למרות קצב האספקה האיטי וזמני ההמתנה הארוכים קיבלו כמעט 4,500 ישראלים מכוניות חשמליות ברבעון הראשון של השנה, גידול של 400% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כמו ב-2021 גם השנה הובילה טסלה את המסירות, אבל עם 1,453 דגמי מודל 3 נתח השוק שלה ירד בחצי מ-60% משוק החשמליות בישראל בשנה שעברה, ל-30% השנה, בזכות עלייה הגדולה במסירות של מותגים ותיקים וחדשים אחרים. יונדאי מסרה 901 חשמליות, מתוכן 657 איוניק 5 ו-244 קונה EV. ג'ילי מסרה 751 מכוניות, כולן גיאומטרי C, סרס מסרה 258, מרצדס 220, סקייוול 120, איווייז 77, וולוו וקיה 75 כל אחת, ואאודי 67.
8 צפייה בגלריה
עמדת טעינה של אפקון
עמדת טעינה של אפקון
עמדת טעינה של אפקון
(צילום: יח"צ)
האתגר העיקרי היה ונשאר נושא הטעינה, בבית ובעבודה, ובדרכים. רק לכ-30% מהישראלים יש מקום חנייה ביתי קבוע שרשום על שמם ובו אפשר להתקין עמדת טעינה ביתית. ברגע שלא מדובר בבית צמוד קרקע, אלא בחנייה בבית משותף העניינים מסתבכים, עם מול ועדי הבית ומול מגבלות הקיבולת בחניונים המשותפים. ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה לאחרונה הצעת חוק להסדרת טעינה לרכב חשמלי בבתים משותפים, אבל זו עדיין מאפשרת לוועדים להתנגד, לא מסדירה את הצורך לשדרוג הדרוש לחניונים כדי לתמוך בטעינה של מספר רב של חשמליות, ועוד. סביר להניח שההצעה עוד תעבור שינויים בכנסת, אך במצב הפוליטימ הנוכחי לא ברור מתי תאושר, אם בכלל.
מ', יו"ר ועד בית בפתח תקווה, מעניק הצצה לתהליך. "יש אצלנו 40 חניות ל-28 דיירים. שלושה מהם כבר נוהגים בחשמלית, אבל אני לא רוצה להיכנס עכשיו להוצאה על חשבון הוועד שתחייב את כל הדיירים לשלם על הגדלת קיבולת ותשתית טעינה שישרתו אותם רק בעתיד. ביקשתי מכל דייר עם רכב חשמלי אישור שהמתקין מאושר, ושיש ביטוח. הם התחברו ללוח הציבורי וגזבר הוועד מתחשבן איתם לפי מונה בכל עמדה".
8 צפייה בגלריה
עמדת טעינה מהירה של זוקו אנרגיה בכביש הערבה
עמדת טעינה מהירה של זוקו אנרגיה בכביש הערבה
עמדת טעינה מהירה של זוקו אנרגיה בכביש הערבה
(צילום: יח"צ)
למרות שפסיקה תקדימית של המפקחת על רישום מקרקעין ברחובות קבעה לפני שנתיים כי התקנת עמדה כזו בידי דייר היא "שימוש סביר ברכוש המשותף", בשטח העניינים מורכבים יותר. עו"ד סימון טוסון מייצג ועד בית שתבע דיירת שהתקינה עמדה בחנייה שלה בחניון המשותף. "חבל שעוד איין חוק מסודר. עדיף שוועד הבית יעשה חוזה עם חברה אחת, חיבור אחד לכולם, לטפל במרוכז בהגדלת הספק חשמל ובביטוח כי חברות ביטוח עלולות להתנער מנזק במקרה של דלקה בגלל סוללה, בטענה שלא נחזתה בזמן עריכת הביטוח. זה גם חשוב כדי למנוע סכסוכי שכנים בהמשך. אני מייצג ועד בית שתובע דיירת שסירבה לחכות עד שוועד הבית בבניין עם 200 חניות יבחר חברה שתשדרג את החניון, התקינה עמדה בחנייה שלה והתחברה ממה לארון החשמל הפרטי שלה בקומה 22. זה משהו ש-200 דיירים לא יכולים לעשות עם כל הקדיחות והפגיעה באיטומים בדרך. מומחה ששכר הוועד קבע שאחרי 60 מכוניות יצטרכו לפנות לחברת חשמל לבקש הגדלת קיבולת ושחיבור ללוח פרטי סותר את חוק החשמל".
אודי אליהו, מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית, אומר ש"אמנם רכב חשמלי לא שונה מכל צרכן חשמל אחר בבניין כמו מזגן, זה אלמנט חדש ואנחנו יושבים עם יועצי ביטוח כדי לתפור פתרון לכל אירוע. יש יותר ויותר ועדי בתים שלא דוחים על ההתמודדות וכבר עכשיו פונים לחברות הטעינה כדי להתאים את החניונים שלהם לקליטת מספר רב של חשמליות. אני מעריך שבכל הארץ מדובר כבר בעשרות בניינים משותפים שהעבודה בהם כבר הסתיימה או נמצאת בשלבים שונים. גם ההסכמים מאוד מורכבים, בין הדיירים, הוועד וחברת הניהול".
8 צפייה בגלריה
אודי אליהו, מנכ"ל אפקון
אודי אליהו, מנכ"ל אפקון
אודי אליהו, מנכ"ל אפקון
(צילום: יח"צ)
ויש את נושא העלות. "אתה מגיע לוועד בית רציני, שמבין שצריך לטפל מראש בחניון, ואז כשאתה מסביר שבחניון גדול עם 2 קומות מדובר בהשקעה של 250 אלף שקל, אומרים לך 'כמה?!", אומר רז שגיא, מנכ"ל סונול EVI. "תשתית לכל הדיירים, ארונות חלוקת חשמל שעולים 20 אלף שקל לכל דומת חניון, הגדלת קיבולת מחברת חשמל, ועוד. כרגע יש מעט מדי מכוניות, ברגע שיהיו כמויות גדולות יותר של דיירים שרוצים רכב חשמלי יהיה קל יותר להעביר מהלכים כאלה. אבל גם בביקושים הנוכחיים יש המון עבודה. רצינו לעשות לעובדים יום של הדרכות וכיף וגילינו שאנחנו לא יכולים לוותר כרגע על יום התקנות של החברה".
8 צפייה בגלריה
רז שגיא, מנכ"ל סונול EVI
רז שגיא, מנכ"ל סונול EVI
רז שגיא, מנכ"ל סונול EVI
(צילום: יח"צ)
ומה לגבי טעינה מהירה? אפקון התקינה באחרונה עמדות טעינה מהירה בקניון שבעת הכוכבים, בפארק עתידים ותתקין עמדת טעינה אולטרה מהירה ראשונה בגוש עציון, בקריית ארבע. סונול EVI זכתה במכרזים של עיריות ירושלים, ראשון לציון, אריאל, נוף הגליל, נתיבות ורעננה להתקין עמדות ציבוריות ברחובות ובחניונים עירוניים, בעיקר עבור תושבים שאין להם חנייה ביתית, ומבקרים.
"אין מספיק עמדות טעינה מהירה כרגע", מודה רז שגיא, "אנחנו מתקינים ליד כל עמדה מהירה גם עמדה איטית, שאם מישהו צריך לחכות בתור הוא יוכל לטעון קצת בינתיים. הכיוון הוא לרכוש עמדות יותר חזקות, עם 160 שאפשר להגדיל ל-300 קוט"ש, ואז לטעון בו זמנית ארבע מכוניות בקצב סביר של 75 קוט"ש. העמדות הכי מבוקשות שלנו, שמוכרות הכי הרבה חשמל, הן עמדות הטעינה המהירה בתחנת אילוש בהרצליה, בשער עלייה בחיפה ובסונול הדס ביציאה הצפונית מבאר שבע. גם בהן צריך להתמודד עם בעלי חשמליות שלא מפנים אותן בזמן, התחלנו לשלוח להם הודעות כשהטעינה שלהם מסתיימת שיבואו להזיז את הרכב. אבל חשוב שיהיה פתרון מצד המדינה והעיריות".
8 צפייה בגלריה
יוסי עזריה, מנכ"ל זוקו אנרגיה
יוסי עזריה, מנכ"ל זוקו אנרגיה
יוסי עזריה, מנכ"ל זוקו אנרגיה
(צילום: יח"צ)
יוסי עזריה, מנכ"ל זוקו אנרגיה, אומר ש"פונים אלינו קבלנים שרוצים להתקין מראש תשתית לעמדות טעינה בחניונים בבניינים שהם בונים. זה הרבה יותר זול לעשות את זה בשלב הבנייה, וזה כבר הופך לשיקול אצל רוכשים פוטנציאלים. חתמנו על הסכמים לשדרג חניונים קיימים עם 2,000 מקומות חנייה במצטבר, יש לנו כבר מו"מ עם בניין ראשון בבאר-שבע. אבל בשנים הקרובות אני מעריך ש-50-60 אחוז מהטעינות יתבצעו בעמדות מהירות בתחנות דלק, אם בגלל הרגלים של הנהגים, ובעיקר בגלל מי שלא תהיה לו עמדה ביתית". זוקו התקינה בחודשים האחרונים עמדות טעינה מהירות בקריית ענבים שליד ירושלים, בפונדק כושי רימון בערבה ובמסעדת כרמים במושב סגולה. בקרוב תתחיל החברה להתקין 25 עמדות מהירות בתחנות תדלוק של חברת דלק, והיא מספקת עשרות עמדות טעינה מהירה גם לפז.
EV-EDGE המתחרה תתקין בשבועות הבאים עמדות אולטרה מהירות בקניון G ביוקנעם, בצומת מגדל מצפון לטבריה, ועד הקיץ גם בקצרין, הראשונה ברמת הגולן. לקראת פסח התקינה החברה עמדות טעינה במלונות ישרוטל באילת ובמצפה הימים שישמשו את את אורחי המלון, באמצעות ואלה צ'רג'ינג, עם מטעין שיאסוף את הרכבים, יטען ויפנה לרכב הבא. החברה חנכה גם עמדת טעינה נגישה ראשונה בארץ, בחניון איקאה בראשון לציון.
ג'ינרג'י התקינה לאחרונה עמדות מהירות במרכזי הקניות של צים ערד ובית שאן, בקניוני עופר בבאר שבע, בפתח תקווה ובנצרת, בבית שמש ובצומת ביל"ו. אחרי פסח תחנוך החברה מתחם טעינה ראשון עם ארבע עמדות מהירות בחוצות שפיים, שיגדל בהמשך ל-10 עמדות. "אנחנו מזהים את הביקוש למתחמי טעינה של כמה עמדות במקביל", אומר רן אלויה, מנכ"ל ג'ינרג'י. "יש לנו חוזים עם עשרות בניינים משותפים לשדרוג החניונים שלהם לטעינה, ואנחנו מציעים לדיירים בחירה בין כמה מסלולי תשלום על החשמל, עם אופציה לטעון בתעריף זול יותר מהתעריף הרגיל למי שלא טוען בשעות העומס. גם הביקוש מצד חברות ההיי-טק מזנק, לעמדות בחניונים שלהן ובבתי העובדים שלהן".
8 צפייה בגלריה
רן אלויה, מנכ"ל גינרגי
רן אלויה, מנכ"ל גינרגי
רן אלויה, מנכ"ל גינרגי
(צילום: יח"צ)
"חלק מבעלי חשמליות עדיין לא הפנים את הצורך להתחשב באחרים ולפנות את העמדה מייד עם סיום הטעינה", אומר שרגא כץ, מנכ"ל EV-Edge. "אנחנו עובדים על מדיניות של קנסות עם בעלי הנדל"ן שבהם מוצבים העמדות שלנו על חסימת עמדה לאחר סיום הטעינה. זה חלק מההתבגרות של השוק, והצורך להפנים כללים חדשים, שלא נדרשו בעידן הנהיגה ברכבי בנזין ודיזל. אנחנו מרגישים את העלייה במספר החשמליות על הכביש, כל חודש קובעים שיא חדש בכמות החשמל שאנחנו מוכרים לרכבים, אבל נדרש עוד מאמץ כדי להבטיח טעינה זמינה לכולם".
8 צפייה בגלריה
שרגא כץ, מנכ"ל EV-Eadge
שרגא כץ, מנכ"ל EV-Eadge
שרגא כץ, מנכ"ל EV-Eadge
(צילום: יח"צ)

לראשונה: טעינה ממימן

ואולי הפתרון לבעיית הולכת החשמל הוא בכלל לייצר אותו במקום? EV Motors וג'נסל חנכו בחודש שעבר בנתניה עמדה ראשונה ללא חיבור לרשת החשמל, על בסיס תא דלק, שמפיק במקום חשמל ממימן. בהמשך תפעל התחנה על אמוניה, שזולה וזמינה יותר. "אנחנו נקים כבר השנה מתחמי טעינה עם עשרות עמדות מהירות על בסיס הטכנולוגיה של ג'נסל", אומר אוהד זליגמן, יו"ר EV Motors. "זה פתרון כלכלי ויעיל, בעיקר למקומות שבהם אין גישה לקו חשמל בהספק מתאים לטעינה של כמה מכוניות בו זמנית". רמי רשף מנכ"ל ג'נסל, הסביר ש"שוק עמדות הטעינה מוערך בשווי של כ-10 מיליארד דולר כבר היום. שימוש בתאי הדלק מבטיח שמירה על רצף פעילות תוך אפס פליטות".

לקסוס: 33% מהרכבים כבר נטענים

את הקפיצה הגדולה במכירות חשמליות אפשר לראות בשוק היוקרה. לקסוס הפכה ברבעון הראשון של השנה למותג הוותיק הראשון שכשליש מהמסירות שלו הן של מכוניות חשמליות ומחושמלות, עם 49 דגמי UX300e חשמליים ו-175דגמי NX החדש בגרסת הפלאג אין, מתוך 786 מסירות לפי דו"ח איגוד יבואני הרכב. לקסוס רשמה עלייה של 21%, כששוק היוקרה כולו עלה ב-12% ל-8,500 מכוניות, נתח שוק היסטורי של כמעט 10%. לקראת סוף השנה אמור להצטרף למבחן רכב חשמלי שני, ה-RZ, שיהיה גדול ובעל טווח ארוך יותר מה-UX ומתבסס על פלטפורמת הטויוטה BZ4X. עוד לפני כן תפתח לקסוס אולם תצוגה ראשון בבאר שבע.
8 צפייה בגלריה
דרור גורלניק, מנכ"ל לקסוס ישראל
דרור גורלניק, מנכ"ל לקסוס ישראל
דרור גורלניק, מנכ"ל לקסוס ישראל
(צילום: יח"צ)
"הצלחנו להיערך נכון לרבעון הראשון ולהשיג מכוניות מהיצרן", מסביר דרור גורלניק, מנכ"ל לקסוס ישראל. "ביחד עם הגרסאות ההיברידיות לדגמים שלנו אנחנו כבר מעל 90% מכוניות עם סוללה, לעומת ממוצע של 45% בשוק הפרימיום. אם כל היצרנים היו בשיעור כזה של רכבים מונעי סוללה זה היה מורגש בזיהום האוויר, לשם צריך לכוון. לקסוס פועלת שעד 2035 כל המכוניות שלה יהיו עם אפס פליטה מהאגזוז, וההיצע יכלול גם רכבי מימן".
זה אומר שחשמליות כבר בקונצנזוס?
"לפני 4-5 שנים עוד היו ויכוחים מה עדיף, דיזל, טורבו בנזין או היברידי. היום הכיוון ברור, כשהלקוחות בוחרים לפי הצרכים והאילוצים. לקוח שלא נוסע הרבה ושאין לו אפשרות לטעינה ביתית יעדיף היברידי רגיל. המימן יפשט את המעבר לתחבורה נקייה, כי לא חייב כמו חשמל להגיע לכל בית ודורש תשתית יותר ריכוזית, של ייצור ושל תחנות דלק".
איך משפיעה המלחמה באוקראינה על לקסוס?
"התעשייה כולה מאופיינת בחוסר יציבות, עם קשיים בשרשרת האספקה ועליות במחירי ההובלה הימית. ביקושים לא אחידים בשווקים בגלל סגרים, תחרות מול תעשיות אחרות על רכיבים וחומרי גלם. יש לחץ כבד על העלאות מחירים".