בשיתוף מטרו מוטור
יש משהו אחד שרוב הישראלים סובלים ממנו - תחום התחבורה: מי לא מכיר את הפקקים המזדחלים בכל בוקר בשעות הנסיעה לעבודה ואחרי הצוהריים בשעות החזרה הביתה, ונדמה כי מיום ליום המצב רק מחמיר. למעשה, אם למישהו מאיתנו הייתה תקווה כי הפעלתה הקרבה של הרכבת הקלה במרכז הארץ תשנה את המצב, הרי שהדיווחים על עיכוב נוסף בהפעלתה, המדברים כעת על פברואר 2023 ואף קיץ 2023 גורמים לייאוש הולך וגובר.
אבל מתברר כי יש פתרון אחד אותו כבר ניתן ליישם בשטח: הגברת השימוש ברכבים דו גלגליים. על פי מחקרים מעמיקים תקצר דרמטית את זמני התנועה בכבישים, תפחית את זיהום אוויר ותוכל להביא לחיסכון של 8 עד 27 מיליון שקל בשנה. נוכח תמונת מצב זו עסקה ועידת "משחררים את הפקק" ששודרה בשבוע שעבר (ה') בשידור חי ב-ynet בשאלה המרכזית: כיצד ניתן להקל משמעותית על גודש התנועה בכבישים ולמה קטנועים הם הפתרון לבעיה? צפו במשדר המלא בראש העמוד.
1 צפייה בגלריה
פקקים בכביש החוף, איזור נתניה
פקקים בכביש החוף, איזור נתניה
(צילום: יאיר שגיא)
אביעד אברהמי, עורך אתר פול גז, הציג את המספר החשוב ביותר: "5% בלבד מכלי הרכב בכבישי ישראל הם דו־גלגליים, לעומת 12% בממוצע באירופה, ובחלק מהמדינות אף יותר מ־20%. זה אבסורד כי האקלים כאן מושלם לאופנועים וקטנועים".
העיתונאי אלי אילדיס האשים את המדינה ואמר כי "זה קורה משום שהמדינה שמה מקלות בגלגלים של רוכבי הדו־גלגלי. אגרת הרישוי מטורפת, שלא לדבר על הביטוח. אפשר להפחית מיסים על אביזרי בטיחות לרוכבי הדו-גלגלי. לכאורה הפתרון נמצא מתחת לאף. הרי ברור שככל שיהיו יותר כלים דו-גלגליים העומס יפחת ויהיו פחות תאונות דרכים על הכביש. אבל המדינה לא עושה את זה".
שרת התחבורה, מרב מיכאלי אמרה כי "המהפכה כבר יצאה לדרך ויהיה קשה מאוד לסובב את זה אחורנית. עשינו היפוך פירמידה - שמנו קודם את התחבורה הציבורית, הכלים הקלים, הולכי הרגל - ואת כלי הרכב הפרטי בתחתית בפירמידה. אנחנו רוצות ורוצים להסתכל על הכלים הדו-גלגליים כעוד אמצעי להפחתת הגודש. לשם כך, הקמת אגף מיוחד במשרד התחבורה לכלים דו-גלגליים נמצאת בעבודה. הוקצו 20 מיליון שקלים לטיפול בגדרות המסוכנות שעלולות להוביל לתאונות קשות מאוד בקרב הרוכבים".
לדבריה, מאות רוכבים כבר החלו לעבור קורס נהיגה בטוחה, ובעקבות תוצאות המחקר שהראו כי הדבר משפר את בטיחות הנהיגה, הקורס צפוי להפוך לעניין ששגרה. "המשרד קידם גם את הייבוא המקביל של האביזרים, מתוך שאיפה להתמודד עם יוקר המחייה ולהוריד מחירים בשוק. בתל אביב רוכבים יכולים לנסוע בנת"צים, והם גם יהיו פטורים מאגרת הגודש העתידית".

האם נראה בקרוב תקינות חדשות לקבלת רישיון על דו-גלגלי בישראל?

יותם אבירם, סמנכ"ל מכירות במטרו מוטור, ציין כי "פתרון קל שניתן לאמץ מיד הוא שישראל תאמץ את התקינה האירופית, שמאפשרת לנהגי רכב פרטי מעל גיל 24 עם ותק של שנתיים לנהוג על קטנועים תלת־גלגליים או דו־גלגליים בנפח של עד 125 בלי להוציא רישיון מיוחד. אפשר לעשות את זה מחר".
גם השרה מיכאלי אמרה בדבריה על אימוץ התקינה האירופאית כי "מדובר בצעד סביר והגיוני, נכון להקל בתנאים לקבלת רישיון, זה אחד הדברים שהתכוונו להגיע אליו".
בשיחה עם אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר לענייני תנועה במשרד התחבורה, אמר פלור כי לבעיית הפקקים יש סט פתרונות, שאחד מהם זה הנושא של שימוש בקטנועים והשני הוא לנסות להפחית עד כמה שניתן את תנועת המשאיות בשעות העומס.
"בחודשים האחרונים הכנו סט של תקנות שמבוססות על התקינה באירופה. הן יאפשרו להכניס לארץ סוגים חדשים של קטנועים, לדוגמה קטגוריית L1 הכוללת כלי רכב הנוסעים עד 45 קמ"ש, או קטנוע תלת־גלגלי, בהם יוכל להשתמש כל מי שמחזיק ברישיון רכב פרטי. בהמשך ייכנסו סוגים נוספים. עם כניסתה של הכנסת החדשה אנחנו נגיש את זה לאישורה".
בועז סופר, סמנכ"ל רשות המיסים לשעבר, ציין כי עלות הנסיעה ברכב פרטי למשק, כולל פקקים, תאונות, זיהום אוויר וכו', עומדת על 50־60 מיליארד שקלים בשנה וטען כי יש "לנסות להנגיש כמה שיותר את הקטנועים הפשוטים לנהגי מכוניות בעלי ותק. רבים מהם לא עוברים לדו־גלגלי כי אין להם כוח להוציא רישיון, וכך אנחנו מחמיצים פתרון כל כך פשוט לפקקים, שלא מצריך כמעט השקעות, לא בתשתיות ולא בשום דבר".
דו-גלגלי מציע חיסכון למעסיקים ולעובדים, מבלי להיכנס ל"ג'ונגל' של הקורקינטים והאופניים החשמליים
צח דרוקר, מנכ"ל קבוצת גייד־ליין חשבים, ציין כי מי שיעבור ממכונית וייסע לעבודה בדו־גלגלי יחסוך 15־20 אלף שקלים בשנה, וחוסך למעסיק 1,200 שקלים בחודש אשר משולמים עבור מקום חניה מוסדר.
לדברי דרוקר, "לא מדובר רק על חיסכון בזמן בהגעה ובחזרה מהעבודה, אלא גם על ההתנהלות במהלך יום העבודה, בדרך אל ובחזרה מפגישות. יום עבודה של אנשי מכירות, למשל, שצריכים להגיע לפגישות ואין להם מזוודה ענקית לסחוב- יהיה הרבה יותר אפקטיבי עם דו-גלגלי ובלי איחורים לפגישות חשובות", ולסיכום אמרי כי "ברור שמעבר לדו-גלגלי הוא לא הפתרון היחיד, אבל הוא הפתרון המהיר".
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל־אביב ומנהלת אגף התחבורה בעירייה, העבירה ביקורת על ה"ג'ונגל" של עולם הקורקינטים והאופניים החשמליים, והוסיפה: "עם זאת, אני תומכת בשימוש בקטנועים ואופנועים מפני שמדובר בכלים מוסדרים, שיש להם רישיון, דרישת מיומנות מהרוכב, פרוצדורה ביטוחית וגם חוק מוסדר שאוסר את הרכיבה של על המדרכה. אלה כלים רצויים".
הרוכבים אומרים באופן ברור: התפיסה על אופנועים שגויה, מדובר בכלי פרקטי שחוסך הרבה זמן וכאב ראש
בפאנל רוכבי האופנועים, סיפר הפרשן הכלכלי דודו הולצמן כי הוא רוכב על קטנועים ואופנועים מאז שהיה נער, וכי הוא אפילו ביקש מהמעסיק שלו לתת לו אופנוע מהעבודה במקום רכב. "המעסיק סירב, זה ברור. אנשים מאוד מקובעים בנושא". על התפיסה לגבי רוכבים הוא אומר "כשאנשים שומעים שאתה רוכב על דו-גלגלי, אומרים 'אה, זה מסוכן'. אבל זה פשוט חוסך כסף וזמן - וזמן זה המשאב הכי יקר שלנו".
השחקן עוז זהבי הוסיף כי "כשאתה על אופנוע מיד מקטלגים אותך כטיפוס אקסטרימי, אבל זה לא ממש נכון: זה פשוט כלי כל כך פרקטי לעומת מכונית. אפילו לצילומים, שאליהם רוצים לשלוח לי מונית, אני מעדיף לבוא על האופנוע. פשוט אין לי סבלנות לפקקים".
השחקנית דון לני גבאי הסכימה איתו וסיפרה שהיא על דו־גלגלי מגיל 19. הטריגר שלה: "בכל פעם שקבעתי פגישה עם חברה בלב תל־אביב, הסתובבתי עשרות דקות בחיפוש אחרי חניה והוצאתי עליה הרבה כסף, והיא הגיעה בנחת ובזמן על קטנוע וחנתה בחינם. אז הוצאתי רישיון, ואחריי גם אמא שלי הוציאה".
בשיתוף מטרו מוטור