אחרי התאונות הקטלניות שאירעו לאחרונה ואין ספור הבטחות שלא מומשו בעבר, משרדי הממשלה תחייבים שוב לשדרג את כל כביש הערבה. שרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעה היום (ג') בווידאו שפרסמה כי סיכמה עם שר האוצר אביגדור ליברמן על תקציב לשדרוג כביש הערבה, מצומת הערבה ועד אילת.
1 צפייה בגלריה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
זירת התאונה בערבה
(צילום: נדב אילון מועצה אזורית ערבה תיכונה/ יחידת חילוץ ערבה)
"אנחנו עובדות גם על פתרונות מיידיים ולטווח הבינוני, עד שנבצע את כל התוכנית הרב שנתית לשדרוג כל הקטע הזה", אמרה מיכאלי. ליברמן צייץ כי "לאחר למעלה מעשור של הזנחה ועצימת עיניים, סיכמתי עם שרת התחבורה על שדרוג כביש 90. התקצוב יכנס לתוכנית רב שנתית והעבודות יחלו כבר השנה".
במפתיע, שר האוצר אביגדור ליברמן אומר כי השדרוג יכלול את כל הכביש, למרות ש-50 ק"מ ממנו - אילת לקטורה - כבר דו-נתיביים ומופרדים, וכי העלות נאמדת בכמה מאות מיליוני שקלים, ולא 2-3 מיליארדים כפי שהוערך עד כה. עם זאת, לא ברור עדיין באיזה אופן ישודרג הכביש והאם גם הקטע בין קטורה לצומת הערבה יורחב לדו נתיבי בכל כיוון.
הודעתה של מיכאלי מגיעה אחרי התאונה הקטלנית ביום שבת האחרון, שבה התנגשו חזיתית שני כלי רכב סמוך למושב פארן. בתאונה נהרגו שלושה תושבי מזרח ירושלים - מוחמד עביד, בתו נור והנכד דאוד שויקי (4), כמו גם מאיה קדוש, בת 38 מבאר שבע. ממצאי החקירה הראשוניים העלו כי הרכב שבו נסעו שלושת ההרוגים ממזרח ירושלים היה בדרכו לכיוון אילת, סטה מהנתיב מסיבה שאינה ברורה ופגע חזיתית ברכב שהגיע ממול.
אתמול קיימה השרה מיכאלי דיון חירום במשרד התחבורה בנושא כביש 90, וקבעה כי יש לבחון מחדש את תוואי המקטעים השונים בכביש. מיכאלי זימנה לדבריה את הדיון במטרה לבחון דרכי פעולה לטיפול מהיר בכביש הארוך בישראל. יש להזכיר כי שדרוג המקטע באורך 20 ק"מ שבו התרחשה התאונה, תוקצב כבר בעבר בכ-300 מיליון שקלים.
כביש 90 מוכר כאחד מצירי התנועה המסוכנים במדינה, עם מספר גדול של תאונות קטלניות, בין היתר עקב אורכו יוצא הדופן מצפון לדרום - ובעיקר בקטע בין צומת הערבה לאילת. אשתקד קבע מבקר המדינה כי המדינה התרשלה בטיפול בכביש 90, וכי למרות 81 הרוגים בקטע שבין קטורה לצומת הערבה בין 2003 ל-2020, שם נמצא גם מושב פארן הסמוך לזירת התאונה בשבת, עד כה לא הושלם תכנון הרחבת 120 הק"מ עד הצומת, ולא נמצא עדיין מימון כולל לעבודות, שעלותן מוערכת בכשני מיליארד שקל.
כל זאת למרות הבטחות חוזרות ונשנות של שרי תחבורה לשפר את המצב. כך למשל, בתקופתו של שר התחבורה לשעבר, ישראל כץ, הובטח עוד ב-2010 להשלים את שדרוג הכביש תוך חמש שנים. זה לא קרה. ב-2018 הבטיח כץ להוציא לדרך תוכנית לאומית בסך 15 מיליארד שקל להרחבת הכביש לכל אורכו עד לקריית שמונה. גם זה לא קרה, גם לא כאשר שימש כשר האוצר.
בחודש שעבר, שלושה ימים אחרי תאונה חזיתית אחרת בכביש הערבה שבה נהרג צעיר בן 25, פורסם ב-ynet לראשונה כי חברת נתיבי ישראל צפויה להוציא באוגוסט הקרוב מכרז להרחבת קטע הכביש בין צומת קטורה לנחל שיטה, קטע בן 20 ק"מ. כך יישארו כ-100 ק"מ מסוכנים בכביש בדרך לאילת עם נתיב בודד לכל כיוון, ללא תאורה בלילה, בהם גם הקטע שבו אירעה התאונה הקשה ביום שבת.
בתגובה להכרזת השרים מיכאלי וליברמן, אמר מאיר צור, ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה, כי "אני מברך ושמח על ההחלטה לשדרוג והרחבת כביש 90 לכל אורכו. אנו בערבה כבר שבעי הבטחות ומצפים כי הממשלה תעניק חשיבות עליונה לביצוע התכנית ולתקצובה, ולתחילת עבודות מיידית מדי יום".
בין התגובות לסרטון שפרסמה מיכאלי התפרסמו - לצד מחמאות - גם כאלה בהן הביעו תושבי האזור ספק באשר להצהרות. "אנחנו תושבי הערבה מתקשים להאמין שמדובר בפתרון הנדרש, שהוא הרחבת הכביש לדו נתיבי עם גדר הפרדה לכל אורך הכביש מצומת הערבה עד לקטורה. כאשר את אומרת שידרוג ולא הרחבה, ולא מציינת מקור תקציבי ולוחות זמנים. אני חושד שמדובר ב'פלסטר לחולה במחלה סופנית', שלא ימנע את התאונה הבאה", הגיב אורן.