קטנועים תלת־גלגליים המאפשרים הטיה (Tilting Three־Wheeler או Leaning Multi־Wheel) תופסים כרגע נפח שוק זניח ביחס לכלים הדו־גלגליים, אך המכירות שלהם במגמת עלייה. על החסרונות המובנים למול הקטנוע הרגיל, שהם בעיקר המחיר והמשקל, מחפה היתרון הבטיחותי שמקנה הגלגל הקדמי הנוסף – בתחום האחיזה בפניות והבלימה.
5 צפייה בגלריה
שלושת הדגמים שבמבחן
שלושת הדגמים שבמבחן
שלושת הדגמים שבמבחן
(צילום: אופק דנון)

במדינות רבות בעלי רישיון נהיגה לרכב פרטי רשאים לרכוב על כלים אלו ללא צורך ברישיון נוסף. בארץ הם עדיין חייבים ברישיון לאופנוע A1. לפחות הם נהנים מהנחה בביטוח החובה שיכולה להגיע עד ל־21 אחוז.
תלת־גלגליים מתוכננים באופן מסורתי בכדי להמיר נהגי מכונית, ובאירופה הם משווקים בעיקר עבורם. בארץ השיווק פונה יותר לרוכבי דו־גלגלי. והשאלה שלנו היא למה לא שניהם?

הכירו את המתחרים

הפיאג'ו MP3 350 Sport הוצג לפני כשנה, והוא נצר למשפחת ה־MP3 הוותיקה והמוכרת בעולם ששולטת כמעט לבדה בשוק התלת־גלגלי מ־2008. הוא מאובזר בתא מטען נדיב מתחת למושב, שקע USB בתוך תא כפפות קטן, וו תלייה למטען ותאורת LED פרט לפנסי הדרך. יש לו לוח עם שני שעונים אנלוגיים גדולים וביניהם מסך LCD קטן - מיושן אך יעיל. לגרסת ה־350 יש אח קטן בנפח 300 סמ"ק, הקטן גם בממדיו, לצד גרסה גדולה יותר בנפח 500 סמ"ק הזהה לחלוטין לגרסת ה־350, למעט המנוע.
הפיג'ו מטרופוליס 400 מיוצר בצרפת מ־2011, וזכה לריענון ב־2017. דגם חדש ומעודכן הוצג לאחרונה ויגיע לארץ בקרוב. יש לו מתלה קדמי ייחודי בעל בולם יחיד שלקוח מעולם המכוניות. הוא מצויד במפתח קירבה, בלם חניה אלקטרוני ומגן רוח מתכונן. יש תא כפפות גדול בנוסף לתא טלפון הכולל שקע USB, ו־וו תלייה מעל למשטח הרגליים השטוח. תא המטען הראשי שטוח ובעל פתח נוסף מאחור, שם התא עמיק יותר ויכיל קסדה אחת בלבד. הלוח בעל שני שעונים אנלוגיים וביניהם מסך LCD עם שפע נתונים, שקצת קשה לקרוא אותם במבט חטוף.
הימאהה טריסיטי 300 הושק רק השנה. הוא מבוסס על האיקסמקס 300, עם אותו המנוע ועם החיזוקים ההכרחיים בשלדה. הוא מצויד בתאורת LED מלאה, מפתח קירבה, לוח שעונים דיגיטלי גדול ושקע 12V, אך יש לו רק תא מטען מתחת למושב ללא תא כפפות.
לכל השלושה מערכת למניעת נעילת הגלגלים ABS, מערכת לבקרת אחיזה ASR ומערכת בלימה משולבת CBS.

5 צפייה בגלריה
MP3 350 Sport, מטרופוליס 400 וטריסיטי 300
MP3 350 Sport, מטרופוליס 400 וטריסיטי 300
MP3 350 Sport, מטרופוליס 400 וטריסיטי 300
( צילום: אופק דנון )


ביצועים: צפו להפתעות

לשלושת הנבחנים מנועים בנפח שונה – 292, 350 ו־399 סמ"ק - נתוני ההספק והמשקל תואמים לנפח: 28/30.6/35.6ֿ כ"ס ו־239/256/265 ק"ג בהתאמה. המטרופוליס מגיע למהירות המרבית הגבוה ביותר - 136 קמ"ש מדודים ב־GPS, והתאוצה שלו בין שני המתחרים האחרים. ה־MP3 350 טיפה פחות מהיר - רק 133 קמ"ש מדודים, אך הוא הפתיע אותנו כשסיים אחרון במבחני התאוצה – כנראה בשל וריאטור מעט שחוק בכלי המבחן. הטריסיטי קטן הנפח פחות מהיר - 130 קמ"ש - אך הוא היה הראשון להגיע ל־200 מטר ממצב עמידה. מכובד מאוד.
למטרופוליס מתלים רכים המעניקים איכות נסיעה טובה. הקדמי מתפקד היטב אך מורגש, גם בתמרונים איטיים וגם בשינוי מהירות במהירות גבוהה. אפשר לרכוב איתו בנוחות למרחקים ארוכים, אך הוא נטול יכולות ספורטיביות. ל־MP3 350 יש מתלים נהדרים הנותנים פידבק מצוין מבלי לשבור לרוכב את הגב. המתלה הקדמי לא מפריע להיגוי, ובמהלך הרכיבה קשה להבחין שלא מדובר בכלי דו־גלגלי. שלושת הבוחנים היו תמימי דעים: ה־MP3 הוא בעל היכולת הספורטיבית הטובה ביותר.
המתלים של הטריסיטי מתפשרים בין נוחות הנסיעה לבין הספורטיביות. הם משככים היטב מהמורות, אך ממשיכים להעביר פידבק לרוכב. ההיגוי ניטרלי, והטענה היחידה כלפי המתלה הקדמי היא מנגנון הנעילה שלו. לשלושת הקטנועים יש מנגנון נעילה חשמלי המאפשר לנעול אותם ברמזור במצב עומד כך שלא יהיה צורך להוריד רגל לכביש. אך בעוד שבשני האחרים הנעילה הרמטית על הבולמים עצמם והתלת־גלגלי נותר יציב על גלגליו, בימאהה בחרו במערכת שנועלת את מנגנון ההטיה אך לא את הבולמים, כך שניתן לנדנד את הכלי עליהם. הטריסיטי לוקח בנקודות את הבכורה בתחום המתלים בזכות הנוחות העדיפה שחשובה יותר למרבית הרוכבים מאשר היכולת הספורטיבית של ה־MP3.
שלושתם מאפשרים להשתחל בתנועה ללא בעיה. למטרופוליס יש יתרון בזכות המושב הנמוך המאפשר הגעה יותר קלה לקרקע - נקודה חשובה עבור רוכבים נמוכים, והוא גם הצר ביותר, הקצר ביותר ובעל בסיס הגלגלים הקטן בחבורה. לטריסיטי המידות הגדולות ביותר, אך עדיין ההתנהלות איתו בתנועה צפופה סבירה לחלוטין כמו גם עם ה־MP3.
הבלמים הטובים ביותר שייכים לטריסיטי, היחיד עם גלגלי 14 אינץ' מלפנים, המאפשרים שימוש בדיסקים גדולים יותר. ל־MP3 בלמים טובים בעלי פידבק טוב, אבל מרחק בלימה ארוך יותר. למטרופוליס בלימה נוקשה וחסרת פידבק, המצריכה לחיצה חזקה במיוחד.

איך זה מרגיש?

לכל אחד משלושת הנבחנים מראה וסגנון שונה. ל־MP3 350 מראה קלאסי שנותר כמעט ללא שינוי מ־2008 למעט כמה מתיחות פנים הכרחיות. הוא משדר פונקציונליות נטולת סטייל. למטרופוליס 400 יש מראה מודרני המזכיר את דגמי המכוניות של החברה. הטריסיטי בעל מראה עתידני. אם ה־MP3 נראה כמו קטנוע והמטרופוליס כמו מכונית, הדימוי היחיד שיתאים לטריסיטי הוא "חללית". הוא משך תשומת לב בכל רמזור, תוך התעלמות מוחלטת משאר הנבחנים.
מבחינת נוחות ומיגון רוח - כל אחד מהבוחנים העדיף קטנוע אחר. הטריסיטי הוא הגדול מכולם והמרווח ביותר לרוכב. הרוכב רוכן מעט קדימה, לרגליים יש מקום בשפע על המדרסים, והוא היחיד שמאפשר לשלוח את הרגליים לפנים. מיגון הרוח טוב בעיקר לרוכבים גבוהים.
הפיאג'ו MP3 הוא הצפוף מבין השלושה. יש בו מספיק מקום, אבל הכל יותר קרוב. הישיבה זקופה, יש אפשרות להזיז את הרגליים לאחור, אך דוושת הבלם מגבילה מעט את המקום לרגל ימין - שלא כמו אצל שני מתחריו. מיגון הרוח מתאים יותר לרוכבים בגובה ממוצע.
המטרופוליס 400 נמוך, מרווח ומפנק. קל לטפס עליו בזכות הגובה ומשטח הרגליים השטוח. הישיבה זקופה, יש שפע מקום לרגליים על המשטח השטוח, אך אין אפשרות להסיט אותן לפנים או לאחור. למטרופוליס משקף מתכוונן שניתן להתאימו בקלות לרוכב בכל גובה, אך המשקף המעוקל בקצהו מפריע לשדה הראייה יותר משני מתחריו.




מסקנות ועלויות

לפני שנכריז על המנצח במבחן, אנו חייבים לציין שהזוכה האמיתי כאן הוא הלקוח. לא רק שיש לו כעת יותר מבחר של תלת־גלגליים מיותר יצרנים, אלא שגם שהכלים עצמם רחוקים שנות אור מהתלת־גלגלים הישנים שסבלו מבעיית גודל ומשקל. המנועים חוזקו בהתאם יחד עם מכלולים נוספים כמו בלמים ובולמים המאפשרים לכלים שבחנו כאן להסתדר בתוך העיר או בנסיעות בין עירוניות יותר טוב מקטנוע 250 סמ"ק ממוצע.
הפיג'ו מטרופוליס הוא קטנוע נוח, מרווח ומאובזר. הוא יתאים למגוון רחב של לקוחות מבחינת גדוליו ואופיו, אבל התנהגות הכביש שלו מוגבלת לעומת כלי דו־גלגלי, ואין לו שום יומרות ספורטיביות. ב־49,203 שקל הוא יקר מה־MP3 350 ב־6,400 שקל (15%) ומהטריסיטי בכ־7,200 שקל (17%). נכון, הוא המאובזר ביותר, בעל המנוע הגדול ביותר והחזק ביותר, אך התנהגות הכביש והתמורה למחיר לא מאפשרים לנו להעניק לו את הניצחון פה. חשוב לציין שדגם חדש ומעודכן של המטרופוליס 400 יגיע ארצה בחודשים הקרובים.
אז מי הזוכה - הימאהה טריסיטי 300 או הפיאג'ו MP3 350? הטריסיטי 300 נוח ומרווח, מאובזר, מודרני ובעיקר - יפה. יש לו התנהגות כביש קלילה והמתלה הקדמי של ימאהה הוא הצלחה גדולה לניסיון ראשון - אך העדר נעילת ההטיה במלואה מעט מאכזב. הוא מציע את השילוב הטוב ביותר בין התנהגות כביש לנוחות רכיבה, ויפנה למגוון רוכבים רחב. גם המנוע שלו הפתיע לטובה: על הנייר הוא הקטן והחלש במבחן, אך הוא סיפק ביצועים מעולים. בתמורה ל־41,985 שקל שבימאהה מבקשים עבורו הטריסיטי מעניק הרבה מאוד.
הפיאג'ו MP3 350 הוא הוותיק בחבורה, וזה מורגש - לטוב ולרע. יש לו את התנהגות הכביש הטובה ביותר והמתלה הקדמי שלו הוא הטוב מבין השלושה - אבל הוא משלם על כך במעט נוקשות. העיצוב שלו מעט מיושן, אך הוא פונקציונלי, ולאלו שמחפשים את התלת־גלגלי הכי ספורטיבי - הוא הבחירה הנכונה.
הקרב צמוד והפערים בין השניים קטנים, וההמלצה שלנו היא שתצאו לרכיבת מבחן על שלושתם. אבל אי אפשר לסכם מבחן השוואתי בלי להכריע. לימאהה המפתיע יש מנוע מצוין, יותר אבזור, יותר מרחב, והוא נראה מיליון דולר. הוא נותן תמורה מעולה למחיר ועוקף את ה־MP3 350 בישורת האחרונה – ולכן הוא המנצח שלנו במבחן ההשוואתי.
השתתפו במבחן: אסי ארנסון, מתי אהרוניאן