כמה שווה הטסלה שלכם? לא המכונית החשמלית שתושק בישראל רק ב-2021, אלא המנייה של יצרנית החשמליות המדוברת. את 2020 התחילה החברה שמנהל אילון מאסק עם שווי של 86 דולר למנייה, והיא תסיים אותה עם שווי שמתקרב ל-600 דולר למנייה. בתחילת דצמבר נסחרה טסלה לפי שווי שוק של 567.8 מיליארד דולר, יותר מטויוטה ופולקסווגן ביחד. וגם אחרי שתשבור השנה שיא מבחינתה, עדיין תייצר רק כ-500 אלף מכוניות, בזמן שקבוצות טויוטה ופולקסווגן ייצרו כ-9 מיליון מכוניות כל אחת.
4 צפייה בגלריה
טסלה מודל 3 על רקע ספינת החלל של SpaceX
טסלה מודל 3 על רקע ספינת החלל של SpaceX
טסלה מודל 3 על רקע ספינת החלל של SpaceX
(צילום: רויטרס)
נכון, טסלה הייתה ראשונה שפיצחה את הנוסחה ליצירת חשמלית נחשקת ומבוקשת, תחילה עם הרודסטר הספורטיבית שלא הייתה אלא לוטוס אליז מוסבת לחשמל, ובהמשך מכונית הסאלון מודל S, גירסת הפנאי שלה מודל X, הסדאן המוזלת מודל 3 ודגם הפנאי המבוסס עליה, מודל Y.
מאסק, מנכ"ל טסלה, שהיה מעורב ביצירת מהפכת התשלומים האלקטרוניים עם פיי-פאל, וחולל מהפכה גם בשיגורים לחלל עם ספייס X, הוא ללא ספק גאון טכנולוגי ושיווקי. והזינוק בשווי החברה שהוא מחזיק 21% ממניותיה, הפך אותו לאחד האנשים העשירים בעולם אחרי ג'ף בזוס (אמזון, ששווה כ-180 מיליארד דולר). פורבס ובלומברג מתווכחים בשבועות האחרונים לגבי הערכת השווי שלו, בין 105 ל-127 מיליארד דולר, שיקבעו האם הוא האיש השני הכי עשיר, או רק הרביעי.
אבל האם השווי של טסלה, ושל מאסק שנגזר ממנו, לא מוגזמים? גם אחרי שחנכה מפעל בסין ותשיק בשנה הבאה מפעל בגרמניה, טסלה היא עדיין יצרנית רכב קטנה במושגים עולמיים, ויצרניות הרכב הגדולות, שעד לפני כמה שנים עוד זלזלו בסיכוי המהפכה החשמלית, שינו תפיסה ומשקיעות מיליארדי דולרים בפיתוח ובהשקת חשמליות משלהן. פולקסווגן לבדה הפכה את פרשת דיזלגייט בה נתפסה מרמה במבחני זיהום, להשקעה בסך של כ-40 מיליארד יורו ב-70 דגמים חשמליים שיימכרו ב-22 מיליון עותקים עד 2030.
בחטיבת הייעוץ האסטרטגי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון הבינלאומית Baker Tilly, בראשותו של יקי ברנס, מייחסים את הזינוק בשוויה של טסלה לארבעה גורמים, שמבטיחים כי לא מדובר באירוע מקרי: בנייה לאורך זמן של מותג וחברה, הזמנות עתידיות, רוח התקופה – ואילון מאסק.
4 צפייה בגלריה
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה
בנייה לאורך זמן של מותג וחברה: טסלה נבנתה מראש כיצרנית של מכוניות חשמליות מתקדמות ללקוחות אמידים, ושיווקה אותן ללקוחות קצה כמו ידוענים ומיליארדרים מתעשיית ההיי-טק. בניגוד לחברות ומיזמים אחרים שניסו לשווק רכב חשמלי במחיר שווה לכל נפש, כמו בטר פלייס, מהלך שהוזיל ברמה התפיסתית את הבעלות על רכב חשמלי, טסלה כיוונה לקהל עשיר וייחודי. "כך היא גרמה ללקוחות פחות עשירים לחשוק במוצר שנקרא טסלה, אשר עד כה החזיקו בו מעטים", מסביר ברנס.
הזמנות: זה הסעיף העיקרי שמסביר את הזינוק בשווי המנייה להערכת אנליסטים רבים, וגם אלה של בייקר טילי. הסייברטראק, הטנדר העתידי של החברה, צבר כבר יותר מחצי מיליון הזמנות מוקדמות, כאשר הלקוח נדרש לשלם כרגע רק 100 דולר כדי לשריין לעצמו אחד. "מלבד הביקוש בפועל, החברה מציגה סקרי צרכנים בקרב קהלי מיקוד בהם הם מביעים את רצונם ברכישת טסלה. השוק אוהב חברות שיש להן ביקוש ושעתיד המכירות שלהן ורוד", אומר ברנס.
רוח התקופה: בעוד שלפני פחות מעשור המודעות הסביבתית לא היתה חזקה דיה כדי להשפיע על שוק ההון בתחום היוקרה בכלל והרכב בפרט, כיום ברור שמה שהוא ירוק ובר-קיימא הוא עדיף ונכון יותר להשקעה. כלי הרכב של טסלה עונים להעדפה הזאת. גם הקורונה מסייעת כאן: לפי בייקר טילי, נוכחות המגיפה והמוחשיות של קטסטרופה גלובלית, דוחפות משקיעים לחברות ותחומים ירוקים יותר.
והגורם האחרון, אילון מאסק: ההצלחות האחרונות של מאסק בתחום החלל, כמו הפיכת ספייס X לחברה הפרטית הראשונה שהחלה לשגר אסטרונאוטים, משפיעות על תפיסת המשקיעים את היכולות של טסלה לעמוד ביעדים ובחזון שהעמידה לעצמה. "מאסק, האיירונמן החי והנושם של תקופתנו, מצליח לבצע את הבלתי אפשרי בתחום החלל בו רבים הטילו ספק, אז מדוע שלא יצליח לבצע זאת גם בטסלה?", מסכם ברנס.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס)

התוכניות של ביידן

אבל יש עוד גורם שידחוף בשנים הבאות את טסלה, ויצרניות אחרות של מכוניות חשמליות: ג'ו ביידן. בניגוד לנשיא היוצא דונלד טראמפ, שמכחיש את ההתחממות הגלובלית, נלחם במכוניות החשמליות והפחית מדרישות הזיהום וצריכת הדלק למכוניות בנזין, הנשיא הנבחר של ארה"ב הבהיר כי הוא מתכוון להחזיר את ארצו לחזית המאבק הסביבתי.
ממשל ביידן צפוי לסמן שני יעדים בתחום הרכב: מכירה של 25 מיליון חשמליות בארה"ב עד 2030, ומימון פדרלי להתקנת 500 אלף עמדות טעינה ציבוריות בעלות של כ-5 מיליארד דולר. כיום יש בארה"ב לפי בלומברג רק 78 אלף עמדות כאלה, מתוכן חמישית שייכות לרשת של טסלה שפתוחה רק ללקוחותיה, ורק אחת מכל עשר היא עמדת טעינה מהירה שיכולה לתמוך בבעלי החשמליות בנסיעות ארוכות.
בסין, לשם השוואה, שבה מעודד הממשל כבר כמה שנים את המעבר לרכב חשמלי, יש כבר 550 אלף עמדות טעינה ציבורית, לעומת 237 אלף באירופה ו-34 אלף ביפן. מומחים בארה"ב מעריכים שיש צורך בעמדת טעינה ציבורית אחת לכל 50-40 מכוניות חשמליות. רשת טעינה ארצית היא תנאי להתגברות על חרדת הטווח של הנהגים, כדי שיסכימו לשקול מעבר לרכב חשמלי. וגם אם יצליח ביידן להביא למכירת 25 מיליון חשמליות בעשור הקרוב, מדובר סך הכל ב-9% מצי הרכב הנוכחי בארה"ב.
הדחיפה של בידן תעודד את יצרני הרכב האמריקאים ואת אלה שפועלים בשוק הרכב השני הגדול בעולם, להאיץ את מכירת המכוניות החשמליות. הממשל החדש ינסה לעדכן וליצור המשכיות לתוכנית ההטבות המס הפדרליות בסך 7,500 דולר לכל מכונית חשמלית, שעד כה ניתנה רק ל-200 אלף החשמליות הראשונות של כל יצרן.
עוד לפני שנודעו תוצאות הבחירות, השיקו יצרני הרכב האמריקאים תוכניות להשקת עשרות דגמים חשמליים בשנים הבאות. טסלה תשיק כאמור טנדר חשמלי, לצד מכונית ספורט חשמלית, ותייצר במפעל החדש שלה בברלין קומפקטית חשמלית שתתחרה בפולקסווגן ID.3 ובניסאן ליף, ועשויה לייצא אותה לארה"ב.
ג'נרל מוטורס הכריזה שתשיק 20 דגמים חשמליים, ועד 2022 תתחיל לייצר את טנדר ההאמר החשמלי החדש, את קאדיל ליריק, שיתחרה בטסלה מודל X ובאאודי e-טרון, ודגם חדש ומוגדל של החשמלית העממית שלה, הבולט.
פורד תצרף למוסטנג מאך E שכבר הושקה טנדר חשמלי, פולקסווגן תייצר במפעל שלה בצ'אטנוגה, טנסי, את ה-ID.4, קרוסאובר חשמלי שיתחרה בטסלה מודל Y ויחליף את הפאסאט שמיוצרת שם כעת. פולקסווגן עובדת גם על קרוסאובר חשמלי גדול יותר, עם 8 מושבים בשם ID.6, שיחליף את האטלס שמיוצר לצד הפאסאט.

המהפך החשמלי של מרצדס

מרצדס היא דוגמא טובה לשינוי שעוברים יצרני הרכב הוותיקים, ושמעלה סימני שאלה לגבי תחזיות ההתרחבות של טסלה. החברה הגרמנית נכנסה אמנם באיחור לשוק החשמליות המודרניות, אם נשים רגע בצד גרסה חשמלית עירונית בעלת טווח מוגבל לסמארט. כרגע היא מייצרת את ה-EQC, שמבוססת במידה רבה על ה-GLC הקונבציונלית, ומתחרה באאודי e-טרון.
4 צפייה בגלריה
אבי טיפוס חשמליים של מרצדס תחת הסוואה
אבי טיפוס חשמליים של מרצדס תחת הסוואה
אבי טיפוס חשמליים של מרצדס תחת הסוואה
אבל בשטוטגארט משלימים כעת פיתוח של שישה דגמים חשמליים שיושקו בשנתיים הקרובות, חלקם יתחרו ישירות בטסלה, ואחרים יכנסו לנישות שבהן היא אינה פעילה. לכל דגם קיים של מרצדס תהיה מקבילה חשמלית, שפותחה בנפרד, ונהנית מהיעילות של חשמלית ייעודית. כבר ב-2021 נראה את ה-EQS, מקבילה חשמלית ל-S קלאס עם טווח עצום של 700 ק"מ.
עוד נראה ב-2021 את ה-EQA הקומפקטית, מקבילתה של ה-A קלאס, וה-EQB, המקביל לג'יפון GLB. ב-2022 יגיעו ה־EQE הסאלוני המקביל ל-E-קלאס וגרסאות קרוסאובר שלו ושל ה-EQS. מ-2025 יושקו דגמים נוספים, כולל גרסת חשמלית לרכב השטח Gקלאס ולדגמי AMG הספורטיביים.
מרצדס לא פירסמה יעדי מכירות, אך מעריכה שב-2030 חצי ממכירותיה יהיו של דגמים חשמליים, יותר ממיליון מכוניות לפי קצב הייצור הנוכחי שלה. ב-2039 היא צפויה לייצר את המכונית האחרונה שלה עם מנוע בנזין, סביר להניח שעד זו כבר תהיה היברידית כלשהי. וזהו כאמור רק יצרן אחד שמסמן את טסלה כמטרה. יהיו עוד.
פורסם לראשונה: 07:40, 18.12.20