאג'ו MP400 HPE. ללכת על בטוח
    פיאג'ו MP400 HPE. ללכת על בטוח
פיאג'ו MP400 HPE. ללכת על בטוח
(צילום: אופק דנון)
הסיבה העיקרית להשקת השלישייה ההיא היתה לתת מענה לבעיית המשקל של התלת־נוטים. הגלגל הקדמי הנוסף מלפנים מוסיף בבטיחות, באחיזה, בבלימה — ובמשקל. הדגמים החדשים נהנו מיחס הספק/משקל עדיף. ב־MP3 350 היה מקום לשיפור, והמנוע החדש פותר את הבעיה, וגם עוקף את יחס ההספק/משקל של מתחריו מפיג'ו ומימאהה. עם צילינדר בודד, 4 שסתומים, הזרקת דלק וקירור נוזל, הוא עומד בתקנות הזיהום של יורו 5 ומפיק 15% יותר הספק ממנוע ה־350. ההבדל מורגש.

מרגישים בטוח

כבר בפתיחת המצערת ה־MP3 400 מזנק בנחישות שזכורה לנו רק מהתלת־נוטים הגדולים. המנוע חלק ונעים, ושש לטפס במעלה הסל"ד. בכל מהירות יש כוח זמין. המהירות הסופית עלתה בקמ"שים בודדים (כ־135 קמ"ש), אך הדרך לשם זריזה וכיפית בהרבה.
תנוחת הרכיבה נוחה גם אחרי שעות ארוכות. המשקף הגדול מגן מהרוח, אך לרוכבים בגובה ממוצע היא תופנה ישירות לקסדה מה שעשוי לגרום לרעשי רוח מוגברים. הרוכב נמצא גבוה מעל למכוניות, מה שמוסיף לתחושת הביטחון שגם כך מצוינת בזכות הגלגל הקדמי הנוסף.
הוא יציב בכל מהירות, קל לתמרון ובעל התנהגות ספורטיבית מצוינת. כיף לקחת איתו פניות מהירות כשהחרטום כפול־הגלגלים שומר על הנתיב כמו היה על מסילה. אפילו אם אחד הגלגלים נתקל במהמורה בעיקול, ה־MP3 400 ישמור על קשר עם הקרקע עם שני גלגליו הנותרים ־ תענוג. ליציבות תורמים גם המתלים המשובחים (מלפנים ומאחור) ־ קשים אך סופגים טוב מאוד.
בתנועה עירונית צפופה מתגלה החיסרון העיקרי שלו - הגודל וזווית הצידוד המוגבלת. לרוב המקומות הוא נכנס, אך פה ושם וויתרו כדי לא להיתקע. אפשר להסתדר איתו בפקקים צפופים, רק צריך יותר סבלנות.
שלושת הגלגלים ומערכת ה־ABS היעילה מאפשרים לסחוט את ידיות הבלימה או את דוושת הבלם ללא חשש. לחיצה על הדוושה מפעילה מערכת משולבת לכל הבלמים (TCS). הבלמים קלים ללחיצה, ומספקים עצירה הדרגתית עם משוב רב, אך היינו שמחים לעוד קצת כוח עצירה.

קל לתפעול

ה־MP3 400 מצויד במערכת לנעילת ההטיה, ובעת עצירה ברמזור אין צורך להוריד רגל לכביש ־ פינוק אמיתי. גם בחניה המערכת מקלה על החיים. קל לדחוף אותו לאחור ולהיכנס ולצאת מכל מקום.
לוח השעונים לא השתנה. מיושן, אבל פרקטי, עשיר במידע וקל לקריאה. מדים אנלוגיים למהירות, לדלק, לסל"ד ולחום מנוע. צג ה־LCD כולל שעון, מד טמפרטורת סביבה ותצוגה מתחלפת הנשלטת מכפתור על הכידון. נוריות האזהרה השימושית ביותר היא הכתומה הגדולה מתחת ללוח הנדלקת כשמנגנון ההטיה נעול.
תא הכפפות הצר יכיל טלפון וארנק, ויש בו שקע USB. תא המטען הענק והמואר מכיל שתי קסדות מלאות. המושב נפתח מכפתור הממוקם מתחת לכידון ויש גם וו־תלייה נשלף ושימושי מתחת לכידון. יש גם מאותתי LED, משטחי רגליים מתקפלים למורכב, ידיות אחיזה ומאותתי חירום.

יש תמורה

ה־MP3 400 HPE הוא אותו כלי איכותי, נוח, בטיחותי וספורטיבי שהכרנו, רק עם יותר כוח, שזמין ומורגש בדיוק כשצריך. יכולת ההשתחלות שלו בתנועה מוגבלת רק במעט לעומת קטנועים גדולים, והוא נותן תחושה של דג במים בנסיעות בין־עירוניות ארוכות.
בחנו אותו כאן לפני שנה מול הפיג'ו מטרופוליס 400 והימאהה טריסיטי 300 שניצח במבחן. לפחות על הנייר, נראה שהוא חזק מהם וייתכן שמאזן הכוחות השתנה.
ה־MP3 400 HPE מציע את כל יתרונות התלת־גלגלי נוטה, עם מוניטין של אמינות ואבולוציה שהולידה מוצר מוגמר וכמעט נטול חסרונות. כל פרט בו קולע בול, וניכר שהוא תוצאה של המון מחשבה וניסיון. חיסרונו העיקרי הוא המחיר, אך זוהי עלות הרגשת הביטחון והפינוק של זוג גלגלים קדמיים.