אחרי שנים שבהן הפך לשמאי הלאומי, כשמחירון הרכב שלו הוא המשפיע בשוק וגובר גם על מתחרים צעירים יותר - כמו המחירון yad2 - מוצא את עצמו לוי יצחק מול מתחרה חדש: המדינה. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת מחירון רכב ממשלתי מחחרה, בהשקעה של מיליוני שקלים.
1 צפייה בגלריה
לוי יצחק
לוי יצחק
לוי יצחק
(צילום: שאול גולן)
"כל אחד יכול להוציא מחירון", אומר לוי יצחק בראיון, אך מאחורי הקלעים היה בוטה יותר. "קיים פסול בכך שהמדינה בוחרת להשיק פעילות פרטית באופיה בתחום מסחרי לחלוטין, ולהתחרות כך באופן בלתי הוגן ובאמצעות משאבים ציבוריים, בגופים מסחריים אשר פועלים באותו תחום", נאמר במכתב שנשלח בשמו לשרת התחבורה ולבכירי משרדה בידי משרד אוזן, אבן אוזן ושות'.
"הדבר מזכיר תקופות אפלות ומשטרים דיקטטוריים באופן שאינו מתיישב עם אופיה הדמוקרטי והחופשי של המדינה. אפילו השם שניתן למחירון שתקבע המדינה - מחירון העם - מדיף ניחוח פופוליסטי", מוסיף המכתב. במשרד התחבורה טוענים כי שימוש בחוכמת ההמונים יאפשר הצגת מחירים שתשקף טוב יותר את שוק המשומשות.

איזו מיני איבדה רק 2% בשנה?

בינתיים שוק רכבי היד השנייה הפתיע השנה לטובה. "בניגוד לציפיות המוקדמות הקורונה לא ריסקה את מחירי המשומשות", אומר לוי יצחק. "המשבר דווקא האיץ את הביקוש למכוניות מיד ראשונה ושנייה, וסגרים האטו עוד יותר את ירידת המחירים הקבועה כי היו פחות עסקאות. למרות שלרוכשים היו ציפיות שמוכרים יסכימו להתגמש ולהוריד מחירים באופן משמעותי, המוכרים העדיפו שלא לבצע עסקה בהפחתת מחיר גדולה".
וכך נראה השוק בשנה האחרונה: במכוניות המיני, קיה פיקנטו בת שנה איבדה רק 2%, לעומת יונדאי i10 באותו גיל שאיבדה 5%. מיצובישי ספייס סטאר איבדה 10% וטויוטה אייגו ופיז'ו 108 התאומות איבדו 12% מערכן. בסופר-מיני, יונדאי i20 בת שנה איבדה השנה רק 5% מערכה, בזמן שטויוטה יאריס באותו גיל איבדה 8%, מאזדה 2 ופולקסווגן פולו איבדו 9%. במשפחתיות? טויוטה קורולה בת שנה איבדה 6%, בדיוק כמו סקודה אוקטביה עם מנוע 1.0 ליטר, בעוד מאזדה 3 איבדה 10%.