יותר מרבע מאה שלטו היפניות בשוק הרכב שלנו, כשאת סובארו החליפה בצמרת טבלת המכירות מיצובישי, שנעקפה בהמשך על ידי מאזדה. ואז הגיעו הקוריאניות, יונדאי וקיה. האם אנחנו עומדים כעת בפתח העידן הסיני?
בחמש השנים האחרונות מובילות את טבלת המכירות טויוטה קורולה ויונדאי איוניק ההיבירדיות. כעת הוחלפה האיוניק באלנטרה ההיברידית החדשה, בעיתוי רגיש. מינואר 2022 לא זכאיות עוד ההיברידיות למס קנייה מופחת. במקום מיסוי מופחת של 30% לפני שנתיים ו־50% בשנה האחרונה, היברידית תחויב מעתה במיסוי מלא של 83%, כמו זאת שמונעת בבנזין. כדי להמתיק את הגלולה המרה, נזכיר שההיברידיות עדיין ייהנו מהטבת מס של כ־17 אלף שקל. את התוצאה ראינו בהתייקרות האלנטרה בכ־2,000 שקל לעומת האיוניק, למחיר בסיסי של 148 אלף שקל, כשלפני שנתיים איוניק נמכרה ב־138 אלף שקל. גם הקורולה צפויה להתייקר בינואר.
8 צפייה בגלריה
כלי הרכב שבמבחן
כלי הרכב שבמבחן
כלי הרכב שבמבחן
אבל ב־2022 כבר לא מדובר בתחרות בין שתי היברידיות. לראשונה מוצע פה קרוסאובר משפחתי חשמלי, הגיאומטרי C של ג'ילי, זול מהן, ועדיין עם טווח ארוך, ברמת אבזור אחת, וב־143 אלף שקל. מולה הצבנו את קורולה "לימיטד" (149 אלף שקל) ואלנטרה "סופרים" שעולה אלף שקל נוספים. האם חשמלית מהווה להן תחרות?

עיצוב וסגנון: רושם מינימליסטי

אלנטרה החדשה מציגה עיצוב מסובב ראשים. יש לה צללית נמוכה וספורטיבית, מכסה מנוע ארוך, גריל קשקשים וחלק אחורי זוויתי עם יחידת תאורה רוחבית שנראית מצוין בחשיכה.
הקורולה שמרנית בהרבה. אלגנטית והרבה פחות נועזת. יהיו לקוחות שיעדיפו את הסגנון הזה. גרסת ה"לימיטד" הבכירה מציעה כמה תוספות שמשפרות את ההופעה, בהן פנסי ערפל וחישוקי 17 אינץ' קלים בעיצוב נאה.
הג'ילי מציגה מראה אופנתי יותר של רכב פנאי קטן, אבל כזה שנמצא על התפר בין עולם המשפחתיות לעולם הג'יפונים. היא לא מאוד גבוהה, משהו כמו קיה נירו או מאזדה CX30, ויש לה חזית מוחלקת שמתאפשרת בשל ההנעה החשמלית. בגרסת המבחן נוספו גג שחור ורפידות בלם בגוון זרחני (תוספת של 1,500 שקל). אהבנו.
תא הנוסעים של הג'ילי ומרשים עם מראה נקי, מינימליסטי, כמעט עתידני; אהבנו את הטקסטורות הייחודיות בקצוות של הדשבורד ובדלתות, את הקונסולה הצפה־למחצה ואת הגוונים הנאים של חומרי הדיפון. מסך מולטימדיה מרכזי גדול מפצה על לוח מחוונים קטן יחסית. תאורת אווירה שמגיעה גם במקומות יצירתיים יחסית משפרת את הנראות בלילה.
8 צפייה בגלריה
כלי הרכב שבמבחן
כלי הרכב שבמבחן
כלי הרכב שבמבחן
( צילום: נועם ריין, iCar )
גם לאלנטרה עיצוב פנימי נאה, אבל יותר קלאסי ופחות אגרסיבי מהמראה החיצוני. אהבנו את הקווים הרוחביים, את התפרים בדלתות ואת לוח המחוונים הדיגיטלי, אבל הופתענו לפגוש חומרי דיפון ברמה נמוכה יחסית.
סביבת הנהג בקורולה נקיה ומינימליסטית יותר, אך לוח המחוונים שלה עמוס במידע. הגוונים כהים אך החומרים טובים והתחושה פשוטה, ביתית ונעימה.

אבזור ותפעול: מזגן בשלט רחוק

גרסת ה"לימיטד" הבכירה של הקורולה היא היחידה שמגיעה עם מסך מולטימדיה מקורי, שמציע תפעול ידידותי וקישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. ביתר הגרסאות מוצע מסך בהתקנה מקומית. עוד תמצאו בה כניסה והנעה ללא מפתח, מראות בקיפול חשמלי, חלון שמש בגג, בקרת אקלים מפוצלת ובלם יד חשמלי.
האלנטרה לא מציעה מראות מתקפלות, כפועל יוצא של התקינה האמריקאית, אבל יש לה בנוסף תאורת לד מלאה, לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגות מתחלפות, טעינה אלחוטית לסלולרי והנעה מרחוק שמאפשרת לצנן את הרכב לפני הכניסה בימים חמים.
8 צפייה בגלריה
יונדאי אלנטרה
יונדאי אלנטרה
יונדאי אלנטרה
(צילום: נועם ריין, iCar)
בבטיחות תקבלו בשתיהן בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, ניטור שטחים מתים במראות והתרעת תנועה חוצה מאחור. הקורולה מציעה גם זיהוי תמרורים, אך האלנטרה מרשימה יותר עם תיקון היגוי אקטיבי במעבר לנתיב לא פנוי, התרעת רכב חולף בפתיחת דלת, זיהוי תנועה חוצה בצמתים והתרעה על שכחת ילד מאחור.
8 צפייה בגלריה
טויוטה קורולה
טויוטה קורולה
טויוטה קורולה
(צילום: נועם ריין, iCar)
בשתיהן תוותרו על לא מעט פריטים אם תבחרו בגרסאות הבסיס הנפוצות בחברות הליסינג: באלנטרה תעברו לחישוקים קטנים יותר ותוותרו על לוח המחוונים הדיגיטלי, חלון השמש בגג, הטעינה האלחוטית, תאורת הלד ומערך השטחים המתים; בקורולה הבסיסית תצטרכו להסתדר בלי קישוריות סלולר מלאה ועם לוח מחוונים פשוט יותר, וגם בלי מערך השטחים המתים, חלון שמש, כניסה ללא מפתח, מראות נגד סנוור ועוד כמה עניינים קטנים יותר. האלנטרה מאובזרת יותר.
8 צפייה בגלריה
ג'ילי גיאומטרי C
ג'ילי גיאומטרי C
ג'ילי גיאומטרי C
(צילום: נועם ריין, iCar)
והג'ילי? ניצחון בנוק אאוט. מסך המולטימדיה שלה לא מציע קישוריות סלולר, אך הוא גדול משמעותית (12.3 אינץ' לעומת 8 אינץ') וכולל אפליקציית ווייז. הגג הוא שמש פנורמי גדול עם כיסוי איכותי, החישוקים בגודל 18 אינץ' לעומת 17 אינץ' בשתי ההיברידיות, המושבים מדופני עור וגם מציעים כוונון חשמלי, זכרונות וחימום, יש מצלמות היקפיות עם תצוגת תלת מימד מעולה, הקרנה של נתוני הנסיעה על השמש הקדמית, תאורת אווירה ומערכת שמע מצוינת של Bose. בבטיחות יש את כל המערכות המקובלות, (אם כי ללא התרעת שכחת ילד שיש באלנטרה), אך נציין שהרכב עדיין לא הועמד למבחן ריסוק מערבי.

שימושיות ומרווח: צפוף מאחור

העיצוב הדרמטי של האלנטרה גובה את המחירים שלו: בגלל הגג הנמוך קשה יותר להיכנס ולצאת מהרכב, וגם פחות נוח לחגור ילדים במושב האחורי. הנהג נהנה מהיצע רחב של תאי אחסון, כולל מחזיק כוסות ייחודי שמסוגל להתהפך ולקלוט כוסות בגדלים שונים. מאחור לאלנטרה מרווח רגליים מצוין, אך המרווח לראש גבולי והכסא יחסית נמוך ופחות תומך. במפתיע אין כאן פתחי מיזוג או שקעי טעינה. צריכים להסיע שלושה מאחור? קחו בחשבון שבכולן יהיה צפוף, אך האלנטרה היא היותר מתאימה לכך מבין המתמודדות במבחן.
עמדת הנהג בקורולה גבוהה יותר והראות החוצה עדיפה בהתאם, אך היצע תאי האחסון מוגבל. במושב האחורי גם היא סובלת מגג נמוך שמסרבל את הכנסת הזאטוטים, ורוחב המושב שלה צפוף מזה של היונדאי. לשני נוסעים יהיה נוח ומרווח, והם גם יהנו מפתחי מיזוג - אך לא מפתרון לטעינת הסלולריים.
הג'ילי, בזכות יתרון הגובה, נהנית מגישה נוחה יותר למושבים, מלפנים ומאחור. לשלושה יהיה כאן צפוף בדומה לקורולה, אך ביתר המדדים ציפתה לנו הפתעה. למרות שהיא קצרה מהאחרות בכ־20 ס"מ, יש לה בסיס גלגלים נדיב של 270 ס"מ המספק מרווח מצוין לנוסעים מאחור. גם המרווח לראש טוב מאוד והמושב עצמו נוח, כך שלארבעה נוסעים זו המכונית המרווחת ביותר במבחן. החלונות הגדולים מנעימים את האווירה, והנוסעים יהנו גם ממיזוג ומשקע USB לטעינה.
תא המטען של הג'ילי נוח להעמסה הודות לדלת החמישית, ובקיפול המושבים תוכלו להכניס חפצים גדולים מאוד. אבל במצב הבסיסי שלו (417 ליטר) הוא קטן משמעותית ביחס לשתי האחרות, יאכלס עגלת תינוק או מזוודה - אבל כנראה שלא את שתיהן יחד. מתחת לרצפה ישנם עוד תאי אחסון לטובת כבל הטעינה למשל, וגלגל חלופי, שנדיר ברכבים חשמליים. לקורולה (471 ליטר) נפח הטענה גדול יותר, אך גלגל חלופי יש רק בגרסאות הבסיסיות. תא המטען של האלנטרה מעט גדול יותר (474) ויש לה גלגל חלופי כסטנדרט.

נוחות נסיעה: חשמל ואקוסטיקה

גם האלנטרה והקורולה נהנות מנוחות נסיעה מצוינת. הקורולה עדיפה בעיר עם כיול מתלים וגם עבודת מתלים שקטה, כשביונדאי הריסון מוצלח על פסי ההאטה הגדולים, אך מרגישים לעיתים שיבושים קטנים יותר. מחוץ לעיר הקורולה עדיפה על שיבושי הכביש, אך בידוד הרעשים פחות מוצלח - יש יותר רעשי כביש ורוח וגם יחידת ההנעה רועשת בתאוצה. האלנטרה שקטה ממנה.
הג'ילי שקטה באופן משמעותי מהן, ולא רק כי המנוע שלה פועל באופן חרישי. גם הבידוד מרעשי רוח וכביש עדיף אצלה, ונוחות הנסיעה היא הטובה מכולן בכל תנאי הדרך, למרות החישוקים הגדולים, ובזכות כיול מתלים רך. לעיתים היא מתנדנדת, אך סופגת הכל באופן משכנע.

מנוע וביצועים: חשמל זה זול

לקורולה 122 כ"ס על בסיס מנוע בנזין 1,800 סמ"ק ויחידה חשמלית המשודכים לתיבה רציפה, בעוד שלאיוניק 139 כ"ס ממנוע 1,600 סמ"ק ויחידה חשמלית, ותיבה רובוטית כפולת מצמדים עם 6 הילוכים.

היא נוסעת באופן חלק ונעים בעיר, אך היא חלשה מהאחרות, מאיצה לאט יותר ועושה את זה בליווי צליל מתכתי צורם מהתיבה הרציפה. האלנטרה זריזה משמעותית, נהנית מזמינות כוח עדיפה ועושה את הכל בצורה אלגנטית ונעימה. תיבת ההילוכים שלה פועלת ללא דופי.
והג'ילי? הגיעה מכוכב אחר. עם הספק של 204 כ"ס ואחרי דיליי קטן בהאצה בשל סחרור צמיגים שמגיע לעיתים, היא מזנקת בנחישות ומזכירה יותר הוט־האצ' עצבנית ממשפחתית היברידית. גם במהירויות גבוהות יותר היא מגיבה בזריזות לפקודות הדוושה, ועושה הכל בצורה שקטה לחלוטין.
אחרי נהיגה בין עירונית ארוכה ומתונה, מדדנו צריכת דלק פנומנאלית של 24.7 קמ"ל באלנטרה, לעומת 21.6 קמ"ל בקורולה. את הקטע המאומץ של המבחן סיימנו עם 18.5 קמ"ל ביונדאי ו־17.2 קמ"ל בטויוטה. הג'ילי רשמה צריכת חשמל של 166 וואט־שעה לק"מ בנהיגה מתונה, נתון ששווה טווח נסיעה ריאלי של 420 ק"מ או 200 וואט־שעה לק"מ בסיום המבחן - מה שאומר שבתנאים כאלה ירד הטווח ל־350 ק"מ.
כמה זה עולה? אם ניקח את נתוני השיוט, במחירי הדלק והחשמל (בטעינה ביתית) של דצמבר 2021, נקבל עלות של 26 אגורות לק"מ באלנטרה, 29 אגורות לק"מ בקורולה ו־8 אגורות לק"מ בג'ילי. בנתוני הנהיגה המאומצת מטפסים המחירים ל־34 אגורות באלנטרה לעומת 37 אגורות בקורולה ו־10 אגורות בג'ילי. עד שרשות המיסים תשים את ידה גם על החשמל, המסקנה ברורה.

התנהגות כביש: בלי ציפיות ספורטיביות

בכביש מתפתל נהנתה הקורולה משלדה מצוינת, טרן־אין מהיר והגה מדויק, אך אל תפתחו ציפיות ספורטיביות: יחידת ההנעה לא תואמת את יכולות השלדה והבלמים מעורפלים. האלנטרה פחות מבריקה בגלל רכינה בולטת והיגוי פחות מוצלח, אך גם לה אחיזת כביש טובה. לג'ילי הגה קטנטן, מהיר ופחות מדויק, והתחושה קלילה, לפעמים מדי. כיף להכניס אותה מהר לסיבובים, אך היעדר התקשורת עלול לגרום לנהג להאט.

סיכום: הבחירה קלה

אם אתם יכולים להתקין עמדת טעינה בחנייה הביתית - כמו זו שמשוייכת לדירה שלכם - נראה שההמלצה שלנו ברורה. ג'ילי גיאומטרי C לא רק מוזילה באופן דרמטי את עלויות הנסיעה, אלא נהנית גם ממרווח פנימי נדיב (לפחות לארבעה), מציגה ביצועים מרשימים יותר, נוחות נסיעה מוצלחת, בידוד רעשים מעולה ורשימת אבזור ארוכה במיוחד. חסרונות? תא המטען שלה קטן יחסית ומבחני הריסוק המערביים שעדיין לא בוצעו.
אבל אם כמרבית הישראלים אתם עדיין חונים ברחוב שליד הבית, יתכן והמעבר לחשמל מוקדם מדי עבורכם. במקרה הזה האופציה ההיברידית תהיה עדיפה ועדיין חסכונית למדי. הקורולה נהנית מנוחות עדיפה בעיר, ישיבה מעט יותר גבוהה וגם ממחירי רכישה נמוכים יותר. האלנטרה מרשימה ממנה ומציגה עיצוב מרהיב, אבזור עדיף, מושב אחורי מרווח יותר, תא מטען גדול יותר, ביצועים משכנעים יותר וצריכת דלק נמוכה יותר - כך שבלי יתרונות החשמל, היא בהחלט יכלה לנצח במבחן הזה. במקום זה היא תסתפק במקום השני.
השתתף במבחן: רן סגל





האלנטרה
והקורולה נהנות
מנוחות נסיעה
מצוינת

הג'ילי שקטה באופן משמעותי משתיהן
פורסם לראשונה: 14:26, 30.12.21