החדשות הטובות הן שגם בשנת משבר, שוק המכוניות הספורטיביות עדיין עומד על הצמיגים הרחבים שלו. למרות שרוב המכוניות היותר-חמות שנמכרות בארץ הן גרסאות ספורטיביות למשפחתיות וקומפקטיות - בעיקר מקבוצת פולקסווגן - יש גם כמה הפתעות.

לא רק GTI

מבין עשרת הדגמים הספורטיביים הנמכרים ביותר בארץ במחצית הראשונה של 2020, שמונה הגיעו לנתוני מסירות דו-ספרתיים, וארבע הן מכוניות ספורט טהורות. סקודה אוקטביה RS מובילה את הרשימה עם 64 מסירות, לפני פולקסווגן גולף GTI עם 58 וסיאט לאון קופרה עם 46 יחידות. אלה שלוש מכוניות שחולקות ביניהן רכיבים רבים, וכולן הוחלפו כבר בחו"ל בדגמים חדשים שיגיעו אלינו בחודשים הקרובים. זאת הפעם הראשונה שהאוקטביה החמה גוברת בטבלת המסירות על אחיותיה הקומפקטיות, תוצאה שניתן לייחס כנראה בעיקר לזמינות המלאי אצל היבואן ולהחלפה מוקדמת יותר שלהן לעומתה.
3 צפייה בגלריה
פולקסווגן גולף GTI החדשה
פולקסווגן גולף GTI החדשה
פולקסווגן גולף GTI החדשה
ה-GTI החדשה, המבוססת על הגולף דור 8, תהיה ראשונה להגיע אלינו, עם מנוע 2.0 ליטר טורבו-בנזין ו-245 כ"ס, מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.2 שניות, שליטה של הנהג על פעולת הדיפרנציאל האלקטרוני (XDS), בולמים מתכווננים ובעיקר אופציה לתיבת שישה הילוכים ידנית לצד תיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמדים.
מלבד מצד המתחרות מהקבוצה, תזכה ה-GTI לתחרות מצד יונדאי i30N המחודשת שתגיע לראשונה בגרסת שתי דוושות בלבד, עם תיבת שמונה הילוכים רובוטית כפולת-מצמדים, מהסוג שהיה חסר מאוד בארץ לקומפקטית החמה המוצלחת הזאת. במקום הרביעי עוד נציגה לקבוצת VAG, פולו GTI שנהנית בינתיים מעובדת היותה מתחרה בודדת: לאיביזה הנוכחית אין גרסה חמה ואלה של פיז'ו 208 ורנו קליאו החדשות משתהות - והקורונה בטח לא תאיץ אותן.
3 צפייה בגלריה
רנו מגאן RS קאפ
רנו מגאן RS קאפ
רנו מגאן RS קאפ

תמורה חמה למחיר

הבטחנו הפתעה? תראו מי במקום החמישי. הזינוק במסירות דגמי פורשה מאז העברת הזיכיון לאורכיד ספורטס קארס, עם מחירון הרבה יותר אגרסיבי, הביא לגידול משמעותי במכירות דגמי הספורט של החברה בארץ. וכך, בששת החודשים הראשונים של השנה נמסרו בארץ 23 דגמי 718 בוקסטר. גם אחרי ההוזלה, המחיר עדיין מתחיל ב-440 אלף שקל, כמעט כפול משל סובארו BRZ ושל מאזדה MX5, שמצאו פחות לקוחות מהגרמנייה.
עם זאת, 21 המסירות של מכונית הספורט מסובארו מהוות המשך לזינוק במסירות בשנה שעברה, אחרי הורדת מחירים גם מצידה. אין חוכמות: גם שוק המכוניות החמות מגיב היטב להוזלות ולשיפור התמורה למחיר. גם ב.מ.וו Z4 החדשה מציגה שיפור במסירות, עם 13 יחידות בחצי שנה, אם כי ללא תחרות לפורשה, למרות שהיא זולה ממנה משמעותית.
צמד קומפקטיות חמות שהושקו השנה עדיין מחפשות קהל: רנו מגאן RS קאפ והונדה סיוויק טייפ R מסרו יחדיו מספר חד-ספרתי של מכוניות, למרות שלרנו יש תיבה רובוטית דו-מצמדית. המגאן ספורט מסרה תשע יחידות ואילו הסיוויק, הידנית בלבד, מסרה שלוש. בדגמים של אזור המיליון שקלים וצפונה מסרה פורשה תשע יחידות של ה-911 ומרצדס שבע AMG GT. ניסאן מסרה ארבע GTR, אסטון מרטין העלתה לכביש שלוש DB11 ופרארי הוסיפה צמד F8 פורטופינו.
לא הצלחנו לשלב בדירוג הזה את האטקה קופרה, שמסרה 46 יחידות למרות מחיר של כרבע מיליון שקל, או את אודי RSQ3 החדשה שמסרה 20 יחידות. הגרסאות החמות של דגמי הפנאי הן מכוניות חזקות ומהירות מאוד, אבל ייקח לנו עוד זמן להתרגל לרעיון, זמן שנקווה שינוצל בידי היצרנים לשפר את היכולת הספורטיבית שלהן, שכרגע רק שנייה למקדם ההופעה.