רשמו לעצמכם: החל מ-2035 לא ניתן יהיה לרכוש מכוניות עם מנועי בנזין ודיזל במדינות אירופה, כך לפחות יקרה אם תכניות האיחוד האירופי יצאו לפועל כמתוכנן. חלק מהיצרניות מנסות עדיין לשנות את רוע הגזירה, לא כל המדינות תומכות באופן מלא, אבל זה הכיוון. וכצפוי, כעת מגיע גם תור האופנועים והקטנועים. עדיין לא כלל אירופאית, אבל מדינות שונות כבר עוסקות בשאלת הזיהום הדו-גלגלי.
כמו בבריטניה למשל, שם החל בסוף השבוע תהליך שימוע ציבורי בנושא זה תחת הכותרת "האצת המעבר לתחבורה ללא פליטות" ובמילים אחרות, איסור מכירת אופנועים וקטנועים חדשים עם מנועי בעירה פנימית. תאריך היעד הוא 2035, או אפילו מוקדם יותר לגבי חלק מכלי הרכב.
ה"התייעצות הציבורית" פתוחה כעת לתגובות אזרחים עד ה-21 בספטמבר השנה. בהצעה המונחת על השולחן: הפסקת מכירת כלי רכב מקטגוריה L (קטנועים, אופנועים, תלת-גלגליים וקוודרו-סייקלס) החל בשנת 2035.
קטגוריה L נחלקת לשבע קבוצות סיווג לכלי רכב קלים בהתאם למשקל, הספק מרבי, מספר גלגלים ומספר מקומות הישיבה. לפי התוכנית המוצעת יחויבו מספר קטגוריות משנה לעבור להנעה חשמלית כבר ב-2030, כולל קטנועי ואופנועי 50 סמ"ק (הלא רלוונטיים עבורנו) או כלים מקטגוריית 125 סמ"ק (A2 בשיטת הרישוי הלא מעודכנת בישראל, A1 במדינות אירופה).
שלושה חודשים לאחר סיום שלב התגובות, שיסוכמו על-ידי משרד התחבורה הבריטי, הן יפורסמו יחד עם מסקנות והחלטות שיובילו לצעדי חקיקה ופעולות ממשלתיות. יש להעריך כי אלה יפורסמו עד תחילת השנה הבאה.
במקביל לשימוע הציבורי הקציב משרד התחבורה הבריטי סכום של 350 אלף פאונד (כ-1.5 מיליון שקלים) לתחרות פיתוח שרשרת אספקה לכלי רכב דו-גלגליים חשמליים, במטרה לסייע בהקמת תעשייה כזו בבריטניה. במשרד התחבורה הבריטי הצהירו כי המטרה היא "לעזור בבניית בסיס ייצור לכלי רכב קטנים נטולי פליטות, שיסייע ליצור אלפי מקומות עבודה חדשים".
שרת התחבורה הבריטית, טרודי הריסון, אמרה כי "כלי רכב מקטגוריית L, עם אפס פליטות, מגיעים כיום לשוק במספרים הולכים וגדלים.אני נחושה להמשיך ולפתח את היכולת החשמלית של תעשיית האופנועים האייקונית של בריטניה, כדי להוסיף משרות ייצור חדשות במדינה".