בשנים האחרונות נולדו בשוק הרכב לא מעט מותגי יוקרה חדשים, שנועדו להתחרות במרצדס, ב־מ־וו ואאודי הוותיקים, ואפילו בלקסוס "הצעירה" בת ה־30. ביניהם אפשר למנות את DS של פיג'ו־סיטרואן במקור וכעת סטלנטיס וג'נסיס של יונדאי - וזה עוד לפני שנגענו בטסלה ובשפע מותגי יוקרה סיניים שנולדים חדשות לבקרים. האם העלמות הצעירות האלו יכולות לטלטל את האימפריות בנות מאה השנים?
בג'נסיס מאמינים שזה אפשרי, ואחרי שהמותגים העממיים של הקונצרן כבר הסבו לא מעט נדודי שינה לענקיות הרכב מאירופה ומיפן, הגיע הזמן לעימות ראשון על כבישי ישראל של היוקרה הדרום־קוריאנית מול המתחרים מהמערב. לצורך כך אין מתאים יותר מרכבי הפנאי הקומפקטיים, מהתחומים הלוהטים ביותר בשוק היוקרה, שבו פוגש ג'נסיס GV70 את שני רבי המכר הכמעט נצחיים של הקטגוריה - אאודי Q5, שהישראלים מעדיפים בברור על פני צמד הגרמנים האחרים בשוק, ב־מ־וו X3 ומרצדס GLC ו־וולוו XC60, הלא־גרמני היחיד שמככב בקטגוריה, לצד לקסוס NX שהדור החדש שלו יגיע אלינו בחודש הבא.
8 צפייה בגלריה
כלי הרכב שבמבחן
כלי הרכב שבמבחן
כלי הרכב שבמבחן
(צילום: נועם ריין, iCar)
עד לפני שנה האיץ את המכירות בקטגוריה המעבר לגרסאות ההיברידיות הנטענות. קיצוץ הטבת המס לגרסאות הפלאג אין שינה את המגמה, וכעת גרסאות הבנזין הבסיסיות הזולות ב־50-60 אלף שקל, זוכות לרלוונטיות מחודשת בשוק. בוולוו למשל, כשליש מהמכירות השנה הן של הגרסה הלא נטענת. אאודי השיקה רק השנה גרסת פלאג אין ל־Q5.
ה־GV70, המיוצר כרגע רק בגרסת בנזין (חשמלית מלאה תצטרף בשנה הבאה) מסתער על הקטגוריה עם מחיר כניסה אגרסיבי של 339 אלף שקל לגרסת ה"אלגנט", מפרט עשיר והבטחה לטיפולים חינם בשלוש השנים הראשונות. באלף שקלים פחות ניתן לרכוש את גרסת ה־B5 של וולוו XC60, ברמת הגימור "מומנטום" עם הנעה כפולה, ואילו אאודי Q5 התייצב למבחן עם תג מחיר של 359 אלף שקל לגרסת הכניסה "אדוונס". זמן לצאת לדרך.

עיצוב וסגנון: מהפכה מול מתיחה

לאאודי עיצוב קלאסי, שהשתנה מעט מאוד במהלך 13 השנים שחלפו מאז הדור הראשון. בעידן הנוכחי הקווים ישרים וזוויתיים יותר, המבנה חסון ובמתיחת הפנים האחרונה גדלו הגריל הקדמי וכונסי האוויר, נוספו גימורי כרום והפגושים עודכנו.
8 צפייה בגלריה
( צילום: נועם ריין, iCar )
גם הוולוו עבר לאחרונה מתיחת פנים קלה, אך כאן השינויים בקושי מורגשים. גם כך ה־XC60 נאה, מודרני ונקי, עם פנסי "הפטיש של ת'ור" מלפנים, יחידות תאורה מפוסלות וגדולות מאחור ומבנה כללי מעט מוארך בסגנון סטיישני - מה שקצת מטעה, מכיוון שזהו הרכב הגבוה במבחן.
לג'נסיס עיצוב מוחצן, המשלים את ההתחזות לבנטלי בסמל המותג. הצללית נמוכה וחצי ספורטיבית, הגריל הענק מלפנים מעניק תחושה תלת מימדית, יחידות התאורה מעוצבות באופן מקורי כשני פסים צרים, הזנב משתפל לאחור ומתחת לדלת תא המטען ישנם צמד פתחי מפלט גדולים.
גם תא הנוסעים של הג'נסיס מרשים מכולם: קווים נקיים ומוטיב אליפסות החוזר על עצמו ברחבי הרכב, מסך מולטימדיה צר ורחב במיוחד (14.5 אינץ'), לוח מחוונים דיגיטלי בתלת מימד, צבעים בהירים ושילוב בין עור משובח ומתכות איכותיות.
גם לוולוו עיצוב מרהיב ונקי מאוד, עם מסך אנכי גדול (9 אינץ') ומעט מאוד כפתורים על הדשבורד, ידית הילוכים זעירה, צבעים בהירים ולוח מחוונים דיגיטלי גדול. החומרים איכותיים, אך פחות מבג'נסיס.
תא הנוסעים של ה־Q5 עבר אמנם עדכון, המסך גדל ל־10.1 אינץ' וקיבל סוף סוף תפעול במגע, אך המראה הכללי סולידי יותר ופחות מודרני, הכפתורים מרובים ואיכות החומרים לא מתעלה.

אבזור ותפעול: יותר ופחות

למרות שה־Q5 הוא היקר מכולם, רשימת האבזור שלו קצרה במפתיע ולא כוללת פריטים כמצלמת רוורס, בקרת שיוט אדפטיבית או חימום למושבים. מה כן יש? גג שמש פנורמי, מושבי בד משולבי עור, תאורת לד, חיישנים היקפיים, בלם יד חשמלי, תאורת אווירה ובקרת אקלים עם 3 איזורי טמפרטורה. תפעול המערכות נוח בשל השימוש בכפתורים פיזיים והכל מסודר בצורה הגיונית.
8 צפייה בגלריה
אאודי Q5 .רשימת האבזור יחסית קצרה
אאודי Q5 .רשימת האבזור יחסית קצרה
אאודי Q5 .רשימת האבזור יחסית קצרה
(צילום: : נועם ריין, iCar)
מושבי הוולוו עוטים עור מלא וגם מציעים זכרונות וחימום, ובמפרט שלו תמצאו גם תאורת מטריקס לד, מצלמת חניה וטעינה אלחוטית לסלולרי. בעדכון האחרון עברה מערכת המולטימדיה לתוכנת הפעלה של גוגל, שמציגה את האפליקציות המוכרות מהסמארטפון - אך פחות נוחה בשליטה על ענייני הרכב בהשוואה לקודמתה. במרכז לוח המחוונים מופיעה כעת מפת ניווט גדולה. מיעוט הכפתורים מקשה על תפעול המערכות.
לג'נסיס מפרט אבזור נדיב, שכולל את כל מה שמציע הוולוו - למעט הטעינה האלחוטית - אך מוסיף מצלמות היקפיות עם תצוגת "מבט על" בתלת מימד, תאורת אווירה בצבעים משתנים ומערכת שמזיזה לאחור את המושבים ביציאה מהרכב ומחזירה לאחר מכן לתנוחה המקורית.
בטיחות? ה־Q5 מציע רק 6 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית ותיקון סטיה מנתיב, וחסרה בדגם הבסיס - באופן שכבר חריג כיום - בקרת שיוט אדפטיבית. הוולוו מוסיף לרשימה גם כרית אוויר שביעית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת עייפות וזיהוי תמרורים, כשמערכת לניטור שטחים מתים במראות מוצעת כאופציה; בג'נסיס היא סטנדרטית, ושם תמצאו כבר 8 כריות אוויר וגם התרעת תנועה חוצה מאחור עם בלימה עצמאית, מניעת מעבר לנתיב לא פנוי, התרעת רכב חולף בפתיחת דלת, התרעה על שכחת ילד במושב האחורי, מכסה מנוע אקטיבי להגנה על הולכי הרגל ותצוגת השטחים המתים על גבי לוח המחוונים, בשידור ישיר ממצלמות הצד. לכל השלוש ציון 5 כוכבים מרבי במבחן הריסוק האירופי.

שימושיות ומרווח: גבוה וצפוף

בכל השלושה מתקבלת תנוחת ישיבה גבוהה ונוחה, אבל המושבים האחוריים לא מרווחים כפי שהיינו מצפים לאור המימדים - ובכולם תהיה תחושה מסוימת של צפיפות לשלושה נוסעים בוגרים. ה־Q5 הוא הפחות מרווח בחבורה, עם מרווח כתפיים מוגבל ומרווח רגליים סביר בלבד. מרווח הראש מצוין והנוסעים יהנו גם מחלונות גדולים, פתחי מיזוג עם שליטת טמפרטורה ושקע 12 וולט לטעינה - המעיד על גילו המתקדם של הרכב. האחרים מציעים כבר USB.
8 צפייה בגלריה
וולוו XC60 . מפת ניווט גדולה
וולוו XC60 . מפת ניווט גדולה
וולוו XC60 . מפת ניווט גדולה
(צילום: : נועם ריין, iCar)
הוולוו מציע את מרווח הרגליים הנדיב ביותר וגם מרווח הראש שלו מצוין, אך תעלת הינע גדולה במרכז תפריע לנוסע השלישי. פתחי המיזוג נמצאים בקורות הצד ולא מאפשרים שליטת טמפרטורה עצמאית, אך יש שני שקעי USB בטייפ C.
הג'נסיס מתמקם ביניהם מבחינת המרווח, אך המושבים שלו גבוהים, גדולים ונוחים. איכות החיים בו גבוהה גם בזכות חומרים מצוינים, שני שקעי USB ופתחי מיזוג במרכז, אך שליטה נפרדת על עוצמת המיזוג תקבלו רק ברמת הגימור הגבוהה יותר.
תא המטען של הוולוו אמנם פחות גדול על הנייר (483 ליטרים), אך בפועל הנפח שלו הוא הנגיש והשימושי ביותר פה, הודות למבנה הרבוע ולסף הנמוך. באאודי הגישה פחות נוחה אך הנפח נדיב (520 ליטרים), ואילו בג'נסיס נתוני היצרן מבטיחים 542 ליטרים - אך בפועל המבנה רדוד וגובה תא המטען מצומצם משמעותית לעומת האחרים.

נוחות נסיעה: ג'נסיס ואאודי

בעיר הג'נסיס היה הנוח ביותר, עם כיול מתלים מוצלח ושילוב מאוזן בין ספיגת השיבושים הקטנים לבין ריסון בפסי האטה גדולים. עבודת המתלים שקטה, ורק על רצף שיבושים אכזרי הורגשה קופצנות קלה. האאודי שקט אפילו יותר, אבל שיבושים חדים יאתגרו אותו ויעברו בבירור לתא הנוסעים. הוולוו היה נוח אבל פחות מהמתחרות, עם אופי נוקשה ומעט עסוק על כבישים שבורים.
8 צפייה בגלריה
הג'נסיס מבפנים
הג'נסיס מבפנים
הג'נסיס מבפנים
(צילום: נועם ריין, iCar)
גם מחוץ לעיר ה־XC60 היה הפחות נוח בחבורה; המתלים שלו לא תמיד מצליחים לרסן את תנודות המרכב על כביש גלי, ובחלל הרכב נשמעו רעשי הכביש. גם ה־GV70 לא הצליח לבודד באופן מוחלט את רעשי הצמיגים, אך שם מצאנו בידוד מצוין לרעשי הרוח. הריסון בכביש גלי טוב, אך בתנאים האלה העדפנו את האופי המהודק יותר של ה־Q5, שהיה השקט מכולם.

מנוע וביצועים: יתרון גרמני

לאאודי מנוע טורבו בנזין בנפח 2 ליטר עם 265 כ"ס ותיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים (7 הילוכים), לעומת נפח זהה בוולוו, עם 250 כ"ס. לג'נסיס 2,500 סמ"ק טורבו עם 304 כ"ס, כמו הוולוו, הוא מצויד בתיבה אוטומטית 8 הילוכים. לכולם הנעה כפולה.
למרות שאינו החזק ביותר במבחן, האאודי היה הזריז. תיבת ההילוכים הכי זריזה, וגם מערכת ההנעה הכפולה, הקוואטרו המפורסמת - מורידה את הכוח לגלגלים ביעילות הגבוהה ביותר.
לג'נסיס ביצועים טובים מאוד עם תחושה בשרנית, וצליל מנוע רועש שמוגבר באמצעות רמקולים. התיבה האוטומטית פועלת באופן חלק מאוד וגם נשלטת ממנופים על גלגל ההגה, אך הוא פחות זריז מהאאודי ולפעמים נוטה לסחרר גלגלים בתאוצה חזקה.
הוולוו, כמו האאודי, נוסע באופן מינורי על חשמל, הודות להנעה מיקרו היברידית, שמסייעת בעיקר בעידון התנועה בעיר ומחליפה את המערכת לדימום מנוע בעמידה. אבל המנוע שלו מחוספס משהו והתיבה שלו איטית לעתים וחסרה תפעול ידני מגלגל ההגה.
צריכת דלק? זה הזמן להתגעגע לגרסאות הנטענות. הוולוו היה החסכוני ביותר, אולי גם בשל התגבור החשמלי הקל, והשיג 11.9 קמ"ל בשיוט מתון ו־10 קמ"ל בסיכום המבחן, אחרי הקטע הדינמי המאומץ. האאודי לא היה רחוק עם 11.3 קמ"ל בשיוט ו־9.4 קמ"ל בסיכום, ואילו הג'נסיס משלם את המחיר על המנוע הגדול עם נתון של 9 קמ"ל בשיוט ו־7.2 בסיכום.

התנהגות כביש: השוודי זורם

על הכביש המתפתל ה־Q5 היה המהנה מכולם, בזכות אותה הנעה כפולה מצוינת שמעניקה לו אחיזת כביש טובה - אבל גם בזכות תחושה קלילה יחסית עם כניסה מהירה לפניות והיגוי מדויק. גם ה־GV70 היה רהוט ומוצלח, עם אחיזה טובה בזכות צמיגי מישלן פיילוט ספורט ותגובות שלדה טובות, אך המרכב שלו מרגיש שמנמן ומגושם וההיגוי מעורפל. הוולוו קליל ממנו, נכנס מהר לפניות וזורם בין העיקולים, אך הנהג לא מקבל את הפידבק הראוי מהשלדה וההגה, מה שפוגע בהנאה.

סיכום: מחיר החיסכון

גרסאות הבנזין הן אופציות כניסה משתלמות לשוק רכבי הפנאי היוקרתיים, כשהחיסכון במחיר גדול מעלות צריכת הדלק העודפת. עם זאת קשה להתנבא כעת לגבי הפערים בשמירת ערך כמשומשים, ויש לזכור שהגרסאות האלה מזהמות יותר.
מבין השלושה, הוולוו הכי חסכוני ושימושי, אך פחות שקט ונוח. אם כבר בנזין, גרסת ההנעה הקדמית תעלה לכם 315 אלף שקל, פחות משמעותית מהמתחרות, ומעניקה תמורה טובה יותר וכרטיס כניסה מוזל לקטגוריה.
האאודי, למרות היותו הדגם הוותיק ביותר כאן, הרשים ברוב הפרמטרים: הכי זריז, שקט ומאוד נוח. מנגד הוא פחות מרווח, תא הנוסעים שלו פחות יוקרתי ולמרות מחיר כניסה גבוה בעשרות אלפי שקלים מזה של המתחרים - הוא מציע מפרט אבזור מצומצם.
ג'נסיס GV70, במבחן ההשוואתי הראשון שלו בישראל, מצליח לא רק להתמודד בכבוד - אלא גם לרשום ניצחון על צמד מתחרים שלא עשו לו חיים קלים. הוא הכי מעוצב ומאובזר כאן, תא הנוסעים שלו יוקרתי ומרשים, ביצועי המנוע מצוינים וגם נוחות הנסיעה גבוהה. כדי לחיות איתו תצטרכו להסתדר עם צריכת דלק בזבזנית, או להמתין לגרסה החשמלית. אבל למרות החסרון הברור הזה, יש לנו הרגשה שזה לא יהיה דיל־ברייקר עבור מי שרוכש רכב פנאי בכמעט 350 אלף שקל.
השתתף במבחן: אריק שניידר