ועדת השרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי בראשות שרת הפנים איילת שקד אישרה היום (ראשון) את התוכנית להקמת המקטע המרכזי בקו המטרו M1. המקטע יהווה את הבסיס והקישור עם קווי המטרו האחרים. חלקו הדרומי של M1 אושר לפני כשלושה חודשים ובכך הושלם אישור הקו. יש לציין כי חלק הצפוני יותר - באזור ערי השרון - הוקפא לגמרי עקב התנגדויות תושבים.
2 צפייה בגלריה
מפת המטרו
מפת המטרו
מפת המטרו
(צילום: משרד התחבורה)
אורכו של המקטע הוא כ-14 קילומטרים, והוא כולל 11 תחנות תת-קרקעיות. המקטע מתחיל בסמוך לגלילות וממשיך דרומה דרך רמת אביב, רחוב חיים לבנון, דרך נמיר ורחוב יגאל אלון וממשיך דרומה עד צומת חולון. קו זה צפוי לשרת מרכזי תעסוקה ומרכזי חינוך ותרבות בהם אוניברסיטת תל אביב, מוזיאון ארץ ישראל וסמינר הקיבוצים.
בחודש מאי החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) על פיצול התוכנית (תתל/101/ב'), כך שבשלב ראשון יקודם מקטע התוכנית מצומת חולון ועד גלילות. הקו יתממשק עם קווי מערכת תחבורה ציבורית נוספים - קו מטרו M2 בסמוך למחלף השלום וקו M3 בגלילות, כמו-גם תחנות רכבת ישראל: סבידור מרכז, השלום, ההגנה, גלילות (תחנה חדשה) וצומת חולון. הוא צפוי להשתלב גם עם קווי הרכבת הקלה. בהם הקו הירוק (צומת חולון ואוניברסיטת תל אביב), הסגול (ההגנה, מסוף ארלוזורוב) והאדום בתחנת ארלוזורוב.
2 צפייה בגלריה
מטרו גוש דן
מטרו גוש דן
מטרו גוש דן
פרויקט המטרו נחשב לפרויקט התשתיתי הגדול ביותר שבוצע בישראל מאז הקמתה. המיזם כולל רשת של שלושה קווי מטרו באורך כולל של 150 ק"מ של מסילות תת קרקעיות ו-109 תחנות ב-24 רשויות מקומיות ברחבי גוש דן. קווים אלה צפויים לשרת כשני מיליון נוסעים ביום. קווי המטרו עתידים לחבר את ערי גוש דן ומטרופולין תל אביב, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום, רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקווה במזרח.
  • קו המטרו הראשון (M1), באורך של כ-85 קילומטרים, ינוע בציר צפון-דרום, וישרת את הערים רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם תע"ש השרון, צומת גלילות, חולון וצריפין.
  • קו המטרו השני (M2) יהיה באורך של 25 קילומטרים וינוע בציר מזרח-מערב. הקו ישרת את הערים פתח תקווה, רמת גן, בני ברק, גבעתיים ותל אביב, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם אזור סירקין.
  • קו המטרו השלישי (M3), שיהיה באורך 32 קילומטרים, יהווה קו חצי טבעתי שיחבר בין כל הקווים. הקו ישרת את הערים בת ים, חולון, אָזוֹר, אור יהודה, גבעת שמואל, קריית אונו, פתח תקווה, תל אביב, רמת השרון והרצליה, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם גליל ים ומערב רמת השרון, תל השומר ואור יהודה.
"מדובר באירוע היסטורי", אמרה יו"ר הוועדה השרה איילת שקד. "מדובר במקטע משמעותי וחשוב הכולל מוקדים מטרופוליניים ותחברותיים מהחשובים ברשת, שיביא להקלה על הפקקים". יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר, הוסיף ואמר כי חשוב לקדם את הפרויקט, שלדבריו "קריטי למטרופולין תל אביב שהולך וגדל. המטרו, בשילוב מערכות הסעות המונים נוספות, בהם הרכבת הקלה, יתנו מענה תחבורתי ראוי לתושבים".
שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה כי "כולנו מבינים שכדי לחלץ את מדינת ישראל מהפקק ולצמצם את תאונות הדרכים, אנחנו חייבים לנסוע ביחד בתחבורה הציבורית. קוראת מכאן לראש האופוזיציה בנימין נתניהו - שים את האינטרס הלאומי בראש ותאפשר להעלות את חוק המטרו להצבעה". מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק הוסיפה: "ממשיכים לקדם במרץ את המטרו, מערכת הסעת ההמונים בגוש דן בהיבטי התכנון, ובמקביל מקימים את רשות המטרו, שתנהל את הפרויקט התחבורתי הגדול בתולדות המדינה".