ספורטיביות היו פעם הדרך של חובבי הגה לרכוש בתקציב סביר מכונית שהיא יותר מרק תחבורה בסיסית. מכונית חמה שתהיה זולה יותר מהמלכה המייסדת גולף GTI - גם שימושית וגם מהנה ברמזורים ובעיקולים.
באמצע שנות ה-80 היו אלה פיאט אונו טורבו ובעיקר פיג'ו 205GTI שהפכה לאייקון עם השקתה, ולמכונית אופנתית שמשכה לקוחות שלא ממש ידעו מה זה תת היגוי והיגוי יתר. היו רגעים שגם בשוק שנשלט אז בידי סובארו תפסה הפיג'ו החמה 10% ממכירות הדגם פה, למרות היותה ידנית ועם 3 דלתות.
4 צפייה בגלריה
(פיג'ו 208GT (מימין) וסקודה פאביה מונטה קרלו )
35 שנה אחרי, שוק מכוניות הספורט נמצא בנסיגה. קטנה חמה כמו פולו GTI, כמעט האחרונה מהז'אנר שעדיין איתנו, עולה היום כמעט 190 אלף שקל, וגם היא תלתה מזמן את הדוושה השלישית. אלו שקנו מטעמי אופנה 205GTI ואז סיאט איביזה 20VT, "איביזה טורבו" בשפת העם, עברו לג'יפונים מאובזרים.
למקום שהתפנה בשוק נכנס סוג חדש של מכוניות קטנות. כאלו שפונות לאלו שלא זקוקים לרכב גדול למשפחה: צעירים אמידים בלי ילדים או מבוגרים שהתבססו ונותרו לבד בקן. המכוניות האלו מציעות את אותם המימדים הקטנים, אבל עם עיצוב מושך יותר, ביצועים מרשימים ואבזור נדיב. הן זולות יותר מרוב המשפחתיות, ואמנם פחות מרווחות מהן אבל הרבה יותר נחשקות. הן אוטומטיות וקלות לנהיגה, ועם השיפור הגדול באופי התיבות, זה כבר לא חיסרון אמיתי.
אל הקרב המסקרן הזה הזמנו שתיים. פיג'ו 208 בגרסת ה-GT, עם מנוע 1.2 ליטר, 130 כ"ס, ותג מחיר של 137 אלף שקל. מולה התייצבה צ'כית-גרמנית צעירה, סקודה פאביה, שהגיעה ארצה ממש לאחרונה בדור חדש לגמרי. את הפאביה לקחנו בגרסת המונטה-קרלו הבכירה, עם מנוע 1.5 ליטרים, 150 כ"ס, ותג מחיר של 135 אלף שקל.
וכדי לבדוק אם נשאר בהן משהו מרוח האייטיז, צירפנו את האבארט 595 סקורפיון, גרסת בסיס מוזלת שנחתה פה השנה, עם אופי של קטנה חמה מפעם.

עיצוב וסגנון: מראה מושך

שתיהן נראות נהדר בגרסאות האלו. הפיג'ו קצת מצטנעת בצבע הלבן של רכב המבחן, אך מיד קולטים את הצביעה המושחרת של הגג, מראות הצד והספוילר האחורי, בסבכה הקדמית הנוצצת, בחישוקי 17 האינץ' הבוהקים, בתאורת הלד עם חתימת "טופרי האריה" ובפתחי המפלט הכפולים, מצופים כרום כמובן.
4 צפייה בגלריה
סקודה פאביה מונטה קרלו, מבט מבפנים
סקודה פאביה מונטה קרלו, מבט מבפנים
סקודה פאביה מונטה קרלו, מבט מבפנים
הפאביה בולטת ממנה, גם בזכות הצבע האדום של רכב המבחן, אבל לא רק: היא רחבה וארוכה יותר ולכן נהנית מיציבה ספורטיבית על הכביש, החישוקים שלה גדולים יותר (18 אינץ') ועוטים צמיגים נמוכי חתך במראה קרבי. יש לה חצאיות שחורות מסביב והשחרה לא רק לגג ולמראות, אלא גם לסבכה הקדמית ואפילו לשם המותג שמוטבע על דלת תא המטען. ילדה רעה מבית טוב.
הפיג'ו ממשיכה במופע המתוחכם גם מבפנים, עם לוח מחוונים דיגיטלי בתצוגת תלת-מימד הממוקם מעל גלגל ההגה הקטנטן, ועם מסך מולטימדיה גדול (10 אינץ') במרכז. על האווירה הספורטיבית אחראיים כאן מושבים חובקים עם ריפוד משולב עור ותפירה ירוקה, הגה תואם, דוושות אלומיניום, תאורת לד פנימי ואפילו שטיחים עם הכיתוב GT.
גם לפאביה לוח מחוונים דיגיטלי, בעיצוב שגרתי הרבה יותר - שגם קריא יותר. המסך הצף שלה ניצב לצד חופת לוח המחוונים המעוצבת, ושניהם שוכנים בתוך דשבורד עם טקסטורה נאה דמויית קרבון. מושבי הספורט פה מרשימים יותר. אהבנו את ידיות הדלתות היחודיות ואת הפס האדום לרוחב הדשבורד (המואר בלילה). איכות החומרים טובה בשני הרכבים.

אבזור ותפעול: ביד רחבה

לשני הרכבים מסכים גדולים ועתירי מידע, אך רק זה של הפאביה דובר עברית מלאה והוא גם נוח יותר לתפעול. מהנדסי סקודה צריכים לשפר את תפעול המזגן, שמופעל בחלקו מכפתורים פיזיים ובחלקו ממעמקי התפריטים של המסך, אך יתר המערכות קלות ונוחות לשימוש. המסך של הפיג'ו אמנם גדול יותר, אך מגיב באיטיות יחסית ומסורבל בהרבה.
4 צפייה בגלריה
פיג'ו 208 בגרסת ה-GT
פיג'ו 208 בגרסת ה-GT
פיג'ו 208 בגרסת ה-GT
מפרטי האבזור כוללים בשני הרכבים כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים (מפוצלת בפאביה), תאורת לד, חיישני חניה היקפיים, מצלמות רוורס, מראות עם קיפול חשמלי ומנופי החלפת הילוכים מאחורי גלגל ההגה.
לפאביה יש גם שקע USB במיקום ייחודי, ליד המראה המרכזית, לטובת חיבור מצלמת דרך למשל. יש לה גם גג שמש פנורמי כסטנדרט (אך ללא כיסוי מבודד חום - בעיה בישראל). בפיג'ו תוכלו לקבל גג כזה בתוספת של 3,000 שקל. מנגד, המפרט של הפיג'ו כולל עוד כמה תוספות חשובות, בהן משטח לטעינה אלחוטית, בלם יד חשמלי, בורר מצבי נהיגה ומצלמה עם תצוגת "מבט על".
בתחום הבטיחות שתיהן מציעות בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית. לפאביה 9 כריות אוויר מול 6 בפיג'ו, אך לצרפתיה יש גם ניטור שטחים מתים במראות הצד, אורות גבוהים אוטומטיים וזיהוי תמרורים חכם, שמציע להתאים את המהירות בבקרת השיוט לזו המותרת בכביש הנתון.
סיכום ביניים? הסקודה קלה יותר לתפעול, אך לפיג'ו מפרט אבזור עשיר יותר.

שימושיות ומרווח: יתרון צ'כי

הפאביה ארוכה מה-208 ב-5 ס"מ, רחבה ממנה ב-3 וגבוהה ב-2. היתרון הזה מקנה לה עדיפות ברורה במרווח הפנימי. באף אחת מהשתיים לא היינו שמחים לקחת 5 נוסעים, אך המושב האחורי של הסקודה מפתיע לטובה עם מרווח מצוין לשני מבוגרים, כסאות גדולים ותומכים, צמד שקעי USB ופתחי מיזוג מאחור. גם להסעת שלושה מאחור מדי פעם הסקודה תהיה עדיפה.
לפיג'ו דלת קטנה יותר המקשה על הכניסה, גג נמוך שפוגע במרווח הראש והרבה פחות מקום לרגליים ולישבנים. אין כאן מיזוג, אבל יש שני שקעי USB. שימו את הילדים עם הסמארטפון, הם ישכחו מהצפיפות.
לפאביה יתרון מובהק גם בתא המטען. לא רק הנפח, הגדול ב-32 ליטר משל הפיג'ו, אלא גם סף טעינה נגיש יותר ואינספור פתרון אחסון חכמים לשדרוג השימושיות.

נוחות נסיעה: רעש צרפתי

הפיג'ו נהנית מכיול מתלים רך יותר באופן מוחשי וגם מצמיגים בעלי דופן גבוהה יותר, מה שמאפשר לה לספוג טוב יותר שיבושים. היא היתה נוחה יותר בעיר (ובפער), בעיקר על פני השיבושים הקטנים, אך מדי פעם רשמה נדנוד מיותר אחרי מעבר על פס האטה.
הפאביה הנוקשה ממנה לא מצליחה לטפל כראוי בפגמי האספלט הנפוצים. אמנם היא מרוסנת היטב על כבישים גליים, אך אלו נדירים יותר. במרבית המקרים היא פשוט קצת פחות נוחה.
בכל הנוגע לבידוד הרעשים, ידה של הצ'כית על העליונה. ב-208 הורגשו לא מעט רעשי דרך ומתלים. הסקודה סיננה את רובם בצורה מוצלחת.

מנוע וביצועים: קטן וחזק

לשתיים מנועים ותיקים ומוצלחים, שעל גבי דפי מוסף זה תוכלו לפגוש בהם גם ברכבי פנאי גדולים משמעותית. לא פלא שכאן הם מספקים ביצועים נהדרים.
בחרטומה של הפיג'ו שוכן מנוע טורבו-בנזין משולש צילינדרים, בנפח 1,200 סמ"ק ועם הספק של 130 כ"ס. לפאביה גם כן מנוע מוגדש, אך עם צילינדר אחד נוסף, הספק של 1,500 סמ"ק ו-150 כ"ס. בעוד הפיג'ו מצוידת בתיבת 8 הילוכים אוטומטית מסורתית, לסקודה תיבה כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. דף הנתונים מספר על זמני תאוצה מרשימים, שפעם פגשנו רק במכוניות ספורטיביות: 8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש בסקודה, 7 עשיריות נוספות בפיג'ו. ואיך זה מרגיש בפועל?
בנהיגה מנהלתית הפיג'ו מעט פחות רהוטה: המנוע נוטה לרעידות קלות, בעיקר במהירויות זחילה. בפאביה המצב טוב יותר, אך התיבה שלה לעיתים מתבלבלת ביציאה עדינה מהמקום.
הפאביה היתה מהירה יותר, גם אם לא בפער עצום. המנוע שלה גמיש וחזק יותר, ומאפשר לה להאיץ בקצב שיפתיע לא מעט נהגים ברמזור, והוא גם מגיב במהירות כשנדרשת תוספת כוח מיידית לטובת עקיפה, למשל. גם הפיג'ו נמרצת, אך היא "מאבדת אוויר" בשלב מסוים. תיבת ההילוכים שלה איטית יותר ומנופי החלפת ההילוכים שעל גלגל ההגה לא באמת מעניקים עצמאות לנהג.
אלו מנועים שיודעים להיות זריזים, וגם חסכוניים יחסית: בשיוט מתון מדדנו 14.9 קמ"ל בפיג'ו מול 15.7 קמ"ל בסקודה. נהיגה דינמית ומאומצת שרפה את הליטרים הנותרים בקצב מואץ, ואת היום סיימנו עם צריכת דלק של 9.3 קמ"ל בפיג'ו לעומת 10.2 קמ"ל בסקודה.

התנהגות כביש: היה כיף

כבר הרבה זמן לא נמרח לנו חיוך גדול כל כך על הפנים, במיוחד כשמדובר במכוניות שאינן ספורטיביות בהגדרה. השילוב של משקל עצמי נמוך יחסית, בסיסי גלגלים קצרים, מנועים חזקים וכיול שלדה מוקפד הופך את שתי הקטנטנות למכוניות מהנות במיוחד.
לפאביה אחיזת כביש עדיפה: המשקל דומה לזה של הפיג'ו, אך היא "מורחת" אותו על מימדים גדולים יותר וגם נועלת צמיגים רחבים יותר המקנים לה יציבות משופרת. המתלים הנוקשים ממזערים רכינה מיותרת, השלדה מגיבה היטב ורק ההגה קצת מטשטש את התחושות.
בפיג'ו, לעומת זאת, יש תחושה אחרת. פחות מהודקת ומהוקצעת, יותר קלילה וזורמת. כיול המתלים הרך גורם לה להישען על המתלים בכל פניה, ומאפשר לנהג להבין בדיוק את מגבלות האחיזה. ההגה הקטנטן והמהיר הוא תענוג אמיתי, השלדה מתקשרת היטב עם הנהג ואפילו הבלמים גילו נחישות יוצאת דופן. הזכרונות העליזים מימיה של ה-205 מעולם לא היו מוחשיים יותר.

השורה התחתונה: הפתעה לטובה

חיפשנו אתונות עם קצת קישוטים, מצאנו מלוכה בדמות שתי מכוניות מצוינות כמעט בכל פרמטר. במחיר שלהן אפשר לקנות כמה רכבי פנאי אופנתיים - אבל הן מעניקות סט רחב מאוד של יכולות, ומספקות הנאה גם בדרך מהבית לעבודה.
ה-208 התגלתה כנוחה יותר מבין השתיים, ובפער. היא גם מעט יותר מאובזרת ובעיקר מהנה יותר לנהיגה. היא יקרה מהפאביה בפער שייגדל אם תוסיפו את הגג הפנורמי, אבל את אותה שלדה ואותו המנוע אפשר לקבל גם בגרסה המעט יותר זולה שלה. ואם תוותרו על העיצוב המרהיב, יש מקבילה זולה אף יותר - אופל קורסה.
גם לפאביה יש אחות זולה - קוראים לה סיאט איביזה - אבל גרסת המונטה קרלו היקרה מעניקה תמורה באמת נדיבה למחיר שלה. היא נראית מצוין ולא חוסכת בפריטי העיצוב העדכניים ביותר, יש לה מסכי תפעול מרשימים ונוחים לשימוש, היא מרווחת ותספק היטב משפחה עם שני ילדים, היא חסכונית יותר בדלק, שקטה יותר ובעיקר חזקה יותר מהפיג'ו. גם בפן הדינמי, שבו היא לא גברה על הפיג'ו, הציגה הפאביה יכולות גבוהות, ולכן היא מסיימת את המבחן הזה בעמדת המנצחת.

עם סכין בין השיניים: אבארט 595 סקורפיון

אין שום סיבה הגיונית לבחור באבארט 595 על פני הפאביה וה-208. היא אמנם עולה מעט פחות מהן, 130 אלף שקל נכון להיום, אבל אין לה דלתות מאחור, והיא אחת המכוניות האחרונות בארץ ללא מערכות בטיחות אקטיבית שלא תבלום לבד במצב חירום. אין לה אפילו בקרת שיוט רגילה וגם - שומו שמים - יש לה תיבת הילוכים ידנית. כזו אמיתית, 5 הילוכים, עם דוושת קלאץ' והכל.
4 צפייה בגלריה
 כלי הרכב שבמבחן
 כלי הרכב שבמבחן
אבארט משמאל
אם קראתם את כל זה במפרט ולא השתכנעתם שצריך לוותר עליה, מן הסתם כמה דקות של נהיגה ישכנעו אתכם שזה היה רעיון טיפשי. היא נוחה כמו הילדים שלכם בשבוע האחרון של אוגוסט, שקטה כמו הג'ימבורי בקניון הסמוך ותרד לכם בגרון כמו העין של הדג שנופלת לכם בטעות לצלחת בארוחת ראש השנה. רכב למאזוכיסטים.
קצת מספרים: הסקורפיון היא הגרסה הכי חלשה בסדרת הספורטיביות המבוססות על הפיאט 500. מנוע ה-1,368 סמ"ק מפיק 145 כ"ס ב-5,500 סל"ד, ומומנט צנוע של 21 קג"מ ב-3,000 סל"ד גבוהים. משקל של 1.035 טון מאפשר לה להאיץ לפי נתוני היצרן מ-0 ל-100 קמ"ש ב-7.8 שניות, לסגור 210 קמ"ש ולהשיג צריכת דלק משולבת של 14 קמ"ל. חוץ מזה זו אותה 500 קצרצרה (3.66 מטר), עם אותו תא מטען מגוחך (185 ליטר) ומושב אחורי שהפתיע אותנו כשקלט שני נוסעים מבוגרים בלי לעבור על מגבלות אמנת ז'נבה.
אז למה הבוחנים רבו עליה בסופו של יום המבחן? ולמה נחטפו המפתחות שלה מהשולחן ברגע שהיה צריך להקפיץ את ניצן לנקודת הצילומים? כאן פחות או יותר נגמר ההיגיון ומתחיל השיגעון. הגרסה העצבנית של פיאט 500 פורטת על כל הנימים הדקים בליבם של חובבי ההגה. היא נראית כמו הדבר האמיתי בעולם ששבע מפוליטיקלי קורקט. האגזוזים שלה רועשים, המנוע לא חזק כמו בסקודה - אבל בועט בגב בדיוק כשצריך. ההגה גדול בצורה מגוחכת אבל גם כבד, מדויק ואפילו מתקשר, ובין הפיתולים הדקים של עמק האלה היא מרגישה יותר כמו קרטינג קליל ומופרע מאשר כמו רכב שנולד למציאות המהונדסת של 2022.
אם היינו צריכים לבחור רכב אחד לקחת הביתה - היינו מוותרים עליה בלב כבד. כמעט בלתי אפשרי להסתדר איתה ביומיום. אבל אם יש לכם כבר מכונית אחת נוחה ונעימה, נגיד משפחתית או ג'יפון שייקחו את המשפחה ביומיום, אבל אם בא לכם להרגיש צעירים ב-30 שנה - קחו אחת כזאת ושימו בחניה. גם אם תצאו איתה לשעה של נהיגה, בלילה או בסופ"ש, היא תשאיר לכם את החיוך על הפנים לכל השבוע. קחו, כי תיכף לא ישארו כאלה.

השתתף במבחן: רן סגל
פורסם לראשונה: 09:38, 25.09.22